محصولات کشاورزی مازندران تنظیم کننده بازار کشور است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/03/22 اقتصاد.کشاورزی.تولیدکنندگان برتر.مازندران ساری- رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه این استان با داشتن 3/2 درصد اراضی تحت کشت کشور، هفت و نیم درصد تولید کشور را به خود اختصاص می دهد ، گفت: این استان با تولید برنج ، مرکبات،کیوی،گل و گیاه،مرغ و لبنیات تنظیم کننده بازار کشور است.
به گزارش ایرنا ، عنایت الله تورنگ که روز یکشنبه در مراسم تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی مازندران سخن می گفت، افزود: مازندران با ضریب کشت 35/1 در مقایسه با هفت دهم کشور و با 6/10 درصد ارزش ناخالص تولیدات کشاورزی مقام نخست کشور را دارد.
وی با تاکید بر اینکه دولت باید توجه و حمایت ویژه ای به بخش کشاورزی مازندران داشته باشد ، ادامه داد: این استان در امنیت غذایی که سبب امنیت ملی می شود تعیین کننده است.
تورنگ به برخی مشکلات و تنگناها در بخش کشاورزی مازندران اشاره کرد و گفت : تغییر کاربری اراضی ازمشکلات اساسی استان است و سازمان جهاد کشاورزی از این نظر به شدت تحت فشار قرار دارد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه 26 درصد از کل مساحت استان مازندران جلگه ای است و همه فعالیت های صنعتی ،کشاورزی ، گردشگری و مسکونی در این وسعت صورت می گیرد ، اظهار داشت: ورود به جنگل ، دریا و کوهستان و مراتع نیز با محدودیت های زیست محیطی مواجه است.
تورنگ با تاکید بر لزوم شناخت و باور توانایی ها و داشته های بخش کشاورزی مازندران ، گفت: با حل مشکلات می توان به خودکفایی و صادرات محصولات کشاورزی رسید.
وی به برنامه پنجم توسعه و نقش کشاورزی در امنیت غذایی اشاره کرد و گفت: در طول برنامه پنجم 25 درصد تولیدات کشاورزی کشور باید تحت نظام محصولات سالم تولید شود که این یک گام بسیار بزرگ و تکلیف بجا و مناسب در برنامه است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در بخش دیگری به مشکلات تولید کنندگان مرغ استان اشاره کرد و گفت: این صنعت از بازده مناسبی برخوردار نیست و بسیاری از مرغداران با ضرر به تولید ادامه می دهند .
به گفته تورنگ به رغم تامین مرغ مورد نیاز داخل و تولید مازاد به دلیل بالا بودن هزینه ، نمی توانیم وارد بازار جهانی شویم .
وی ضمن تقدیر و تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی از آنان خواست تا آموزش های فنی و تخصصی کشت و کار و فعالیت های کشاورزی را به کشاورزان انتقال بدهند.
به گزارش ایرنا ،علی فرجی کشاورز نمونه تولیدکننده کلزا با تولید شش هزارو 28 کیلو گرم در هر هکتار از آمل ، فرزین گوران اوریمی کشاورز نمونه محصول گندم آبی با تولید هفت هزارو 826 کیلو گرم در هکتار از ساری ، مهدی احمدی تولیدکننده نمونه برنج محلی با هفت هزارو 114 کیلو گرم شالی برنج در هکتار از آمل و علی قاسمی تولیدکننده نمونه محصولات سالم و اورگانیک برنج از فریدونکنار ، میلاد اخوان تولیدکننده برتر که 95 تن مرکبات در یک هکتار را تولید کرده است بطوریکه متوسط تولید آن در باغ مرکبات استان 17 تن است از جمله تولیدکنندگان نمونه بخش کشاورزی مازندران مورد تجلیل قرار گرفتند.
همچنین در این مراسم 39تن از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی مازندران با حضور فرزانه معاون برنامه ریزی استاندار تجلیل شدند.
مازندران 460 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد.ک/3 2585/402/506 شماره 156 ساعت 16:57 تمام