استاندار آذربایجان غربی: احیای دریاچه ارومیه وارد فاز اجرایی شده است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/06/16 اجتماعی.داخلی.دریاچه ارومیه ارومیه- استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر جدیت دولت و دستگاه های اجرایی برای احیای دریاچه ارومیه گفت: مصوبات کارگروه تخصصی هیات دولت در ارتباط با این زیست بوم طبیعی ارزشمند کشور از سال ها پیش وارد فاز اجرایی شده است.
وحید جلال زاده سه شنبه شب درگفت و گوی خبری با اشاره به برگزاری اجلاس مختلف و تشکیل کارگروه تخصصی هیات دولت در زمینه احیای دریاچه ارومیه به ریاست معاون اول رییس جمهوری افزود: در سال های گذشته تصمیمات مهمی در این رابطه اتخاذ ولی به مرحله اجرا در نیامده بود که در سالهای اخیر وارد فاز اجرایی شده است.
وی با برشمردن عوامل تاثیرگذار در بحرانی شدن دریاچه ارومیه افزود: بر اساس مطالعات انجام شده 67 درصد از عامل بحران آبی دریاچه ارومیه خشکسالی و تغییرات اقلیم و 33 درصد افزایش مصرف آب در بخش کشاورزی است.
جلال زاده، تاثیر ذخیره سازی آبهای سطحی در پشت سدهای مخزنی را تنها 7/5 اعلام کرد.
وی، ظرفیت اسمی سدهای استان را 5/1 میلیارد مترمکعب اعلام و اظهارکرد: هم اکنون 700 میلیون مترمکعب آب در دریاچه پشت سدهای استان وجود دارد که درصورت رهاسازی آنها 20 تا 25 سانتی متر به ارتفاع آب دریاچه ارومیه افزوده می شود.
استاندار آذربایجان غربی احداث سدها را تنظیم کننده و مدیریت منابع آبی حوضه آبریز دانست و گفت: سدهای استان با مدیریت نزولات آسمانی در فصول مختلف سال نقش کنترل آب برای آشامیدن و کشاورزی را دارد.
جلال زاده در زمینه تاثیرات احداث پل میانگذر بر روی دریاچه ارومیه اظهارکرد: این پل هیچ تاثیری در خشک شدن آب دریاچه نداشته و تنها در چرخش آب در دو طرف پل تاثیرگذار بوده است.
استاندار آذربایجان غربی با تشریح سه راهکار اصلی برای احیای دریاچه ارومیه افزود: انتقال از حوزه های مجاور، بارور کردن ابرها و اصلاح شیوه های آبیاری کشاورزی از مهمترین راهکارها در مورد دریاچه ارومیه است.
وی ادامه داد: برای انتقال حوضه به حوضه آب در آذربایجان غربی دو مسیر در نظر گرفته شده که عملیات اجرایی انتقال آب از حوضه آبریز گلاس از سال 89 آغاز شده و انتقال آب از حوضه آبریز ارس نیز در مراحل مطالعاتی است.
/587/583 شماره 082 ساعت 13:51 تمام