گردشگری مذهبی، حلقه مفقوده توسعه گردشگری در مازندران ....................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 17/07/1390 اجتماعی.گردشگری.مذهبی.مازندران ساری - اولین حکومت شیعی در طبرستان سابق و مازندران کنونی پایه گذاری شد و ساکنان طبرستان با استقرار اولین حکومت شیعی در این دیار، عشق و ارادت خود را به ائمه اطهار (ع) نشان دادند و از آن زمان،‌ مازندران به پایگاه محکمی برای نوادگان ائمه اطهار تبدیل شد.
با این وصف، به رغم این که مدفن حدود یکهزار و 500 امامزاده در مازندران شناسایی شده است و وجود بیش از پنج هزار مسجد، بقعه متبرکه، حسینیه، سقاخانه و تکیه در این استان ، تاکنون برنامه ریزی مناسبی برای بهره برداری فرهنگی از اماکن دینی صورت نگرفته است.
به همین دلیل نیز اغلب گردشگرانی که به مازندران سفر می کنند، دریا و جنگل را مقصد گردشگری خود قرار می دهند، غافل از این که در جای جای این خطه، اماکن دینی ، مذهبی و تاریخی ای وجود دارد که بازدید از آنجا می تواند بر غنای سفرشان بیفزاید.
به اعتقاد کارشناسان، تنوع مراکز، آثار و آبنیه تاریخی، اماکن متبرکه و امامزاده ها در نقاط مختلف مازندران، ظرفیتی است که در صورت معرفی و برنامه ریزی مناسب قادر به جذب گردشگرانی نه تنها از اقصی نقاط کشور ، بلکه از خارج از کشور نیز است.
بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده از سوی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، از ابتدای تیرماه امسال تا آخر شهریور بیش از 16 میلیون مسافر از سراسر کشور به این استان سفر کردند که این نکته بر اهمیت برنامه ریزی متولیان فرهنگی و دینی استان برای توسعه و تقویت توریسم مذهبی می افزاید.
به رغم توانمندی‌های‌ فرهنگی و مذهبی مازندران، تاکنون هیچ برنامه ریزی از سوی متولیان استان برای فراهم کردن زمینه پذیرش توریست مذهبی صورت نگرفته و این در حالی است که بسیاری از کشورهای پیشرفته که خود مروج فساد اخلاقی در جهان هستند در سال 2010 میلادی با برنامه های ویژه در زمینه توریسم مذهبی، خود را آماده پذیرایی از خیل گردشگران ویژه کردند.
به عنوان مثال کشور اسپانیا سال 2010 را به خاطر برگزاری مراسم عید سنت جیمز در 25 جولای همان سال و جذب گردشگران مسیحی، سال مقدس اعلام کرده بود.
همچنین طبق بررسی های انجام شده از سوی کارشناسان مؤسسات تورگردانی فعال در حوزه توریسم مذهبی، تنها در سال 2010 حدود 500 هزار گردشگر در مراسم دینی ویژه ای که هر 10 سال یک بار در آلمان برگزار می شود، شرکت کردند.
این در حالی است که مازندران با توجه داشتن رتبه سوم در میزبانی از تعداد امامزاده ها، اماکن متبرکه و حوزه های علمیه با قدمت دیرینه، تاکنون کمترین بهره برداری فرهنگی را از این ظرفیت داشته است.
حجت‌الاسلام "سیدمحمود هاشمی‌کیاپی" مسوول کمیته گردشگری زیارتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مازندران، یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های گردشگری در کشور و بویژه مازندران را گردشگری زیارتی دانست.
وی به خبرنگار ایرنا گفت: ایران اسلامی با وجود بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الائمه، امام رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه (س) فرصتی مناسب و استثنایی برای توسعه گردشگری زیارتی را در اختیار دارد.
او توریسم مذهبی را عامل مهم در گفت ‌و ‌گوی فرهنگ و تمدن ها دانست و با بیان این که توریسم مذهبی می تواند نقش تأثیر گذاری در شناخت دیگر ملت ها داشته باشد، تصریح کرد: توزیسم مذهبی موجب تقویت ارتباطات فرهنگی میان ملت ها خواهد شد. مسوول کمیته گردشگری زیارتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مازندران با بیان این نکته که این استان با توجه به داشتن ظرفیت بالای فرهنگی و دینی در سطح کشور بهترین شرایط را برای تقویت توریسم مذهبی در اختیار دارد، اظهار داشت : مذهب و معنویت از گذشته تاکنون از مهم ترین انگیزه ها برای سفر بوده است و سفرهای مذهبی تحت عنوان زیارت، قدمتی به درازای تاریخ ادیان دارد.
وی با بیان این که سفرهای مذهبی چه در قالب زیارت و چه در قالب بازدید از اماکن مقدس سایر ادیان کارکردهای مختلفی در حوزه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی به دنبال دارد، افزود : یکی از مهم‌ترین حوزه هایی که در ایران می توان از آن استفاده بهینه کرد ، حوزه ‌تعاملات دینی و فرهنگی است.
هاشمی با اشاره به این ‌که در حال حاضر آمار گردشگری در ایران نسبت به توانمندی‌های آن بسیار اندک است، گفت: از مهم‌ترین عوامل جذب گردشگر در هر کشور و منطقه‌ای می‌توان از شهرهای آن با بناهای ارزشمند معماری و اماکن زیارتی و بناهای مذهبی نام برد و کشور ما از لحاظ در اختیار داشتن ظرفیت های گردشگری چهارمین کشور دنیاست و این بهایی است که جامعه علمی و فرهنگی جهان به میراث فرهنگی و گردشگری ما داده است.
وی نادیده انگاشتن این صنعت و درآمد ناشی از آن را تأسف‌آور دانست و اظهار داشت: اگر قرار است بر اساس چشم‌انداز 20 ساله بتوانیم دو درصد گردشگردان بین‌المللی را جذب کنیم، نیاز به تلاش و حرکت فوق‌العاده در این بخش داریم.
هاشمی، مازندران را از لحاظ قابلیت‌های بالقوه برای توسعه گردشگری یکی از مستعد‌ترین و مناسب‌ترین استان‌های کشور معرفی کرد و گفت : نعمت دریا و آب فراوان، برخورداری از مزیت‌های تاریخی، فرهنگی و اماکن گردشگری و زیارتی ممتاز از شمار ارزشمند جاذبه‌های گردشگری در این استان است.
حجت الاسلام "سیف الله سهرابی" مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از فراهم شدن زمینه گسترش گردشگری مذهبی در این استان خبر داد.
وی گفت : برای رسیدن به این هدف، بقاع متبرکه مازندران به قطب گردشگری و فرهنگی تبدیل خواهند شد.
او یکی از مهم ترین برنامه های سازمان اوقاف و امور خیریه را تبدیل اماکن متبرکه و امامزادگان به قطب فرهنگی دانست و افزود: با رسیدن به این هدف بخش زیادی از زمینه های جذب گردشگر مذهبی را فراهم خواهیم کرد.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با بیان این که طرح جامع امامزادگان برای تبدیل شدن استان به قطب گردشگری و فرهنگی در آینده نزدیک اجرا می شود، گفت : طرح جامع تاکنون برای نزدیک به یکصد امامزاده و بقعه متبرکه تهیه شده است.
وی با بیان این که اجرای این طرح در استان در ابعاد اقتصادی و فرهنگی در توسعه گردشگری و جذب زائران موثر است، افزود: این طرح مهم سبب اشتغالزایی نیز می شود.
سهرابی با اشاره به این که طرح جامع امامزادگان در راستای توسعه و ایجاد فضاهای اقامتی و محوطه های امامزادگان و ایجاد فضاهای شاد فرهنگی و تفریحی برای گردشگران و زائران در مازندران اجرا می شود، گفت: مازندران با داشتن یک هزار و 231 امامزاده رتبه نخست و همچنین با داشتن 12 هزار موقوفه و بیش از 120 هزار رقبه رتبه سوم را در کشور دارد.
با توجه به ظرفیت های بالقوه گردشگری مذهبی در مازندران، متولیان ارشد استان می توانند با برنامه ریزی مناسب علاوه بر فراهم کردن زمینه جذب گردشگر مذهبی ، فرصت های شغلی پایدار و بادوامی را نیز برای جوانان استان فراهم کنند . 7331/1654/508