عملیات پیمایش و اکتشاف غار " گود چال " سنقروکلیایی انجام شد ...........................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 24/07/1390 اجتماعی.داخلی.اکتشاف غار.سنقرو کلیایی کرمانشاه - فرماندار سنقروکلیایی گفت: با استفاده از ظرفیتهای موجود در شهرستان از طریق هلال احمر، محیط زیست و سایر دستگاههای ذیربط توسط گروه غارنوردان سراسر کشور عملیات پیمایش و اکتشاف غار " گود چال" این شهرستان انجام شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، غلامرضا حیدری روز یکشنبه در دیدار با غارنوردان کشور، منطقه کوهستانی دالاخانی سنقر را از نظر وجود دهانه های دیگری که قابلیت ورود و اکتشاف دارند را مستعد دانست و گفت: این شهرستان آماده هرگونه همکاری و پشتیبانی با غارنوردان برای بررسی بیشتر است.
جواد نظام دوست رییس انجمن غار نوردان ایران ضمن قدردانی از مسوولین شهرستان در فراهم کردن امکانات لازم برای کشف این غار گفت: غار گود چال به صورت چاه می باشد و خطرناک بوده و ورود به آن نیاز به ایمنی و تجهیزات کافی را دارد.
وی افزود:با تلاش 14 ساعته گروه غارنوردی تا عمق 180 متری پیمایش شد که به حوضچه آب منتهی گردید.
نظام دوست گفت:از سنگها و آب انتهای غار برای انجام آزمایشات بعدی نمونه برداری شد.
دکتر کریمی زمین شناس و استاد دانشگاه نیز گفت:با توجه به وجود سرابها و چشمه های بزرگ و حجم بالای بارش برف و اختلاف ارتفاع زیاد، تشکیل غار های بزرگ در این منطقه صورت گرفته است.
وی افزود: در این منطقه پدیده های زیادی با عنوان فروچاله که دهانه های باز دارند و به طرف اعماق زمین هستند و در صورت بررسی بیشتر، به غار اصلی منتهی می شود که در صورت فراهم شدن امکانات لازم برای کاوش بیشتر، دور از انتظار نیست که عمیق ترین غار کشور در این منطقه باشد.
پرویز کماسی رییس انجمن کوهنوردان سنقروکلیایی با قدردانی از مساعدت فرماندار و سایر مسوولین ادارات گفت: یک تیم 35 نفره غارنورد از استانهای همدان، البرز، کرمانشاه، خراسان رضوی و تهران به مدت سه روز برای پیمایش و اکتشاف غار گود چال در این شهرستان حضور داشتند.
567/ 1645