کهگیلویه وبویراحمد نوروز امسال بانشاط تر ازسالهای گذشته بود ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/01/21 اجتماعی.گردشگری.کهگیلویه و بویراحمد یاسوج- مردم استان کهگیلویه و بویراحمد و خیل عظیم مسافرانی که امسال برای تعطیلات نوروزی به این استان آمده بودند تعطیلات خوشی را سپری کردند و در مجموع با نشاط تر از سالهای گذشته نشان دادند.
به گزارش ایرنا،بسیاری ازگردشگران ومهمانان نوروزی استان چهار فصل کهگیلویه وبویراحمد بنا به دلایل مختلفی ازجمله سرسبزی وشرایط اکولوژیکی منطقه ونیزهمکاری و انسجام متولیان اموردر راستای خدمترسانی بیشتر به مهمانان، نوروزامسال استان را با نشاط تر و جذاب تر از سالهای گذشته دیدند.
وجود جاذبه ها، چشم اندازهای طبیعی و بدیع،کوهستانهای سر به فلک کشیده، رودخانه های خروشان، آبشارهای مفرح و جان فزا، دریاچه های پرموج، تفرجگاه های روح فزا و امامزاده های متعدد در استان چشم های تیزبین و نگاه مهربان گردشگران و مهمانان نوروزی را در استان به خود مجذوب کرد و شرایط ویژه و انسجام و همدلی مسوولان در کنار این جاذبه ها رغبت و شورو شعف خاصی را دردل مهمانان نوروزی امسال به وجود اورد وموجبات خوشحالی و رضایت بیش از پیش آنها را فراهم کرد.
گزارش خبرنگاران ایرنا از مناطق و جاذبه های طبیعی و گردشگری استان در طول ایام نوروز امسال حکایت از خیل سنگین گردشگران و موج خوشحالی و سرور وصف ناشدنی در میان گردشگران و مهمانان نوروزی داشته است و آمار دوبرابری میزان حضور و ورود گردشگران به استان خود دلیل محکمی بر این مدعا است.
ایام نوروز امسال چهره پایتخت طبیعت ایران و خدمات دهی مسئولان شهری و نیز آمادگی مردم برای پذیرایی از مسافران و به خصوص زائران بقعه های متبرکه از جمله امام زاده بی بی حکیمه را متفاوت تر از گذشته کرده بود .
و نکته جالبتر اینکه به گفته بسیاری از گردشگران نوروزی امسال کمتر از جلوه های نازیبای شهری اثری بود.
امسال تمامی نهادها، ادارات ، سازمانها و دست اندرکاران با انسجام و همدلی و با کمک هم کوشیده بودند، تا چهره ای زیباتر، پویاتر و مهمان نوازتر از شهرها و مناطق دیدنی خود به مسافران نوروزی خود هدیه کنند.
به عقیده بسیاری از مردم و گردشگران تلاش و همت مسوولان در راه اندازی و بهره برداری از جاده ارتباطی یاسوج -بابامیدان که نقش مهمی را در جذب گردشگران بیشتردر استان به دنبال داشت ، سازماندهی و برنامه ریزی مناسب از سوی مسوولان و دست اندرکاران امور، بارشهای متعدد زمستانی و همچنین بارشهای پراکنده در طول این ایام و فراهم شدن زمینه برای حضور و جذب گردشگران بیشتر و وجود جاذبه های طبیعی و خدادادی در منطقه از مهمترین دلایل بانشاطی و جذابیت نوروز امسال نسبت به سالهای پیشین بود.
البته این مهم در کلام مسافران گردشگران نیز مشهود است و اغلب آنها از زیبایی های شهرها ، نحوه اسکان مسافران به خصوص در چند روز اول تعطیلات و وضعیت خدمترسانی و نیز برخورد مردم و شهروندان راضی و خشنود بودند و به قول یکی از مسافران نوروزی در گفت گو با ایرنا نوروزسفر امسال به کهگیلویه وبویراحمد واقعا نوروزی بود.
یکی از مسافران نوروزی در گفت و گو با ایرنا و در خصوص نحوه اسقبال و پذیرایی از گردشگران گفت: من سالهای اخیر به طور مداوم به این استان سفر کرده ام ولی امسال با وجود شرایط آب و هوایی مناسب و وجود جاذبه های طبیعی ، بکر و خدادادی در نقاط مختلف استان هجوم و خیزش گردشگران و مهمانان نوروزی در استان نسبت به سالهای گذشته رشد بیشتری داشته است.
اصغر بهمنی افزود: وضعیت کمپینگها و مکانهای گردشگری و به ویژه مدارس استان برای اسکان مهمانان نوروزی نسبت به سالهای گذشته از امکانات و تجهیزات بیشتری برای رفاه حال گردشگران برخوردار بوده است.
وی بیان کرد:آمادگی کامل همه دستگاه ها و نهادها و دست اندر کاران امور در زمینه اسقبال ، هدایت و پذیرایی از گردشگران در این استان کم نظیر بوده است.
یکی دیگر از مهمانان نوروزی در این زمینه به ایرنا گفت: اکیپهای مستقر و مراکز اطلاع رسانی در برنامه استقبال و راهنمایی مهمانان نوروزی با ارائه نقشه استان به مهمانان برای رسیدن به مقصد نقش فعال و موثری نیز داشتند.
وحید رضایی افزود: برخی از شهرداران و دست اندر کاران امور گردشگری در این استان نیز خلاقیت ها و ابتکارات جالبی را انجام داده اند و برای مسافران نوروزی تدارکات بسیار خوبی را فراهم کرده اند .
وی ، پذیرایی از مسافران نوروزی ، دادن صبحانه رایگان و و سرویس های ایاب و ذهاب برای جابجایی مسافران برای اسکان در پارک ها و مناطق دیدنی و گردشگری را از جمله این ابتکارات عنوان کرد.
یکی دیگر از گردشگران نوروزی در این زمینه به ایرنا گفت: تمام دستگاه های اجرایی استان برای پذیرایی و مهمان نوازی شایسته از مسافران کمک کردند و همکاری و تعامل خوبی بین مسوولان میراث فرهنگی و گردشگری ، شهرداران و سایردست اندر کاران وجود دارد.
رییس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری کهگیلویه وبویراحمد نیزدر این زمینه به ایرنا گفت: گرچه امسال همکاری و انسجام مسوولان و همه دست اندرکاران امور و ستاد تسهیلات نوروزی برای خدمترسانی بیشتر و مطلوبتر به مسافران ررنگتر از سالهای گذشته بود ولی همچنان باید برای ایجاد افزایش میزان ماندگاری مسافران در استان و توجه به زیرساختهای مهم گردشگری در تمامی عرصه ها تلاش و همت مضاعف تری به خرج داد.
یدالله مرادی افزود: برخی از این زیرساختها در حوزه هایی مختلفی و عرصه های مهمی ازجکله امکانات تفریحی، ترمیم و زیباسازی بافتهای فرسوده، افزایش مراکز تجاری ، ایجاد تله کابین در برخی مناطق گردشگری ، توسعه صنعت هتل داری ، شناسایی نقاط گردشگری و توسعه گردشگری روستایی است.
وی بیان کرد: امسال حدود سه میلیون و 240 هزار مسافر نوروزی وارد استان شدند که نسبت به نوروز پارسال حدود دو برابر افزایش نشان می دهد.
مرادی افزود: از این تعداد یک میلیون و 410 هزار در استان اقامت کردند که نسبت به پارسال بیش از دو برابر افزایش دارد.
او اظهار داشت: مسافرخانه ها و هتل های استان امسال برای اولین بار تکمیل شد و رستورانها نیز درآمد خوبی از این بابت کسب کردند.
وی یادآور شد: پارسال حدود یک میلیون و 800 هزار نفر مسافر نوروزی وارد استان شدند.
شهردار یاسوج نیز در این زمینه به ایرنا گفت: از حدود سه ماه قبل هماهنگی ها وجلسات مختلفی با همکاران جهت ورود واسکان مسافران و گردشگران نوروزی و هموطنان به شهر یاسوج انجام شد و تلاش بر این بود که فضایی توام با نشاط و شادابی را درایم نوروز امسال ایجاد کنیم.
محمد بهرامی ضمن قدردانی از دست اندرکاران و ستاد تسهیلات نوروزی در استان و شهر یاسوج گفت: امسال هماهنگی ها و تعامل خوبی بین دستگاه ها و نهادهای اجرایی و خدماتی برای خدمترسانی بهتر و مطلوبتر به گردشگران وجود داشت و نظارت و بازدید مسوولان اجرایی نیز نسبت به سالهای گذشته بیشتر بود.
وی ، برپایی سفره هفت سین در مبادی ورودی شهر ، استقرار دو اکیپ راهنمای مسافران نوروزی در میادین ورودی شهر یاسوج ، تهیه و توزیع ویژه نامه های نوروزی بین مسافران به تعداد بیش از 25 هزار نسخه ، نصب بیش از 30دستگاه چادر اسکان رایگان به همراه امکانات اولیه ،تجهیز و آماده سازی پارکها و اماکن تفریحی و گردشگری شهر،چراغانی و تزیین شهر به هزینه افزون بر 100میلیون ریال ، تجهیز مهمانسراهای شهرداری ، لکه گیری و آسفالت خیابانها و معابر سطح شهر و تجهیز و آماده سازی سرویسهای بهداشتی وحمام های عمومی ، گلکاری سطح شهر به متراژ 15هزار متر مربع را از جمله اقدامات و برنامه های شهرداری یاسوج و ستاد تسهیلات نوروزی درطول ایام تعطیلات نوروزی امسال عنوان کرد.
رییس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: میزان وقوع انواع تصادفات جاده ای شامل فوتی ، جرحی و خسارتی در محورهای مواصلاتی این استان طی ایام تعطیلات نوروز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش محسوسی داشت.
سرهنگ محمدباقر سلیمی در گفت و گو با ایرنا افزود: طرح ترافیکی نوروز امسال از 27 اسفندماه 88 در جاده های ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد و تا ساعت 24 روز 15 فروردین 89 ادامه داشت.
وی بیان کرد: در این طرح هیچگونه تصادف منجر به فوت در 700 کیلومتر محور مواصلاتی کهگیلویه و بویراحمد رخ نداد و میزان وقوع تصادفات جرحی در جاده های ارتباطی اصلی این استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز کاهش محسوسی داشته است.
سلیمی اظهار داشت: تمام تلفات ناشی از تصادفات جاده ای طی ایام تعطیلات نوروز امسال در محورهای مواصلاتی فرعی ، روستایی و متروکه کهگیلویه و بویراحمد اتفاق افتاد و شامل چهار موتورسیکلت سوار بود که بر اثر شدت جراحات وارده پس از انتقال به مراکز درمانی جان خود را از دست دادند.
وی عنوان کرد: بررسیها نشان می دهد که موتورسیکلت سواران نقش 75 درصدی در وقوع تصادف در جاده های ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد طی ایام تعطیلات نوروز امسال داشته اند.
سلیمی ابراز داشت: طرحهای ضربتی و کنترل با هدف ارتقای انضباط ترافیکی در محورهای مواصلاتی فرعی و روستایی کهگیلویه و بویراحمد پیش بینی شده که مطابق برنامه زمان بندی شده اجرا خواهد شد.
رییس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد افزود: در زمینه کنترل تخلفات در جاده های ارتباطی این استان طی ایام تعطیلات نوروز امسال 23 هزار و 974 برگ جریمه صادر شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته چهار درصد افزایش داشته است.
سلیمی گفت: در این راستا 224 دستگاه موتورسیکلت و 114 دستگاه خودرو توقیف شد ، 320 جلد گواهینامه رانندگان پرخطر ضبط شد و از 245 راننده دارای حرکات مخاطره آمیز نیز تست سلامت و اعتیاد به عمل آمد.
وی بیان کرد: حجم تردد خودرو در محورهای مواصلاتی برون شهری کهگیلویه و بویراحمد طی ایام تعطبلات نوروز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بین 20 تا 30 درصد افزایش داشته به گونه ای که جاده های ارتباطی اصلی این استان در هفته نخست تعطیلات نوروزی سالجاری جزو پرترافیک ترین محورهای کشور بودند. ک/4 563/2757 / 675 شماره 102 ساعت 12:47 تمام