تجمع تشکل های زیست محیطی گیلان در محل دفن زباله ها در سراوان ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/02/06 اجتماعی.زیست محیطی.اعتراض تشکل ها رشت -گروهی از اعضای تشکل های زیست محیطی و گردشگری استان گیلان با تجمع در محل دفن زباله های سراوان خواستار جلوگیری از انتقال زباله ها به این منطقه شدند.
به گزارش روز دوشنبه خبرنگا ایرنا، این تشکل ها به انگیزه گرامیداشت روز و هفته زمین پاک در محل دفن زباله ها در منطقه سراوان گردهم آمدند تا نسبت به دپوی زباله ها در این محل مخالفت خود را نشان دهند.
در این تجمع جمعی از دوستداران طبیعت و تشکل های زیست محیطی شرکت داشتند.
کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست و سازمان مدیریت پسماندها و بازیافت مواد شهرداری رشت در این تجمع به تشریح وضعیت زباله ها پرداختند.
عزل حسینی کارشناس اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان بر همکاری مردم با سازمان های مسوول در جمع آوری و کاهش پسماندها در طبیعت بخصوص در تفکیک زباله از مبداء تاکید کرد و گفت : برای کاهش تولید زباله و آلودگی های محیط زیست با بالابردن فرهنگ عمومی می توان زباله های کمتری از سوی مردم تولید شود.
وی اظهارداشت: کمبود اعتبارات در بخش پسماند یکی از چالش های این بخش تلقی می شود که این امر مانع مدیریت صحیح بر پسماندها بخصوص در شمال کشور شده است.
وی افزود: بحث جدیدی که در کنار لذت گردشگری از طبیعت در استان گیلان مطرح شده است توجه عموم به زباله هاست.
وی خاطرنشان کرد: کسانی که از طبیعت استفاده می کنند و زباله های خود را در آن رها می کنند باید اطلاعاتی در مورد زباله داشته باشند و بدانند که به چه قیمتی موجب تخریب طبیعت می شوند.
هادی حیدرنیا معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان نیز گفت: در گیلان پسماندهای بیمارستانی بطور اصولی تفکیک و امحا نمی شوند و پسماندهای صنعنی نیز پسماندهای ویژه محسوب می شوند.
وی افزود: براساس قانون زباله های شهری تا سال 1390و روستایی تا 1392 باید تفکیک شوند و دوباره مواد قابل بازیافت آن به طبیعت برگردند.
سجاد حسینی مدیر روابط عمومی مدیریت پسماند شهرداری رشت نیز در این تجمع اظهارداشت: روزانه بطور میانگین 560تن زباله شهرستان رشت به منطقه سراوان انتقال و دراین مکان دفن می شود.
وی خاطرنشان کرد: روزانه ده تن ضایعات نان و 15تن ضایعات برنج در شهر رشت تولید و به این محل انتقال داده می شود.
وی تصریح کرد: تا دو سال پیش زباله چهارشهرستان استان گیلان به این محل انتقال داده می شد ولی از زباله های این شهرستان ها جلوگیری شده است و از سال گذشته فقط زباله شهرستان رشت به این محل انتقال می یابند.
وی یادآورشد: علاوه بر این روزانه 250تن زباله های جمع آوری شده شهرستان رشت به کارخانه کمپوست این شهر برای تبدیل به کود انتقال داده می شوند.
یک عضو تشکل های زیست محیطی از مرگبارترین عوارض تولید و دفع زباله را شیرابه آن دانست و گفت : شیرابه ها عامل مهمی در آلودگی محیط زیست بشمار می روند.
جواد هادی زاده افزود: شیرابه های حاصل از زباله ها می تواند با در برگرفتن انواع دیگر آلودگی ها که در آن قراردارند به کانون قابل ملاحظه ای از باکتری ها و سایر میکروب های مضر تبدیل شوند.
وی یادآورشد: می توان با مدیریت زباله ها بیش از 40درصد از میزان تولید زباله ها را کاهش داد.
وی بر نقش مردم تاکید کرد و گفت: مردم می توانند با تولید کمتر زباله و تفکیک آن در بازگشت آثار آن به طبیعت به کمترین آسیب به محیط زیست وارد شود.
طبیعت سر سبز و زیبای استان گیلان چندسالی است که با چالش بزرگی بنام دفع غیر مسوولانه زباله ها مواجه است که این امر نیاز به توجه بیشتر مسوولان و تخصیص اعتبارات بیشتری دارد.ک /03 619/516/1552/506 شماره 150 ساعت 18:22 تمام