کانون هماهنگی گل محمدی و گلاب در پژوهشگاه قمصر کاشان گشایش یافت ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/02/27 علمی آموزشی.وزارت علوم تحقیات و فناوری.دانشگاه کاشان.کانون هماهنگی گل محمدی و گلاب کاشان- کانون هماهنگی گل محمدی و گلاب یکشنبه شب با حضور معاون فناوری و نوآوری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در پژوهشگاه اسانس طبیعی دانشگاه کاشان گشایش یافت.
به گزارش ایرنا، رییس دانشگاه کاشان گفت: با توجه به اینکه این پژوهشکده نخستین پژوهشکده اسانس در خاورمیانه است و مطرح بودن گل و گلاب کاشان این کانون از طرف نهاد ریاست جمهوری به دانشگاه کاشان واگذار شد.
سید جواد ساداتی نژاد افزود: کانون هماهنگی گل محمدی و گلاب با هدف ایجاد پایگاه علمی لازم در زمینه گلاب و اسانس گل محمدی و سایر اسانس ها و عرقیات گیاهی منطقه کاشان و کل کشور تاسیس شده است.
وی، این کانون را بعد از فرش دومین کانون واگذاری به دانشگاه کاشان نام برد و ابراز امیدواری کرد: تا با تاریخ درخشان کاشان و همکاری همه دستگاهها بتوان در استانداردسازی و راهبری اسانس و گل محمدی نقش به سزایی ایفا کرد.
به گفته وی، باید تلاش شود تا با خلق ایده های فنی و نوآوری در جهت توسعه اقتصادی صنعت گل محمدی گام برداشت.
رییس کانون هماهنگی گل محمدی و گلاب و عضو هیات علمی دانشگاه کاشان با اشاره به حدود یک هزار سال از زمان کشت گل در ایران گفت: گل محمدی و صنعت آن نقش بسیار مهمی در زندگی بشر دارد و جنبه های مختلف آن مانند کاشت، داشت، برداشت، فرآوری و تجارت و کاربرد آن در صنایع مختلف مورد توجه کشورهای مختلف جهان است و سرمایه گذاری های هنگفتی در این مورد در جهان انجام شده است.
عبدالرسول ابراهیم آبادی افزود: متاسفانه اکنون ایران به عنوان خاستگاه گل و متولی اصلی این صنعت در عرصه جهانی به خصوص در مقوله اسانس گل، کمرنگ است.
وی، توجه به اسانس گل محمدی و گلاب به عنوان محصول فرعی این کشور ، تلاش در جهت ارتقاء کیفیت آن، طراحی و ساخت دستگاهها و اداوات لازم برای استحصال گل محمدی و سایر گیاهان اسانس دار، هدایت و حمایت و پشتیبانی علمی این صنعت برای تولید اسانس با کیفیت بالا و یکنواخت را از هدفهای پژوهشکده اسانس و کانون هماهنگی گل محمدی و گلاب بیان کرد.
به گفته وی، در این کانون سعی می شود تا با اعضاء مختلف تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و صنعتگران همکاری در جهت یافتن بازارهای مصرف جهانی محصولات گل محمدی و ورود به آنها را فراهم کند.
این گزارش حاکیست، در آیین گشایش کانون هماهنگی فناوری گلاب و گل محمدی از دستگاه صنعتی اسانس گل محمدی هم رونمایی شد. ک/3 7429/554 شماره 002 ساعت 01:23 تمام