آذربایجان غربی در ردیف 10 استان برتر صادراتی کشور ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/08/05 اقتصاد.تجارت خارجی.بازرگانی ارومیه- آذربایجان غربی در سال های اخیر، به خصوص، در طول برنامه چهارم توسعه اقتصادی به یکی از 10 استان برتر کشور به لحاظ بازرگانی خارجی و صادرات کالا تبدیل شده است.
هم مرزی با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان، وجود تجربه تجارت و بازرگانی چند ده ساله، افزایش قابل توجه تولیدات کشاورزی و صنعتی استان، روند رو به رشد توسعه پایدار، حمایت مسوولان و مشوق های دولتی از جمله عواملی هستند که موجب رشد و توسعه بازرگانی خارجی و افزایش صادرات غیرنفتی در این استان شده اند.
استاندار آذربایجان غربی وجود مرزهای مشترک با سه کشور همسایه را ظرفیت مناسبی برای توسعه صادرات در این استان کرد و گفت: ارتقاء سطح روابط با کشورهای همسایه در راستای گسترش تجارت خارجی انجام می گیرد.
وحید جلال زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آذربایجان غربی با دارا بودن نزدیک به یک هزار کیلومتر مرز از جمله مناطق مهم و حساس کشور برای برنامه ریزی تجارت خارجی است.
وی ظرفیت های صادراتی آذربایجان غربی را شامل تولیدات بخش های کشاورزی، صنعت، معدن، فناوری و مهندسی ذکر کرد و گفت: این استان قطب مهم صنایع غذایی کشور محسوب می شود و تولید 60 درصد از مجموع تولیدات آب میوه و انواع کنسانتره کشور در آذربایجان غربی زمینه خوبی برای رشد صادرات این بخش است.
وی واحدهای مورد بهره برداری بخش صنعت آذربایجان غربی را نیز دو هزار و 550 واحد ذکر کرد و افزود: فرودگاه بین المللی ، راه آهن متصل به اروپا، راه های مواصلاتی گسترده، پایانه های مرزی متعدد آذربایجان غربی را مزیت توسعه تجارت خارجی قرار داده است.
جلال زاده گفت: برای رشد اقتصاد تجاری در این استان برنامه ریزی برای ایجاد شهرک صنعتی مشترک ایران و ترکیه، منطقه آزاد تجاری - صنعتی در ماکو و منطقه ویژه اقتصادی در سلماس شده است که آذربایجان غربی را به قطب اقتصادی و تجاری منطقه تبدیل خواهد کرد.
بر اساس آمارهای سازمان بازرگانی آذربایجان غربی، در زمان حاضر افزون بر یک هزار تاجر فعال در اقصی نقاط کشور به مبادلات تجاری با خارج مشغول هستند که 10 درصد از مجموع کارت های بازرگانی مربوط به تجار آذربایجان غربی است.
به تبع رونق صادرات و بهبود وضعیت تولید صادراتی، استان آذربایجان غربی نیز از رشد قابل توجه صادرات غیرنفتی برخوردار شده به طوری که بیشترین صادرات استان در سال های اخیر محصولات داخلی بوده است.
خدمات فنی و مهندسی، توریسم، خدمات پزشکی و فرش دستباف، سهم مهمی در صادرات استان دارند که به کشورهای همجوار و دیگر کشورهای ارپایی و آسیایی صادر شده است.
علاوه بر توسعه صادرات غیرنفتی، آذربایجان غربی به دلیل موقعیت جغرافیایی همواره یکی از مسیرهای مهم ترانزیت کالا از کشور بوده است.
آمارهای گمرکی نشان می دهد سالانه به طور متوسط، به ارزش یک میلیارد دلار کالا در قالب آمار صادرات سایر گمرکات به خارج از کشور در گمرکات آذربایجان غربی مدیریت شده است.
روند افزایش واردات در وجه مقایسه با سیر صعودی صادرات در سال های اخیر نشانگر رشد طبیعی واردات حاصل از توسعه صادرات استان بوده است.
در 6 ماهه اول امسال 28 هزار و 957 هزار تن کالا، به ارزش بیش از 12 میلیون و 123 هزار دلار از گمرکات و بازارچه های استان به خارج از کشور صادر شده، که به لحاظ وزن 34 درصد و به لحاظ ارزش 31 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.
به گفته رییس سازمان بازرگانی آذربایجان غربی وضعیت تولیدات صادراتی استان به نسبت استانهای هم مرز با عراق بعد از خوزستان مطلوب می باشد و سهم استان از کل صادرات کشور در این بخش از 6/1 درصد به سه درصد افزایش یافته است.
جعفرصادق اسکندری به خبرنگار ایرنا افزود: با وجود قابلیت ها و توانایی های صادراتی استان کالاهای صادراتی واحدهای تولیدی آذربایجان غربی از طریق سایر گمرکات کشور نیز صادر می شود.
با توجه به اینکه کشور عراق بزرگترین مقصد صادراتی کشور در طی سال های گذشته و امسال می باشد به نظر می رسد عمده تولیدات صادراتی استان از طریق گمرکات استان های همسایه جنوبی خصوصا کردستان و کرمانشاه به عراق صادر شده است.
اسکندری اضافه کرد: آذربایجان غربی با رشد 122 درصدی در وزن و 47 درصدی در ارزش صادرات تولیدی نسبت به سال گذشته بیشترین رشد را در میان استان های همجوار با عراق را دارد.
وی اشاره به صادرات استان به تفکیک گمرکات و بازارچه های مشترک مرزی افزود: در 6 ماهه نخست امسال 329 هزار و 901 تن کالا به ارزش 153 میلیون و 125 هزار و دلار از طریق گمرکات، 40 هزار و 852 تن به ارزش 30 میلیون و 697هزار دلار از طریق بازارچه ها و 10 هزار و 601 تن کالا به طریق تجارت چمدانی به ارزش شش میلیون و 789 هزار و 642 دلار از استان صادر شده است که ارزش متوسط هر تن کالا 500 دلار می باشد.
رییس سازمان بازرگانی آذربایجان غربی در خصوص فعالیت بازارچه های هم مرز با ترکیه افزود: بررسی روند صادرات ساری سوی ماکو، رازی خوی و سرو ارومیه نشان می دهد که این بازارها از کل صادرات 30 میلیون دلاری، در شش ماه اول امسال 9 درصد را به خود اختصاص داده اند.
اسکندری، سهم بازارچه های هم مرز با کشور عراق در 6 ماهه نخست امسال را 80 درصد عنوان کرد و افزود: صادرات استان از طریق بازارچه های هم مرز با عراق نشان می دهد که سهم بازارچه های هم مرز با کشور عراق از 91 درصد کل صادرات استان در 6 ماهه سال 88 به 80 درصد در شش ماهه سال 89 رسیده است.
آذربایجان غربی علاوه بر ترکیه و عراق با جمهوری خود مختار نخجوان نیز روابط تجاری و بازرگانی رو به رشدی را دارد.
7130/583/581 شماره 121 ساعت 14:48 تمام