تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۸۹ - ۰۰:۰۱
کوهستان تنگ چویل مغلوب راهسازان ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/09/21 اقتصاد.راه و ترابری.کهگیلویه و بویراحمد یاسوج - ساکنان بخش دیشموک در شمال شهرستان کهگیلویه از گذشته های دور تاکنون آرزو داشتند ارتباط این بخش با شهرستان باغملک از توابع استان خوزستان برقرار شود و اینک کوهستان تنگ چویل مغلوب راهسازان شده و رویای رفتن به باغملک از راه دیشموک محقق شد.
به گزارش ایرنا ،برای اهالی این دو منطقه باور نکردنی است که در کوهستان تنگ چویل دیشموک که زمانی دارای یک کوره راه مالرو بود امروز جاده ساخته می شود.
اما اکنون کوههای سر به فلک کشیده کوهستان تنگ چویل دیشموک نظاره گر تلاش فرزندان ایران زمین است که از دل کوه جاده ای می سازند که بدنبال خود توسعه را یدک می کشد و فقر و محرومیت را از این دیار فراری می دهد.
گروهی از مدیران اداره کل راه و ترابری استان به همراه گروهی از خبرنگاران روز جمعه از مراحل ساخت این جاده کوهستانی دیدن کردند و از نزدیک تلاش جوانان ایرانی را برای ابادانی ورفع محرومیت را به نظاره نشستند.
ساکنان منطقه هم از پیر و جوان ، زن و مرد امدند تا از مسوولان راه و ترابری استان که برای ساخت این جاده تلاش کردند قدردانی کنند.اگرچه منطقه از محرومیت رنج فراوان می برد و در چهره یکایک اهالی می شد فقر را دید اما برای ساعاتی جامه فقر از تن کندند و خوشحال و خندان با مسوولان همراه شدند .
ساکنان منطقه همواره تاکید می کردند در سالهای گذشته هر پیمانکاری که برای ساخت این مسیر فعالیت می کرد دیری نمی پایید که سختی محور اور ا از پای درمی اورد و مجبوربه ترک منطقه می شد.
به گفته آنان ، اصرار و تاکید مدیران مجموعه راه و ترابری استان موجب شد ساخت این محور جدی گرفته شود و پیمانکاران با اشتیاق برای ساخت این جاده اعلام امادگی کنند.
راننده یک دستگاه بیل میکانیکی در جاده تنگ چویل به خبرنگار ایرنا گفت: با توکل به خدا کار را آغاز کردیم و هم اکنون که خوشحالی مردم را می بینیم در ادامه کار مصمم تر شده ایم .
وقتی در حین گفت و گو بغض گلوی این راننده می گیرد از این خبرنگار خواهش می کند که دیگر به مصاحبه ادامه ندهد.
حمید رضا نوجوان 14 ساله گفت: خانه پدر بزرگم در شهر باغملک است و پیش تر برای رفتن به خانه پدر بزرگ ساعتها پیاده روی می کردم اما با ساخت این جاده در کمتر از 30 دقیقه مسیر را طی میکنم .
یکی از اهالی بخش دیشموک گفت: خدا را شاکریم که در دولت مهرورز دکتر احمدی نژاد نسیم خنک عدالت به این بخش با شروع احداث جاده دسترسی دیشموک - باغملک وزیدن گرفت.
محمد رضا الهی افزود: مردم این منطقه برای اینکه به خویشاوندان خود در باغملک سرکشی کنند باید به دهشت بروند و بعد عازم بهبهان بشوند و از آنجا نیز به رامهرمز بروند و بعد به باغملک سفر کنند.
بکی دیگر از شهروندان دیشموکی اظهار داشت: در صورت احداث جاده دیشموک - باغملک از تنگ چویل مسیر شش ساعته این جاده به 25 دقیقه کاهش می یابد.
موسی رحیمی افزود: انتظار می رود مسوولان برای این موضوع اهتمام ویژه داشته باشند و برای تخصیص اعتبار لازم به این پروژه از هیچ تلاشی فروگذاری نکنند.
شهردار دیشموک نیز گفت: عبور راه ارتباطی بخش دیشموک از مارگون بویراحمد که موجب کاهش 120 کیلومتری مسیر مرکز استان با شهر دیشموک است نقش بسزایی در توسعه این بخش و بخش های چاروسا و قلعه ریسی دارد.
محمدباقر رهبرافزود: در صورت عبور این راه و مسیر جاده دیشموک - صیدون از توابع شهرستان باغملک خوزستان ارتباط با استان خوزستان راحتر صورت می گیرد.
وی با اشاره به اینکه ارتباط با استان های خوزستان و چهارمحال بختیاری از طریق بهره برداری از جاده مارگون - دیشموک امکان پذیر خواهد بود ، بیان کرد: با این وجود بخش های دیشموک ، چاروسا و قلعه ریسی مسیر توسعه را با شتاب بیشتری طی می کنند.
وی عنوان کرد: هم اکنون باید از بخش های دیشموک ، چاروسا و قلعه رییسی مسافت 360 کیلومتری را طی کرد تا به یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد رسید.
ساخت راه ارتباطی بخش دیشموک به منطقه صیدون در شهرستان باغملک بدلیل ارتباطات فامیلی و مناسبات اقتصادی از جمله فعالیت های کشاورزی ساکنان این دو منطقه امری اجتناب ناپذیر بوده است.
مدیرکل راه و ترابری کهگیلویه و بویراحمد گفت: احداث راه ارتباطی بخشهای چاروسا و دیشموک از توابع شهرستان کهگیلویه به شهرستان باغملک از توابع استان خوزستان امری ضروری است و پل 100 متری تنگ چویل در همین راستا مورد بهره برداری قرار می گیرد.
منوچهر حبیبی ، با اشاره به اینکه پل 100 متری تنگ چویل هم اکنون 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد ، افزود: این پروژه با اعتباری افزون بر هفت میلیارد و 567 میلیون ریال طبق فهرست بهای راه سال 85 انعقاد قرارداد شده است.
وی بیان کرد: با توجه به قرابت فامیلی و وجود زمینهای کشاورزی دیم و آبی مشترک در شهرستانهای کهگیلویه و باغملک وجود یک راه ارتباطی که این دو شهرستان را به یکدیگر متصل کند ، ضروری به نظر می رسد.
حبیبی اظهار داشت: پی کنی با دست 280 مترمکعب ، پی کنی زیر تراز آب 200 مترمکعب ، خاکبرداری با دستگاه 16 هزار مترمکعب ، لجن برداری دو هزار و 200 مترمکعب ، پی کنی با دستگاه یکهزار و 496 مترمکعب ، حفاری محل شمعها 280 متر ، اجرای بتن 985 مترمکعب ، تهیه و اجرای میلگرد 165 بن ، تهیه و ساخت شاه تیر فلزی 200 تن ، سیمان مصرفی 460 تن و قالب بندی دو هزار و 800 مترمربع از جمله عملیات اجرایی پل 100 متری تنگ چویل است.
وی عنوان کرد: با توجه به دلایل توجیهی این طرح و با حمایتهای مجموعه وزارت راه و ترابری ، مجمع نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد ، استاندار استان و همکاری اداره کل راه و ترابری استان در روند اجرای پل 100 متری تنگه چویل تسریع شده است .
مسوول روابط عمومی اداره کل راه و ترابری کهگیلویه و بویراحمد گفت: جاده تنگ جویل 10 کیلومتر طول دارد که همه از مناطق کوهستانی و سخت گذر می گذرد بطوریکه در زمان احداث این جاده یک نفر جان خود را از دست داده است مهران مسعودی افزود: در مسیر این جاده یک پل 100 متری که از ان به عنوان یکی از بزرگترین پلهای روستای کشور یاد می شود احداث شده است.
وی ادامه داد: ساخت این جاده از سالها پیش اغاز شده بود اما به کندی پیش می رفت و در دوماه گذشته این مسیر بازگشایی شد.
مسعودی گفت: برای ساخت این جاده تاکنون افزون بر 15 میلیارد ریال هزینه شده که برای تکمیل شدن مسیر به 10 میلیارد ریال دیگر نیاز است .
وی افزود : با بهره برداری از این جاده در خرداد ماه سال اینده ، فاصله شهرستان کهگیلویه با باغملک 150 کیلومتر کاهش می یابد و افزون بر 25 هزار نفر در بخش دیشموک و 30 هزار نفر در بخش صیدون باغملک از مزایای این جاده بهره مند می شوند.
563/7529/566 شماره 016 ساعت 09:48 تمام