توسعه کیفی مدارس شبانه روزی در دستور کار آموزش و پرورش است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/11/26 اجتماعی.داخلی.آموزش و پرورش تبریز- معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: توسعه کیفی مدارس شبانه روزی و رفع مشکلات این مدارس در دستور کار آموزش و پرورش است.
ابراهیم سحرخیز روز سه شنبه در همایش مدیران دبیرستان های شبانه روزی شمالغرب کشور در تبریز با اشاره به اینکه این مدارس از روی ضرورت ایجاد شده است، افزود: به طور قطع ایجاد مدارس جدید شبانه روزی و توسعه کمی به صلاح نظام آموزش و پرورش کشور نیست.
وی، مقدور نبودن سرویس دهی نرم افزاری و سخت افزاری در روستاهایی با پراکندگی بالا و جمعیت دانش آموزی پایین را دلیل ایجاد این مدارس عنوان کرد.
سحرخیز با اعلام اینکه 500 هزار دانش آموز در مدارس راهنمایی و دبیرستان های شبانه روزی کشور تحصیل می کنند، اظهار داشت: آموزش و پرورش به تنهایی مسوول تعلیم و تربیت نیست و این امر در محلی دور از خانواده آن هم در دوره حساس نوجوانی امری خطیر است.
وی حتی دور کردن نونهالان از دامن خانواده و سپردن آنها به مهد کودک ها و نیز مراکز پیش دبستانی را براساس نظام تربیت اسلامی مردود دانست و گفت: این اقدامات از روی ناچاری و با توجه به مشکلات جوامع امروزی صورت می گیرد چرا که هیچ مربی نمی تواند نقش تربیتی پدر و مادر را ایفا کند.
سحرخیز، فراوانی مدارس شبانه روزی را نشانه محرومیت و پوشش بالای روستایی دانست و افزود: زیرساخت بسیاری از مدارس شبانه روزی مناسب نیست چرا که به این منظور ساخته نشده اند.
وی به هزینه های مدارس فرسوده شبانه روزی اشاره کرد و گفت: تعداد قابل توجهی از این مدارس فاقد استانداردهای لازم آموزشی هستند.
سحرخیز با اظهارتاسف از اینکه به نظام تعلیم و تربیت با دید اقتصادی نگریسته می شود، بیان کرد: در کنار رسیدگی به وضعیت فیزیکی و ظاهری، فعالیتهای فوق برنامه به صورت جدی تری در مدارس شبانه روزی دنبال شده و بکارگیری نیروی مازاد مشاوره و پرورشی در این مدارس در دستور کار است.
وی با اشاره به اینکه براساس سیاستهای دولت تا پایان برنامه پنجم توسعه تمام دانش آموزان دوره متوسطه باید یک دوره مهارت ببینند، اضافه کرد: این سیاست جزو برنامه های در حال اجرای آموزش و پرورش محسوب می شود و از دو سال قبل اجرای 800 ساعت دوره مهارت در دو مدرسه شبانه روزی هر استان به عنوان پایلوت آغاز شده است.
سحرخیز با تاکید بر ضرورت توسعه متوازن رشته های تحصیلی، اظهارامیدواری کرد: سهم 38 درصدی رشته های کار و دانش و فنی و حرفه ای تا پایان برنامه پنجم توسعه به 44 درصد برسد.
این همایش از امروز تا 28 بهمن ماه جاری با شرکت مدیران و معاونان 218 مدرسه شبانه روزی پسرانه و 94 مدرسه شبانه روزی دخترانه شمالغرب کشور شامل استانهای کرمانشاه ، کردستان ، گیلان ، قزوین ، اردبیل ، آذربایجان غربی و شرقی برگزار می شود.
شرکت کنندگان در این همایش در خصوص نحوه اداره مدارس شبانه روزی و رفع مشکلات این مراکز آموزشی هم اندیشی کرده و با حضور در کارگاه های آموزشی با روشهای جدید مدیریت آموزشی آشنا می شوند.
7232/593/587 شماره 257 ساعت 16:51 تمام