کنگره سراسری شعر دفاع مقدس با حضور شاعران برگزیده برگزار می شود ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/12/01 فرهنگی.شعر دفاع مقدس.بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس.نوزدهمین کنگره یزد- مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان یزد گفت: نوزدهمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس با حضور 300میهمان و شاعر برگزیده از سایر استانها از روز سوم اسفندماه به مدت سه روز در استان یزد برگزار می شود.
به گزارش روز یکشنبه خبرنگار ایرنا ،سرهنگ علی هژبری در جمع خبرنگاران استان اظهار داشت: بهره مندی از هنر شعر برای ترویج ارزشها و شعائر و معارف دینی یکی از شاهکارهایی است که در فرهنگ ما از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
وی با اشاره به سخنانی از رهبر کبیر انقلاب و نیز مقام معظم رهبری درباره گویابودن زبان شعر نسبت سایر زبانها افزود:از زبان شعر هم در بیان حماسه های صدر اسلام و هم در واقعه پرشور عاشورا استفاده کردیم .
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان ادامه داد :ما از این ابزار و هنر در دفاع مقدس نیز به نحو شایسته استفاده کردیم به طوری که می توانیم امروزه آن را یکی از تاثیرات ماندگار دفاع مقدس نام ببریم چرا که سروده های حماسی در قالب شعر و دکلمه توسط هنرمندان در جبهه ها سروده شده و امروز به یادگار مانده است.
هژبری در ادامه درباره کنگره شعر دفاع مقدس و اینکه چرا یزد میزبان نوزدهمین دوره است اظهار داشت :کنگره شعر دفاع مقدس یکی از برنامه های مستمر بوده که طی هجده سال گذشته برگزار شده و یزد به دلیل هماهنگی خوب با دبیرخانه و نیز حمایت مناسب استانداری و امتیازات خوب در دوره های قبل برای کنگره نوزدهم انتخاب شد .
وی با اشاره به اینکه کنگره نوزدهم حول چهار محور و موضوع برگزار می شود ،افزود: شعر دفاع مقدس، شعر دفاع مقدس با بهره گیری از مفاهیم و مضامین عاشورایی با موضوع حماسه حسینی، شعر دفاع مقاومت ملل با موضوع انتفاضه فلسطین و مبارزات حق طلبانه لبنان و ... شعر کودک و نوجوان با گرایش دفاع مقدس از محورهای این کنگره است.
این مقام مسئول درباره اقدامات ستادی و عملیاتی در راستای برگزاری کنگره شعر دفاع مقدس نیز گفت: در زمینه امکانات ستادی 8 کمیته با مسوولیت استاندار و مدیران کل بنیاد شهیدف فرهنگ وارشاد، صدا وسیما، مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری، معاون مدیریت و برنامه ریزی استاندار، معاون ادبیات بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس و همچنین یک کمیته با مسوولیت روابط عمومی استانداری تشکیل شد.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان یزد گفت: همچنین به منظور بهره گیری از ایده های شعرای استان اتاق فکر در اداره کل حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس استان متشکل از برادران و خواهران شاعر که در سالهای گذشته در کنگره شرکت کرده و صاحب مقام بودند فعال شده است که برای بهره گیری از نظرات و ایده های آنان تا کنون جلسات مکرری برگزار شده است.
هژبری نصب پرچمهای الوانی با نشان و لگوی کنگره، طراحی و رونمایی تمبر یادبود به مناسبت کنگره، طراحی پوستر کنگره و ... را از فعالیتهای کارگروه عملیاتی برای برگزاری کنگره عنوان کرد.
وی تصریح کرد: بعضی از فرماندهان نظامی و انتظامی کشور، خانواده شهدا و ایثارگران از استانهای کشور، برگزیدگان جشنواره های شعر دفاع مقدس، مدیران کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس سراسر کشور و مدیران ادبیات این ادارات کل کشور و تعدادی از شعرای پیشکسوت در سطح کشور در این کنگره حضور دارند.
وی، تجلیل از حجت االاسلام والمسلمین زکریا اخلاقی به عنوان شاعر پیشکسوت، تجلیل از دو تن از سرداران شهید یعنی شهید محمد منتظر قائم و سردار عباس قاضی زاده به عنوان نمادهای ایثار مردم یزد و همچنین برگزیدگان کنگره از برنامه های این کنگره می باشد.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان اضافه کرد: هرساله با اعلام فراخوان کنگره سراسری شعر دفاع مقدس جشنواره های استانی شعر دفاع مقدس در استانهای کشور برگزار می شود که درکنگره سراسری امسال 300 اثر از 130 شاعر شرکت می کنند که 5 شاعر از استان یزد در این کنگره حضور خواهند داشت.
وی همچنین با اشاره به اینکه در کنگره شعر دفاع مقدس در سال گذشته 3 نفر از شاعران یزدی حضور داشتند ،افزود: این کنگره در 5 نوبت با حضور 3 هزار نفر شرکت کننده برگزار می شود.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان یزد خاطرنشان کرد: استان یزد در راستای برگزاری این کنگره میزبان 220 تا 250 نفر مهمان خارج از استان می باشد که تمهیدات لازم جهت اقامت 3 روزه آنها در این استان و همچنین اقدامات لازم جهت آشنایی شرکت کنندگان با جاذبه های تاریخی شهر یزد فراهم شده است. ک/2 1968 شماره 138 ساعت 20:14 تمام