محدوده ایستگاه مترو در نزدیکی سی و سه پل اصفهان فرونشست ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/12/02 اجتماعی.مترو.اصفهان.نشست اصفهان - محدوده ایستگاه مترو در خیابان چهارباغ بالا و در نزدیکی رمپ سی و سه پل اصفهان شامگاه دوشنبه فرونشست ولی خسارتی به همراه نداشت.
به گزارش خبرنگار ایرنا، مقارن ساعت 18 دوشنبه بخشی از محدوده ایستگاه مترو در نزدیکی پل تاریخی سی و سه پل اصفهان فرونشست.
براساس این گزارش، با وقوع این حادثه عوامل آتش نشانی و پلیس راهنمایی و رانندگی برای جلوگیری از بروز حوادث احتمالی در این محل حضور یافتند.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ضمن تایید این حادثه ، گفت: فرونشست خیابان در بالای ایستگاه تونل مترو واقع در خیابان چهارباغ بالا بوقوع پیوسته است.
عبدالجواد زعفرانی افزود: این فرونشست به عرض 60 سانتی متر و عمق دو متر بوده است.
وی با اشاره به علت این حادثه گفت: کارشناسان فنی مترو احتمال بروز این حادثه را ترکیدگی لوله آب فضای سبز در محدوده این محل عنوان کرده اند.
وی با بیان اینکه هیچ حادثه ای برای تونل مترو در این منطقه رخ نداده است ، تصریح کرد: عملیات ترمیم بالای محدوده ایستگاه مترو تا ساعتی دیگر به پایان خواهد رسید.
در همین حال یک منبع مطلع که خواست نامش در خبر ذکر نشود به ایرنا گفت: دستگاه حفار تونل متروی اصفهان که از شهریور سال گذشته تاکنون بدلیل انحراف پیش آمده در حفر تونل شرقی مترو در این مکان متوقف و منجر به زنگ زدن تیغه های آن شده بود، از روز یکشنبه با حضور کارشناسان آلمانی فعال و از محدوده سی و سه پل دور و وارد خیابان چهارباغ بالا شده است.
زعفرانی در ادامه افزود: برخی از کارشناسان فنی دلیل اولیه ریزش این محدوده را ناشی از فعال شدن این دستگاه و نشست خاک عنوان کرده اند.
این مسئول به میزان نشست این محدوده اشاره کرد و اظهارداشت: طول این نشست حدود دو متر، عرض یک متر وعمق یک مترو نیم بوده است.
وی توضیح داد: محل این نشست با رمپ احداث شده جدید پل تاریخی سی و سه پل حدود 15 متر و از خود پل حدود 70 متر فاصله داشته است.
وی همچنین تصریح کرد: به دستور مدیران ارشد استان هم اکنون مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان، کارشناسان فنی این سازمان و همچنین مدیران و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان برای نظارت هرچه بیشتر در این محل حضور دارند.
این منبع مطلع یادآور شد: گزارش رسمی این حادثه و اطلاعات بیشتر ظرف روزهای آینده در اختیار رسانه های گروهی قرار خواهد گرفت.
این حادثه درحالی در این منطقه بوقوع پیوست که یک سایت خبری روز دوشنبه نهم شهریور سال 88 گزارش داد: 'دستگاه حفار تونل متروی اصفهان یا TBM با انحراف از مسیر اصلی خود درتونل شرقی خط 'شمال-جنوب 'متروی اصفهان، به احتمال زیاد با پی رمپ جنوبی سی و سه پل برخورد کرده است.' در ادامه این خبرآمده بود: تونل شرقی خط 'شمال- جنوب 'پروژه متروی اصفهان ، پس از گذشتن از زیر زاینده رود با انحراف از DTA یا مسیر خود، درکنار سی و سه پل درحدود 30 رینگ (طولی برابر با 40 متر) به اشتباه حفاری کرده است.
پس از انتشار این خبر رییس شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا آن را تکذیب کرد و اظهارداشت: تونل تحتانی بستر زاینده رود از فاصله 150 متری و از عمق 20 متری پل مذکور عبور کرده و هیچگونه برخوردی میان دستگاه حفار تونل با پی های این پل صورت نگرفته است.
'عباس حاج رسولیها' افزود: این تونل حدود 35 متری از مسیر جنوب به شمال و به سمت شرق تغییر کرده است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان هم در همان زمان به ایرنا گفت: عملیات اجرایی عبور تونل مترو از زیر رودخانه زاینده رود با رعایت فواصل طراحی شده توسط مهندسین مشاور با موفقیت انجام شده و درهیچ نقطه ای از مسیر، فاصله آن با سی و سه پل کمتر از میزان تعیین شده نبوده است.
'عبدالجواد زعفرانی ' همچنین دهم مردادماه سال جاری به ایرنا گفته بود: چهار کارشناس آلمانی می کوشند تا انحراف دستگاه حفاری موسوم به 'تی بی ام ' تونل شرقی مترو اصفهان در نزدیکی سی و سه پل را به مسیر اصلی خود بازگردانند.
وی گفت:ازبین هشت گزینه اعلام شده توسط شرکت پیمانکار، در مرحله اول دو گزینه را برای اجرا انتخاب کردیم و درمرحله نهایی مقرر شد این تونل از محل انحراف با ' قوس مطمئنه ' به مسیر خود ادامه دهد.
وی تصریح کرد:با این تصمیم، محل ایستگاه مترو از نزدیک سی و سه پل به فاصله 216متری آن منتقل شد که درنهایت انحنای بوجود آمده در حفاری تونل شرقی مترو جبران می شود.
وی گفت: ساخت قطار شهری اصفهان تا دهم مردادماه 89 در مجموع حدود 504 میلیارد تومان هزینه شده است.
'سید مرتضی سقاییان نژاد' شهردار اصفهان هم در یک نشست مطبوعاتی ضمن تایید انحراف دستگاه تی بی ام در تونل مترو، از عمدی بودن آن خبر داده بود.
براساس این گزارش، از زمان وقوع این حادثه تا چند ماه بعد از آن عملیات حفر تونل مترو اصفهان در این محدوده متوقف بود و در نهایت معاون امورعمرانی استاندار اصفهان هشتم خردادماه 89 به ایرنا گفت: اشکال بوجود آمده با جابه جایی ایستگاه این مکان حل شد.
'سیدجمال الدین صمصام شریعت ' اظهارداشت: پس از بررسی دقیق و کارشناسی گزینه های مختلف برای بازگشایی و رفع مشکل بوجود آمده، مقرر شد ادامه خط مترو با اصلاح انحراف ایجاد شده همراه با جابه جایی ایستگاه سی و سه پل به سمت جنوب تداوم پیدا کند.
معاون امور عمرانی استانداری اصفهان همچنین به بازدید کارشناسان یونسکو از تونل های مترو در محدوده آثار تاریخی نیز اشاره کرده و گفت: بازرسان یونسکو ایجاد نشدن مشکل برای آثار تاریخی این شهر را مورد تایید قرار داده اند.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری اصفهان، 28 تیرماه امسال در گفت وگو با ایرنا اظهارداشت: ازبدو شروع عملیات احداث قطارشهری اصفهان تا این زمان، دولت 365 میلیارد تومان ازسهم خود را پرداخت کرده است.
'محمد مهدی اسماعیلی ' افزود:این درحالی است که شهرداری اصفهان با پرداخت 133 میلیارد تومان، هنوز 232 میلیارد تومان دیگر باید بپردازد تا سهم مساوی با دولت در پروژه مترو این شهر داشته باشد.
'علیرضا ذاکر اصفهانی ' استاندار اصفهان هم به ایرنا گفت که دولت در سال جاری 99 میلیاردتومان به مترو اصفهان اختصاص داده است.
عملیات حفر تونل اصلی مترو اصفهان درمسیر شمال - جنوب به طول 2/20 کیلومتر از محل ترمینال 'کاوه ' درشمال تا ترمینال 'صفه ' در جنوبی ترین نقطه شهر اصفهان از سال 75 آغاز شده و تاکنون به بهره برداری نرسیده است.
7133/1011 شماره 088 ساعت 23:19 تمام