استاندار آذربایجان غربی بر افزایش توسعه صادرات غیر نفتی از استان تاکید کرد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/12/03 اقتصاد.صادرات.بازرگانی.استاندار آذربایجان غربی ارومیه- استاندار آذربایجان غربی، بر لزوم افزایش توسعه صادراتی غیرنفتی از استان تاکید کرد.
وحید جلال زاده روز سه شنبه در جلسه بررسی مسایل و مشکلات گمرکات استان گفت: طبق هدف گذاریهای انجام گرفته میزان ارزش صادرات غیر نفتی استان در سال آینده باید به یک میلیارد و 200 میلیون دلار بالغ شود.
وی، با اشاره به اینکه آذربایجان غربی به لحاظ برخورداری از بیشترین تعداد پایانه ها و گمرکات در کشور حایز مقام دوم است، افزود: گمرکات استان باید فعالانه وارد عرصه شوند و با اتخاذ تدابیر لازم، استان را در راستای افزایش میزان صادرات غیر نفتی یاری نمایند.
وی اظهار کرد: اقدامات خوبی در سال های اخیر در راستای افزایش تولیدات صنعتی و کشاورزی در استان انجام گرفته که باید با فراهم کردن زمینه مناسب صادرات این محصولات، سرمایه گذاریهای انجام گرفته در بخش های تولیدی را با حضور کالاهای آذربایجان غربی در بازارهای جهانی تکمیل کنیم.
جلال زاده همچنین بر توسعه متوازن استان تاکید کرد و گفت: تلاش می کنیم همه بخش های تولیدی، اقتصادی، صنعتی و عمرانی استان به صورت متوازن توسعه یابند و در این راستا نیازمند توسعه تجارت، افزایش صادرات و رونق اقتصادی در مرز هستیم.
استاندار آذربایجان غربی همچنین به ایجاد شهرک صنعتی مشترک ایران و ترکیه در مرزهای استان اشاره کرد و افزود: با بهره برداری ازاین شهرک در دهه آینده آذربایجان غربی به یک پایانه تجاری - اقتصادی در منطقه تبدیل می شود.
وی گفت: از هم اکنون باید با تکمیل زیرساختهای مورد نیاز نظیر راه، زیر ساخت های ارتباطی، تکمیل پایانه ها، موانع موجود در حوزه صادرات را رفع نماییم.
جلال زاده همچنین با تاکید بر اینکه پایانه های مرزی آذربایجان غربی سهم مهمی را در ترانزیت کالا و عبور و مرور مسافر در کشور بر عهده دارند، خاطرنشان کرد: سازمان مرکزی گمرکات کشور باید با تخصیص اعتبارات لازم، نسبت به ایجاد تاسیسات و زیرساخت های لازم در گمرکات استان منطبق با عملکرد آنها اقدام نماید.
ناظر گمرکات استان نیز در این جلسه به تشریح عملکرد گمرکات استان در 10 ماهه امسال اشاره کرد و گفت: در این مدت یک میلیون و 180 هزار تن کالا به ارزش 600 میلیون دلار از استان صادر شده که به لحاظ وزن 60 درصد و به لحاظ ارزش 27 درصد رشد نشان می دهد.
پرویز تقوی افزود: تلاش می کنیم با اتخاذ تدابیر لازم صادرات استان را تا پایان سال جاری به 800 میلیون دلار برسانیم.
وی همچنین ایجاد گمرکات مشترک با ترکیه، ایجاد انبارهای اختصاصی و ارزیابی کالاهای صادراتی در محل را از جمله ابزارهای حمایتی گمرکات استان از مقوله صادرات عنوان کرد.
587 شماره 162 ساعت 18:09 تمام