نوروز ، نمادی از اتحاد و همبستگی ملی ایرانیان ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/12/28 فرهنگی.نوروز.هفت سین ارومیه- نوروز با آیین های خاص ملی، مذهبی، نمادی از اتحاد، همبستگی ملی و نشانه ای از خرد و دانایی، وقت شناسی، تحول گرایی و ضمیر پاک و انسانی ایرانیان است.
نوروز زمانی است که کینه ها به دوستی، دوستی ها به عشق، پلیدی ها به پاکی ها، اخم و ترشرویی ها به تبسم و خنده، قهرها به آشتی تبدیل می شود.
آیین های نوروز در میان ایرانیان و بهره گیری آنان از نمادهای طبیعی در آیین ها، نشان می دهد ملت ایران در طول حیات خود نگاهی توام با احترام و تعامل با طبیعت داشته و همواره مظاهر نیکی و پاکی و زایش را ارج نهاده اند.
سفره هفت سین نمادی از باورهای روحانی و انسانی ایرانیان است که در آن تشکر و سپاسگزاری، خواسته ها و نیازهای خود را در قالب یک سفره تقدیم آفریننده هستی می کنند.
سفره هفت سین بیانگر ذوق و سلیقه زنان در آذربایجان غربی است که در آستانه نوروز همراه با نمادهای دینی، آئینه و آب در خانه ها پهن می شود.
یکی از آیینهای نوروزی که پیشینه بسیار کهن در میان مردم دارد و هنوز نیز به حیات خود ادامه می دهد، گستردن سفره هفت سین است که در آستانه نوروز توسط بانوان در هر خانه ای گسترده می شود.
گستردن سفره هفت سین در میان مردم آذربایجان غربی، آنچنانکه امروز رواج دارد، مرسوم نبوده و به جای آن سفره عید پهن می شد، که هنوز هم با اندکی تفاوت در میان مردم رواج دارد.
مردم آذربایجان غربی این روزها علاوه بر سور و سات های قبلی، سفره هفت سین را قرار می دهند که نشانه یکسان شدن آیین های نوروز در سراسر کشور است.
مردم شناسان احتمال می دهند، واژه هفت سین از هفت چین (هفت روییدنی از کشتزار چیده شده ) و هفت سینی از فراورده های کشاورزی وارد آیین های نوروز شده است.
سبزه، سکه، سمنو، سماق، سیر، سنجد،سرکه و سیب هریک از اقلامی است که در سفره عید مردم مظهری از شگون و نیکی است.
سبزه نوروزی مهمترین جزء سفره هفت سین در آذربایجان غربی است که بانوان شهری و روستایی از چند روز مانده به پایان سال دانه های گندم،عدس و .. .
را در ظرفی خیسانده و هر از گاه روی آن آب می ریزند.
بعد از چند روز که رشد کرد آن را با نوارهای رنکین تزیین و به عنوان نمادی از برکت و سرسبزی در سفره عید جای می دهند و یا به عنوان هدیه به خانه تازه عروسان می فرستند.
سیب از دیگر اجزای هفت سین است که نشانه عشق و علاقه بوده و در داستان ها با زایش و تولدی دوباره ارتباط دارد.
سکه، نماد برکت و ثروت و دارایی، سمنو نشانی از شادکامی و شیرین کامی، سیر نشان از سلامتی، سنجد علامت سنجیده عمل کردن و دلدادگی و جوش و خروش است ، سرکه نیز نشان از رضا و تسلیم و سماق سمبل صبر و بردباری است.
البته غیر از این چیزها اقلام دیگری نیز در سفره های مردم آذربایجان غربی به چشم می خورد مانند،آیینه، یک جلد قران کریم، تخم مرغ رنگ شده، تخمه و آجیل، حلوای محلی با شیره انگور یا عسل و ماهی از نوع قرمز می باشد.
در مورد ماهی قرمز در سفره هفت سین، در ارومیه و سایر شهرها و روستاهای استان مردم براین باورند که در موقع تحویل سال، ماهی به پشت بر میگردد که این علامت تحویل سال جدید است.
این باور در میان مردم از اینجا سرچشمه می گیرد که ماه اسفند در برج حوت (ماهی ) بوده و ماهی را به عنوان نمادی از آخرین ماه سال در خوان نوروزی می گذارند.(هنگام تحویل سال برج حوت جای خود را به برج حمل می دهد.) در گذشته خانواده های آذربایجانی سفره عید را در اتاق مهمان پهن می کردند این سفره پارچه سفید و چهارگوشی بود که زنان هنرمند آن را با استفاده از نخ های رنگین ،گل و بوته هایی را روی آن سوزن دوزی می کردند.
محتوای سفره های عید در 40 سال گذشته شامل، نخود بو داده، کشمش، مغز بادام و گردو، خرما، انجیر، انار، سیب، حلوای خانگی، سماق، سنجد، سیر، سکه، سبزه و هفت نوع دیگر از غلات موجود در هر خانه بود.
سفره عید در گذشته و سفره های هفت سین امروزی تا روز سیزدهم فروردین ماه در هر خانه ای پهن بود و در روز سیزدهم فروردین این سفره را جمع می کردند سبزه نوروز توسط اعضای خانه به آب روان سپرده می شود زیرا در باور مردم رها کردن سبزه در آب روان، به منزله جریان زندگی و حیات دوباره جانداران است .
587/583/7125 شماره 068 ساعت 14:48 تمام