تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۸۸ - ۰۰:۰۱
آیین اعتکاف/صفای خلوت خاطر # تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/04/15 فرهنگی.مناسبتها.اعتکاف شهرکرد_چون خلوتی حاصل آید چه غم که در حریم کوی یار، محرم دل شده ای و نهان سخنی با سرزلف موی یار خواهی داشت. پرنیان بهشتی،جشنی بزرک را درحریم یار مهیاکرده اندو جوانان یکی یکی چون پرستوها که به لانه بر می گردند،بهآستانه حضورمی آیند و پرسان پرسان سراغ خانه یار می گیرند و بعد دست از دنیا فرو می شویند و دل از همه چیز می برند تا دامن یار بگیرند. آنها به جشنی بزرک می آیند،جشن مطهر،جشن بریدن از زیب دنیا و دل فکندن در فراخنای فراخوان دلدادگی و دلهاشان را صاف و بی غش کرده و زمزمه ای با پروردگار خویشتن دارند. انگار کسی این جماعت را برای حضور در چنین جشن بزرگی مهمان کرده است، آنها بر لبانشان مهر روزه زده اند در هنگامه تطهیر،با جامه ای فاخر در خانه دوست به مهمانی نشسته اند. آه،ای گوشه نشینان شیدایی،ای در محراب نفس ، ایستاده بر قامت یگانگی در برابر همه رنگهای دنیوی، آنچه دیده اید بگویید چون ما نیز محرمیم. آنها در گوشه ای نشسته اند و بر دنیا پشت پا زده اند. ای همه مردم در این جهان به چه کارید، عمر گرانمایه چگونه گذارید، چون عشق ندارید ، هیچ ندارید و اندک اندک عاشقان کوی یار در حرم دل محرم می شوند. آن که شد محرم دل در حرم یار بماند و آنها این چنین معتکف کوی یار می شوند و دراین اعتکاف،سعادت تطهیر برای ورود به ماه خدا نصیبشان می شود. اعتکاف،آیینی معنوی است و نقل است ایام البیض به حضرت آدم (ع)نسبت داده می شود،آنگاه که آنحضرت طمع میوه ممنوعه را چشید، بدنش سیاه شد و به امر خدا سه روز در آستان کامل ماه، روزه گرفت و به درگاه آفریدگارش استغفار کرد. در روز اول که به روزگار سپید یا ایام البیض معروف شد، یک سوم از بدن او از سیاهی زدوده شد و دردو روز دیگر مابقی بدن نخستین پیامبربشریت از سیاهی زدوده و بدنش به صورت کامل چون ماه به سپیدی گرایید. پبامر اکرم (ص ) که خاتم همه فرستادگان خداست نیز بر برپایی آیین اعتکاف بسیار اهتمام می ورزیدند و با تمام وجود در آیین اعتکاف حضور معنوی داشتند. اعتکاف در لغت به مفهوم گوشه نشینی است و معتکف گوشه ای را برای خویش بر می گزیند و در خلوتی معنوی به ذکر خداوند می پردازد و درعمل فرو شستن از همه اعمال دنیوی است و بزرگترین پیشآمدتوحیدی و معنوی پیش از ماه رمضان است. در اعتکاف تمام گناه انسان می ریزد و می سوزد و حکمت آن به اندازه فریضه حج عمره برای معتکف دارای پاداش و اجر معنوی است. به گزارش ایرنا،اعتکاف همزمان با سحرگاهان روز سیزدهم رجب آغاز می شود و معتکف به مدت سه روز از درون مسجد جز برای انجام اعمال ضروری مانند شهادت دادن خارج نخواهد شد. شهید اول درالمعه الدمشقیهو شهید ثانی در شرح المعه دمشقیه پنج مسجد جهان اسلام از جمله مسجد کوفه و مسجد مدینه را دارای اولویت انجام اعتکاف نام می برند و مساجد جامع شهرها نیز در اولویت دیگر قرار دارد. در شرح المعه انجام اعتکاف را مانند انجام ماه مبارک رمضان می داند که مسلمانان باید هنگام معتکف شدن ازخوردن و آشامیدن در طول روز برحذر باشند و مانند روزه داران اعمال صیام را برجای آورند. در ایران اسلامی گرایش جوانان به انجام عبادت اعتکاف در چند سال اخیر بشدت رشد یافته و خیل جوانان را رهسپار مساجد و محل اعتکاف کرده است. ک/4 543/7359/671