تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۸۸ - ۰۰:۰۱
خوشه صنعتی خرما درخوزستان توسعه می یابد # تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/09/10 اقتصاد.خرما.خوزستان اهواز _ مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خوزستان گفت: خوشه صنعتی خرما در این استان با هدف افزایش تولید کیفی این محصول، توسعه صادرات و جلب بازارهای جهانی توسعه می یابد به گزارش روز سه شنبه این شرکت، رضا طاهری افزود: خوشه فرآوری و بسته بندی خرمای خوزستان با هدف حضور فعال در بازارهای جهانی ،ارتقا کیفیت محصولات تولیدی، معرفی برند مشترک برای خرمای صادراتی خوشه، بکارگیری فناوری مدرن در زیرساختهای صنایع بسته بندی و هسته گیری خرما، تاسیس و هدفمندسازی شرکت مدیریت صادرات خرمای خوزستان و تاسیس دفاتر فروش و بازاریابی در کشورهایی که بیشترین بازار هدف را پوشش می دهند از جمله هند و اندونزی، در حال اجرا است. وی محل استقرار اجرای طرح خوشه فرآوری و بسته بندی خرمای خوزستان را در شهرستانهای اهواز و شادگان و دسته محصولات اصلی این خوشه را خرمای بسته بندی شده ذکر کرد. رییس هیات مدیره شرکت شهرکهای صنعتی خوزستان تعداد واحدهای اصلی خوشه صنعتی خرما را 62 واحد و میزان اشتغال ایجاد شده این خوشه را هم اکنون هزار و 800 نفر اعلام کرد. وی ارزش فروش سالیانه خوشه صنعتی خرما را یک میلیون و 170 هزار ریال و ارزش صادرات سالیانه را 300 میلیون ریال ذکر و بیان کرد: شبکه سازی درون خوشه از جمله شبکه صادراتگرا، تامین کننده مواد اولیه، خرما، کارتن و هسته گیری از دستاوردهای برنامه توسعه خوشه خرما متناسب با پیشرفت پروژه است. او ضمن تاکید بر اینکه متولی اجرای خوشه صنعتی فرآوری و بسته بندی خرما شرکت شهرکهای صنعتی خوزستان است افزود: سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، سازمانهای بازرگانی، صنایع و معادن، اداره کل آموزش فنی و حرفه ای و سازمان کار و امور اجتماعی از جمله مشارکت کنندگان در برنامه توسعه خوشه هستند. وی با اشاره به چشم انداز تدوین شده برای خوشه صنعتی خرمای خوزستان ابراز امیدواری کرد این خوشه تا سال 1393 با علامت تجاری شناخته شده در بازارهای بین المللی با صادرات سالانه 80 هزار تن انواع خرمای رتبه بندی شده بر اساس استانداردهای نوین جهانی حضوری فعال داشته باشد. مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خوزستان ادامه داد: در حالی که بیشترین صادرات خرمای کشور توسط این خوشه صورت می گیرد اما به دلیل مشکلاتی از جمله نداشتن زیر ساختهای صادراتی، نداشتن استراتژی بازار، نبود برند مشترک، نداشتن و هماهنک نبودن رقابت بین اعضای این صنعت، نداشتن انبارهای مناسب و سردخانه های صنعتی و نبود شبکه های مورد نیاز خوشه این طرح نتوانسته نسبت به حجم خرمای تولیدی و صادراتی صورت گرفته ارزآوری بهینه ای را نصیب کشور نماید. قدمت تولید محصول خرما در خوزستان به بیش از هفت هزار سال می رسد. این استان با 35 هزار و 822 هکتار سطح زیر کشت در بین استانهای کشور رتبه سوم را دارا است. همچنین خوزستان از نظر میزان تولید این محصول در کشور رتبه دوم را دارد. خوشه خرمای خوزستان یک خوشه صادراتگرا بوده بگونه ای که تنها در سالهای 86 و 87 به میزان 114 میلیون دلار صادرات توسط خوشه صنعتی استان صورت گرفت 7153/641