تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۸۸ - ۰۰:۰۱
کاهش تردد در محور ارتباطی شهر کرد به خوزستان ساکنان حاشیه این راه را در تنگنا قرار داده است # خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/10/22 اجتماعی.راه.زمینی شهرکرد- بهره برداری از راه ارتباطی منج بیدله در محور لردگان به خوزستان در استان چهارمحال و بختیاری اگر چه خوشنودی مسافران خوزستان و نیز کاهش مسافت بخشی از محور ارتباطی به جنوب کشور را دربر داشت ولی در عین حال سبب کم رونقی اقتصادی محور ارتباطی قدیم شد. به گزارش ایرنا، قبل از بازگشایی محور لردگان ایذه بخشی از ترانزیت از مرکز کشور و چهارمحال وبختیاری از مسیر شهرکرد- گهرو - ناغان به خوزستان انجام می شد اما با افتتاح جاده منج - بیدله این مسیر به یک جاده متروکه وکم رفت آمد تبدیل شده است. بن بست شدن محور شهرکرد- ناغان خوزستان درحالی است که تعدادی شهر، روستا وآبادی دراین مسیر واقع شده اند و به امید آینده ای بهتر مشاغلی خدماتی و تولیدی از جمله ایجاد رستوارنهای بین راهی احداث کرده اند. یک راننده کامیون در شهرناغان گفت: تغییر مسیر ارتباطی حیات اقتصادی این منطقه را نه تنها برای کامیون داران بلکه برای دیگر بخشهای خدمات تحت تاثیر قرار داده وبن بست راه مردم این منطقه را دچار یک بن بست اقتصادی نیز کرده است. نوذر شیروانی افزود: تغییر مسیر خوزستان از مرکز استان به شهرستان لردگان درحالی است که 65درصد کامیونهای استان مربوط به شهرهای شهرکرد- فرخشهر،گهرو وناغان است وانحراف مسیر مشکلات زیادی را برای این قشر ایجاد کرده است. وی گفت: اگرچه راه جدید لردگان ایذه به حذف نقاط سخت گذر وگردنه های سخت گذر وکوتاه شدن مسیر برای برخی مناطق استان وکشور شده اما برای مرکز و منطقه شهرستان کیار و اردل استان به لحاظ بعد مسافت این مشکل مرتفع نشده است. سجاد صاحب یک واحد پذیرایی واقع در مسیر شهر ناغان به خوزستان دراین باره گفت: تاچندی پیش تعداد زیادی ازجوانان در واحداهای پذیرایی بین راهی سرگرم کار بودند،اما تغییر مسیر جاده خوزستان نیز کار بسیاری از مردم را که به حداقل درآمدی برای زندگی بسنده کرده بودند، تعطیل کرده است. وی گفت: قبل از افتتاح جاده لردگان - ایذه بسیاری از مردم این منطقه با عرضه سوغات و تولیدات محلی درکنار واحدهای بین راهی پذیرایی مسیر شهرکرد - خوزستان فرصت اقتصادی فصلی ایجاد کرده بودند که رکود جاده این مسیر این فرصت را نیز آنها گرفت. نماینده مردم اردل،فارسان ،کوهرنک وکیار در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت برنامه ریزی وزارت راه وترابری برای انجام اصلاحات اساسی در محورشهرکرد- ناغان - ایذه تاکید کرد وگفت: احداث پل 450متری رودخانه سدکارون چهار هر چه زودتر باید انجام گیرد. نورالله حیدری گفت: مسیرشهرکرد - ناغان ایذه یکی از راههای اصلی استان محسوب می شود و وزارت راه باید با تعریف این پروژه ملی وانجام مطالعات برای بهسازی این جاده وپیش بینی احداث تونل برای حذف نقاط سخت گذر بیش از پیش برای این مسیر برنامه ریزی کند. وی بابیان اینکه ترافیک راهها همواره رو به افزایش است و جاده لردگان منج بیدله - ایذه جوابگوی نیاز ارتباطی استان باخوزستان نیست ، گفت: ساماندهی جاده مسیر مرکز استان شهرکرد -اردل -کیار- ناغان به ایذه نه تنها برای استان بلکه برای حل مساله ترافیک کنونی جاده لردگان - ایذه که به یک راه پرخطر نیزتبدیل شده ، یک ضرورت است. به گزارش ایرنا، تاقبل از آبگیری سد کارون چهار، تردد به صورت خیلی محدود ازمحور ناغان به ایذه خوزستان ادامه دارد اما با آبگیری سد این مسیر مسدود خواهد شد. برخی کارشناسان ورانندگان معتقدند با حفردوتونل در گردنه برمرده وگلشور عمده مناطق صعب العبور مسیر ناغان ایذه خذف و مسافت محور قدیم شهرکرد به ایذه نیز 5/1 ساعت کاهش پیدا خواهد کرد. معاون راهداری اداره کل راه ترابری چهارمحال وبختیاری دراین باره گفت: جاده شهرکرد -ناغان -خوزستان از راههای مهم این استان است و حفظ این راه ارتباطی مورد توجه راه وترابری است. علی علیخانی افزود: این جاده پس از احداث پل 450 متری کارون چهار 4 به این پل وصل خواهد شد و آبگیری سد مشکلی برای تردد در این مسیر ندارد. وی گفت: وزارت نیرو اعلام کرده این پل بزرک را تا 5/1 سال آینده احداث می کند درحالی وزارت راه وترابری براجرای سریعتر این پل وجاده های جایگزین آن تاکید دارد و طبق توافق بین دو وزارتخانه بعد از احداث پل آبگیری سد انجام خواهد شد. وی درخصوص لزوم ایجاد تغییرات ،حذف نقاط حادثه خیر و گردنه های سخت گذرمسیر شهرکرد- خوزستان گفت: این طرح نیازمند کار کارشناسی و مطالعه است . سد کارون چهار با هدف تنظیم سالانه دومیلیارد مترمکعب آب و تولید یک هزارمگاوات برق آبی در مراحل پایانی ساخت قرار دارد. 671/546