تاکید سخنرانان همایش اسلام هراسی بر لزوم ارائه تصویر واقعی اسلام # تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/07/15 سیاسی.اسلام هراسی.غرب.نمایش اسلام واقعی سخنرانان همایش اسلام هراسی پس از 11 سپتامبر با نژادپرستانه خواندن دیدگاه غرب بر لزوم ارائه گفتمان جدید از اسلام واقعی تاکید کردند. به گزارش ایرنا، روز سه شنبه همایش اسلام هراسی پس از 11 سپتامبر؟ علل، روندها و راه حل ها آغاز شد و در آن اندیشمندان ایرانی و خارجی به بیان نظرات خود در این زمینه پرداختند. سخنرانان ابتدایی این همایش به دشمن انگاری غرب از اسلام پرداختند. اولین سخنران این همایش حجت الاسلام دکتر محسن قمی بود. وی واژه اسلام هراسی ( Islamophobia( را بیم و ترس بیجا با توجه به پیش داوری های غیر عقلانی عنوان کرد که در آن ترس از اسلام مورد توجه قرار گرفته است و نه ترس از مسلمانان. وی ادامه داد: این دیدگاه که پس از 11 سپتامبر به صورت نهادینه ای مطرح شد به نگرش نژادپرستانه غربی ها به خود در برابر مسلمان مربوط می شود. وی سه موج معاصر را در مورد اسلام هراسی عنوان کرد و آنها را این گونه طبقه بندی کرد: موج اول اسلام هراسی در دهه 1980 ناشی از پیروزی انقلاب اسلامی بود که اوج آن با کتاب آیات شیطانی قابل بازشناسی است. موج دوم این پدیده بعد از 11 سپتامبر مطرح شد که به تبعیض شدید علیه مسلمانان انجامید و موج سوم آن از سال 2005 مطرح شد که طی آن تلاش شد اسلام هراسی در مقابل اسلام گرایی قرار گیرد. نمودهای آن را می توان در وضع قوانین علیه مسلمانان، انتشار کاریکاتورها و ساخت فیلم های توهین کننده به مقدسات اسلامی، سخنان پاپ و ... دید. قمی ادامه داد: غرب با این کار خود تلاش می کند تا با سیاست جداسازی بر مبنای دگرسازی، مانع گرویدن مردم غرب به اسلام شود. ضمن این که تلاش می کند تا افکار عمومی را برای جنک احتمالی در آینده که ممکن است بین غرب و مسلمانان در بگیرد آماده کند و در نهایت با تخریب درونی اتحاد مسلمانان را از بین ببرد گرچه غرب اهداف کوچک دیگر همچون رونق به بازار جنک را نیز دنبال می کند. این کارشناس موضوع اسلام هراسی را توهم غرب دانست زیرا در 500 سال گذشته مسلمانان هیچ جنگی را با غرب آغاز نکرده اند. وی ادامه داد: در این پروژه اقلیت هراسی مساوی اکثریت هراسی است. غرب با این سیاست می گوید که هر کس که با ما نیست باید بمیرد. گرچه غرب ماهیتی سکولار دارد اما در مورد اسلام هراسی از علایق و تمایلات دینی مردم کشورها استفاده می کند. **ترس واقعی از اسلام نیست بلکه آمریکاست سپس دکتر آرتور بوهلر، تاریخ شناس و پژوهشگر علوم اسلامی در دانشگاه ویکتوریای نیوزلند سخنان خود را با شعر بنی آدم اعضای یکدیگرند آغاز کرد و گفت: اکنون ترس واقعی از اسلام نیست بلکه باید از تسلیحات آمریکا و دیگر کشورها ترسید که سایه مرک را بر تمام جهان گسترانده است. وی عنوان کرد: در زمانی که اسلام بزرگترین تمدن جهان بود و تا درون اروپا و اسپانیا پیش رفته بود دشمنی مذهبی آغاز شد. اروپا در آن زمان در جهالت بود و اسلام تمدنی ثروتمند می نمود لذا این برداشت در اروپا موجب دشمنی مذهبی شد. وی سپس بعد سیاه غرب را در تلفات بسیار سنگین جنک های صلیبی عنوان کرد و گفت: مشکلی که از آن زمان حتی تا 11 سپتامبر 2001 وجود داشت این بوده است که غرب همیشه خشونت خود را به دیگران نسبت داده است. نمونه های بارز این توهم در غرب را می توان در این دید که در سال 2000 در یک نظرسنجی، خاورمیانه امن ترین نقطه جهان و آمریکای لاتین ناامن ترین بخش جهان عنوان شد. در تحقیق دیگر در سال 2004 نیز این گونه نتیجه گرفته شد که از مجموع 515 حادثه تروریستی در اتحادیه اروپا تنها پنج مورد به مسلمانان مربوط می شده است. غرب با این کار مشکلات خود را به مسلمانان نسبت داد. وی در پایان سخنانش اسلام هراسی را نتیجه کج فهمی و احساسات نادرست یک گروه علیه گروه دیگر خواند و با اشاره به نقش رسانه در این مورد گفت: به گفته چامسکی رسانه ها به صورت ساختگی یک اجماع را می سازند. تنها راه برون رفت از این بحران کنترل درون با کمک گرفتن از پیام رحمت پیامبران است. **باید گفتمانی جدید که نشان دهنده تصویر دقیق تری از اسلام است را مطرح کرد دکتر بهادر امینیان رییس دانشکده روابط بین الملل وزارت امورخارجه، اسلام هراسی در غرب را بسیار خطرناک دانست زیرا غرب با بیان وجود انحراف در اسلام وظیفه اصلی خود را مقابله با اسلام تعریف کرده است. غرب مسلمانان را عقب افتاده و دشمن مدرنیته نشان می دهد و بر اساس مولفه های هویتی همه نکات منفی را به اسلام نسبت می دهد و خود را واجد همه خوبی ها می داند. وی سپس با ارائه مجموعه آمارهائی مجریان هدایت افکار عمومی برای مقابله با اسلام را در غرب، گرایش های مذهبی رایج در غرب ( کاتولیک، ارتدکس و پروتستان )، مسیحیان صهیونیست، مهاجرین لائیک، گروه های نژادپرست و مارکسیسم و فرقه های متعدد همچون بهائیت عنوان کرد. این استاد دانشگاه ادامه داد: اسلام ستیزی در غرب به دلیل گسترش اسلام در این کشورها شدت یافته است. مسلمانان در مقایسه با مردم اروپا رشد جمعیتی چند برابری را دارند. غرب پس از شوروی نیازمند تعریف یک دشمن بود. علت این موضوع هم بیداری مسلمانان پس از قرن ها سکون بود. این بیداری اسلامی با واکنش ستیزه جویانه غرب همراه بود و با قدرت گرفتن ایران این اسلام ستیزی رشد بیشتری داشت. وی در پایان یکی از دلایل رشد اسلام ستیزی را رفتار و ارائه چهره نامناسب از اسلام به وسیله برخی از گروه های مسلمان مانند القاعده طالبان و اقدامات متحجرانه آنها عنوان کرد و گفت که باید از این نمایش بد دوری کرد امینیان راه حل این معظل را چنین عنوان کرد که با برگشت به اسلام واقعی و توجه به تجربه ایران به عنوان الگوی اسلام باید بر جنبه های بومی اسلام نیز توجه کرد و از نمایش اسلام تنها به شکل سلفی آن خودداری کرد. باید نشان داد که اسلام تنها به شکل عربی آن و در صحرای عربستان وجود ندارد. **سه ویژگی اسلام هراسی در غرب آخرین سخنران این جلسه، دکتر سید محمد کاظم سجادپور بود که اسلام هراسی در غرب را واجد سه ویژگی عنوان کرد. نخست این پدیده ترکیبی از ابعاد دینی ، فرهنگی و تمدنی است. دوم دارای ابعادی روانی بوده که از روان شناسی سیاسی به منازعات سیاسی تبدیل می شود و در نهایت پدیده ای هویتی در همه حوزه هاست. وی طراح اولیه و مبدع معاصر این پدیده در غرب را برنارد لوئیس عنوان کرد.
وی اعتقاد دارد که اسلام هراسی دارای سه بعد شناختی، وضعیت و چارچوب مناسبات نظامی است. غرب در بعد شناختی با امنیتی کردن هویت ها مسلمانان را در جایگاه ویژه ای قرار داد. در بعد وضعیت نیز غرب خود را در محاصره مسلمانان دید با رسوخ حس ضعف در غرب و احساس نابودی به وسیله اسلام، رویه های خشن را در پیش گرفته شد. در نهایت از نظر لوئس در چارچوب های نظامی نیز از آن جا که اکنون جنک های بزرک بین قدرت ها درنمی گیرد و ماهیت جنک ها نامتقارن شده است مسلمانان با این شیوه در جهان سیطره خواهند یافت. هنگامی که این تفکرات به نومحافظه کاران رسید حمله به خاورمیانه در دستور کار آمریکا قرار گرفت. **اسلام هراسی و خیزش اسلام در جلسه بعد از ظهر این همایش علمی، دکتر غلامرضا کریمی دبیر کل کمیسیون ملی آیسسکو به روند تحولات اسلام هراسی پس از 11 سپتامبر پرداخت و بیان داشت: در قرون 18 و 19 به علت افول قدرت اسلام و کاهش حساسیت ها به مسلمانان موضوع اسلام هراسی چندان مطرح نبود و غرب به بهره کشی از جهان اسلام می پرداخت اما پس از جنک جهانی دوم و با رشد چشمگیر مهاجرت مسلمانان به غرب و معضل ادغام اقلیت ها در این جوامع تنش مسلمانان با کشورهای میزبان آغاز گشت و بستر اسلام هراسی نهاده شد. خیزش مجدد اسلام در دهه 1970 میلادی و انقلاب اسلامی در ایران، فروپاشی شوروی و دگرگونی در نظام بین الملل و شکل گیری نظم نوین جهانی از دیگر نقاط عطف روند اسلام هراسی بود. وی ادامه داد: از آن جا که غرب تنها اسلام را مانعی برای یکه تازی نظام سرمایه داری می دید اسلام را به عنوان دشمن و دیگری ( Other( تبلیغ کرد. هانتینگتون در همین رابطه گفته است تا زمانی که غرب همان غرب و اسلام همان اسلام است نزاع بین آن دو مانند 14 قرن گذشته ادامه دارد. کریمی اعتقاد دارد: غرب در سه قالب این رودرروئی با اسلام را تشدید می کند ؟ تبلیغات وسیع و منفی رسانه ای ، توسعه سیاست های اسلام ستیزانه و تشدید محدودیت ها علیه مسلمانان. **غرب با ایجاد شایعه و هراس افکنی در مورد اسلام، وحشت ها را تشدید کرد دکتر محمد احمد النابلسی رئیس مرکز عربی آینده پژوهی لبنان با بیان این که تنوع در اسلام سیاسی به اندازه گروه های موجود اسلامی است و اسلام سیاسی واحدی وجود ندارد گفت: غرب با ایجاد شایعه و هراس افکنی در مورد اسلام، وحشت ها را تشدید کرد. لذا کشورهای اسلامی برای حل این مشکل باید به صورت متحد به حمایت از مسلمانان در غرب بپردازند و ضمن اتخاذ سیاست های مناسب در برابر توطئه های غرب رابطه خود با اندیشمندان معتدل غربی را گسترش داده و به ترویج معارف اصیل اسلامی بپردازند. **اسلام هراسی در آمریکا ناشی از احساس منحصر به فرد بودن است در بخش بعدی این همایش نیز دکتر فواد ایزدی استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران به وضعیت موجود در جوامع غربی به ویژه آمریکا پرداخت و گفت اسلام هراسی در آمریکا ناشی از احساس منحصر به فرد بودن در آمریکا است. آمریکا به نوعی خود را تافته جدابافته از دیگران می پندارد. وی سپس چگونگی شکل گیری دیدگاه مردم آمریکا در حوزه اسلام ستیزی را ناشی از فعالیت رسانه های دیداری و شنیداری و برخی چهره های سیاسی و مذهبی و اجتماعی آمریکا عنوان کرد و تعاریف متعددی از اسلام هراسی را مطرح ساخت. **غرب نگران گسترش سریع اسلام است دکتر نصرت عیسانوویچ استاد دانشگاه زنیتسای بوسنی هرزگووین هم در این