تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۰:۰۱
گستاخی جدید رژیم صهیونیستی در مصادره دومیراث مذهبی فلسطین # خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/12/04 سیاسی.فلسطین.حرم ابراهیمی.مسجد بلال تهران - گستاخی جدید رژیم صهیونیستی درمصادره دو میراث فرهنگی و مذهبی فلسطین و جعل آن به عنوان میراث یهود خشم فلسطینی ها را برانگیخته است. به گزارش ایرنا به نقل از منابع خبری، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر افراطی رژیم صهیونیستی گفت که کابینه این رژیم تصمیم گرفته است تا مسجد بلال بن رباح در بیت لحم و حرم ابراهیمی درالخلیل در فهرست میراث یهودی گنجانده شود. فلسطینی ها بلافاصله این تصمیم گستاخانه را بشدت محکوم کرده و آن را غیرقانونی و غیراخلاقی دانستند. نتانیاهو درنشست کابینه رژیم اشغالگر در محله تل حی در شمال سرزمین های اشغالی فلسطین گفت: حرم ابراهیمی در الخلیل و مسجد بلال بن رباح نزدیک بیت لحم به فهرستی که شامل حدود 150 مکان است و کابینه اسراییل برای ترمیم و حفظ آنها برنامه ریزی کرده ، گنجانده خواهد شد. وزیران کابینه رژیم جعلی اسراییل این طرح را با اتفاق آراء تصویب کردند و با این اقدام نتانیاهو تسلیم فشارهای سیاستمداران راستگرا و شهرک نشینان برای گنجاندن این دو مکان مذهبی فلسطینی در کرانه باختری تحت اداره تشکیلات خودگردان فلسطین به فهرست میراث جعلی یهودی شد. دانی دیان رییس شورای شهرک های صهیونیست نشین در کرانه باختری گفت که این تصمیم دستاورد بزرک و تاریخی برای امت یهود محسوب می شود. صائب عریقات رییس بخش مذاکرات سازمان آزادیبخش فلسطین این تصمیم را بشدت محکوم کرد و گفت: این تصمیم بسیار خطرناک نشان می دهد که کابینه اسراییل به روند صلح توجهی ندارد و در را به طور کامل به روی ازسرگیری آن می بندد. غسان الخطیب رییس دفتر اطلاع رسانی دولت انتصابی فلسطین با ابراز تاسف از این تصمیم گفت که منازعه اسراییل و فلسطین در مسیر خطرناکی قرار خواهد گرفت. تیسیر التمیمی قاضی القضات فلسطین نیز اظهار داشت: این تصمیم اسراییل به منزله اعلام جنک علیه مقدسات اسلامی در فلسطین است و به بروز جنک دینی در منطقه منجر خواهد شد که امنیت همه منطقه را تهدید می کند. وی از ملت ها ، دولت ها و سازمان های عربی و اسلامی خواست تا برای دفع این خطر جدید و تجاوزعلنی علیه مقدسات در فلسطین اقدامی جدی کنند. طالب ابوشعر وزیر اوقاف دولت منتخب فلسطین درغزه نیز درباره پیامدهای این تصمیم هشدار داد و با صدور بیانیه ای از امت عرب و مسلمان خواست تا تدابیر جدی و موثری برای نجات مقدسات فلسطین از چنگال صهیونیست ها اتخاذ کنند. ** اعتراض فتح به اسراییل در مصادره دومیراث مذهبی فلسطین سخنگوی جنبش فلسطینی فتح به تصمیم جدید رژیم صهیونیستی در مصادره دو میراث فرهنگی و مذهبی فلسطین و جعل آن به عنوان میراث یهود، اعتراض کرد. اسامه القواسمی در گفت وگویی خبری، اظهار داشت: جنبش فتح دستورات صادره از سوی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر کابینه افراطی رژیم اسراییل و اویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه این رژیم مبنی بر ثبت مقدسات مذهبی و فرهنگی فلسطینی به نام یهود را بشدت محکوم می کند. سخنگوی جنبش فتح درباره تلاش رژیم اشغالگر برای سوق دادن منطقه به سمت خشونت به منظور رهایی از فشارهای بین المللی اظهار داشت: رژیم اسراییل از دو هفته پیش و با ترور یکی از اعضای فتح در مرکز شهر الخلیل عملیات بسیار خطرناک و بی سابقه ای را در پیش گرفته و تصمیم اخیر کابینه این رژیم برای ملحق کردن دو میراث فرهنگی ومذهبی فلسطینی به فهرست آثار یهود، دراین راستا است. القواسمی با بیان اینکه جنبش فتح درالخلیل دست به اعتصاب گسترده زده و اقدامات دیگری را نیز دراین راستا انجام خواهد داد؟ خاطرنشان کرد: حفظ و دفاع از مقدسات اسلامی ، فقط وظیفه فلسطینی ها نیست و کشورهای عربی و اسلامی هم باید موضعی آشکار و قاطعانه دربرابر تجاوزات و سیاست های رژیم اشغالگر درپیش بگیرند و با اقدامات خود این رژیم را رسوا کنند. سخنگوی جنبش فتح گفت: بعد از تحرکات اخیر دیپلماتیک علیه رژیم صهیونیستی به دنبال مشارکت سازمان جاسوسی موساد در ترور محمود المبحوح از رهبران حماس در دبی امارات و محاصره دیپلماتیک این رژیم به دنبال گزارش ریچارد گلدستون رییس یهود هیات بین المللی تحقیقات جنک غزه ، رژیم اسراییل در صدد سوق دادن منطقه به سوی خشونت بیشتر است تا از فشارهای بین المللی علیه خود بکاهد. القواسمی خاطرنشان کرد: رژیم اسراییل به زبانی با جهانیان سخن می گوید که گویا خواهان صلح است ؟ درحالی که تصمیمات این رژیم مبنی بر ملحق کردن مقدسات اسلامی ، کذب ادعاهای آن را ثابت می کند. وی گفت: رژیم صهیونیستی با ادامه جنایات و اتخاذ چنین تصمیماتی ، سیاست فرار به جلو را برای رهایی از فشارهای بین المللی در پیش گرفته است. **درگیری مردم فلسطین با نظامیان صهیونیست درالخلیل یک روز بعد از تصمیم کابینه رژیم صهیونیستی مبنی بر گنجاندن دو مکان مقدس مذهبی و فرهنگی فلسطین - حرم ابراهیمی در الخلیل و مسجد بلال بن رباح در بیت لحم- به فهرست میراث یهودی ، درگیری هایی بین فلسطینی های خشمگین و نظامیان صهیونیست در شهر الخلیل رخ داد. برپایه این گزارش، بیش از 100 فلسطینی خشمگین ساکن شهر الخلیل با پرتاب سنک و آتش زدن حلقه های لاستیک از خود در مقابل با نظامیان مسلح صهیونیست دفاع کردند. گزارش ها از الخلیل همچنین حاکی است که اعتصاب سراسری در اعتراض به تصمیم کابینه رژیم صهیونیستی آغاز شده است. رادیو رژیم صهیونیستی اعلام کرد که یک نظامی صهیونیست در درگیری با فلسطینی های معترض زخمی شده است. دانش آموزان فلسطینی نیز با پرتاب سنک به سوی نظامیان صهیونیست در یک مرکز ایست و بازرسی در ورودی خیابان شهدای الخیل اعتراض خود را به نمایش گذاشتند. رادیو رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نظامیان صهیونیستی برای متفرق کردن فلسطینی ها، متوسل به شلیک گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی شدند. ی بین المللی درپیش گرفته است. ** آشنایی مختصر با حرم ابراهیمی و مسجد بلال این اقدام صهیونیست ها در چارچوب برنامه های آنها از چند دهه قبل برای سیطره بر حرم ابراهیمی که قبلا آن را به دو بخش برای مسلمانان و شهرک نشینان صهیونیست تقسیم کرده اند، قرار دارد. حرم ابراهیمی در قلب شهر الخلیل در جنوب کرانه باختری قرار دارد که دومین مکان مقدس اسلامی بعداز مسجد الاقصی برای فلسطینی ها و چهارمین مکان مقدس اسلامی برای مسلمانان جهان بعداز کعبه مکرمه ، مدینه منوره و مسجد الاقصی است. در درون حرم ابراهیمی ، آرامگاه های مختلفی وجود دارد که گفته می شود آرامگاه انبیای الهی (ع)، از جمله حضرت ابراهیم و همسرش ساره، اسحاق ، اسماعیل ، یعقوب ، یوسف و همسران برخی از پیامبران است. سال 1994 دوره مهمی از تاریخ حرم ابراهیمی است ، فجر روز جمعه 25 فوریه مصادف با 15 رمضان 1415 هجری مسجد بلال بن رباح که همان قبه راحیل - مادر حضرت یوسف نبی (ع) - است در راه قدس و الخلیل و در نزدیکی بیت لحم واقع می باشد. این قبه به مرور زمان توسط مسلمانان به مسجد و مصلا تبدیل و نام مسجد بلال بن رباح بر آن گذاشته شد اما اشغالگران صهیونیست در سال 1967 آن را اشغال کردند. در جریان دو انتفاضه سالهای 1996 و 2001 این مسجد عرصه رویارویی فلسطینی ها و ارتش رژیم صهیونیستی بود که به شهادت و مجروح شدن شماری از مردم فلسطین منجر شد. بعداز آن نیروهای اشغالگر صهیونیست تغییرات زیادی در این منطقه ایجاد کردند و این مسجد را ایجاد دیوارها و ساخت برج های دیده بانی نظامی از محیط فلسطینی آن جدا کردند و راه قدس به الخلیل راهم بستند و سرانجام با ساخت دیوار حایل بین قدس و بیت لحم این مسجد را بطور کامل از مناطق دراخیتار فلسطینی ها خارج کردند. شبک