تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۸۸ - ۰۰:۰۱
اثرات مثبت جشنواره سینما حقیقت بر فیلم های مستند انکار ناپذیر است # تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/07/28 فرهنگی.فرهنگی.فرهنگی.فرهنگی کارگردان و تهیه کننده سینمای مستند ایران، اثرات مثبت جشنواره سینما حقیقت بر فیلم های مستند را انکار ناپذیر خواند و گفت: یکی از مهم ترین کارکردهای این جشنواره، فراهم آوردن امکان نمایش آثار شاخص سینمای مستند جهان برای فیلم سازان ایرانی است. به گزارش روزسه شنبه ایرنا از سینما حقیقت ، ارد عطارپور کارگردان و تهیه کننده سینمای مستند ایران افزود: جشنواره سینما حقیقت در دو دوره گذشته، کیفیت خوبی داشته و این رویداد هنری در واقع یک دوره رقابت است که در این دوره، مستندسازها با ارائه جدیدترین آثارشان، خود را به قضاوت همکاران و دوستداران سینمای مستند می گذارند. کارگردان فیلم مستند -پرنیان <، با اشاره به توانایی های نسل نو مستندسازان ایرانی اظهار داشت:نسل نو مستندسازهای ایرانی فرصت خوبی در اختیار دارند تا بیش از پیش، خود و توانایی های شان را در عرصه مستندسازی نشان دهند؟ کما اینکه بسیاری نیز تا به حال این کار را کرده اند. ما امروز مستند سازهای بسیار خوبی در بین این نسل داریم که با فیلم هایشان هم در داخل کشور و هم در خارج از کشور درخشیده اند. این نسل نشان داده که فیلم مستند را خوب می شناسد و از آثارشان مشخص است که موضوع را خوب شناخته و با اطلاع کامل به آن نزدیک شده اند. عطارپور ورود تکنولوژی دیجیتال به عرصه فیلم سازی مستند را دارای محاسن و معایب خاص خود دانست و عنوان کرد: وجود تکنولوژی دیجیتال باعث شده تا روند سینمای مستند ما به لحاظ کمیتی رشد بالایی پیدا کند. اگر ما قبلا تعداد محدودی فیلم ساز مستند داشتیم، امروز با مستندسازان بیشتری مواجه هستیم. البته آسان تر شدن کار مستندسازی باعث شده تا با یک نوع فردگرایی در امر فیلم سازی رو به رو شویم. امروز مستندساز ما مجموعه کارهایی از قبیل نویسندگی، کارگردانی، فیلمبرداری، صدابرداری، مونتاژ و ... را خودش به تنهایی انجام دهد. اشکالی هم ندارد. در بعضی موارد، این نوع فیلمسازی است که پاسخ می دهد؟ اما اگر بخواهیم این نحوه کار را به همه زیرشاخه های مستندسازی تعمیم دهیم به نظرم به مشکل بر خواهیم خورد. او افزود: یکی از آفت های این نوع نگاه، کم رنک شدن بعضی تخصص ها در این سینما است. امروز شما به راحتی می توانید کارگردان مستندساز پیدا کنید اما مطمئنا به همین راحتی نمی توانید یک صدابردار یا فیلمبردار مستندکار پیدا کنید. اما در کل، دوربین های دیجیتال راه را برای به تصویر کشیدن بسیاری از عرصه های ناگشوده باز کرده است. تهیه کننده فیلم مستند -میدان بی حصار< انتظار توفیق مالی از فیلم های مستند در اکران های عمومی را نابجا توصیف کرد و اظهار داشت:با توجه به چرخه اقتصادی سینما و سینمای مستند، ما نمی توانیم انتظار چندان بالایی برای استفاده از امکانات اکران عمومی برای سینمای مستند داشته باشیم. مردم ترجیح می دهند پول خود را برای دیدن فیلم داستانی خرج کنند و این چیزی نیست که تنها مختص سینمای ایران باشد. این موضوعی است که در همه جای دنیا دیده می شود. در واقع اگر از استثناهایی مثل فیلم رژه پنگوئن ها یا فیلم های مایکل مور بگذریم، سینمای مستند به لحاظ گیشه در همه جای دنیا زیر سیطره سینمای داستانی بوده است. عطارپور در انتها، با اشاره به برخی راهکارهای ارائه شده برای فراگیر کردن سینمای مستند بین مخاطبان عام سینما گفت:بعضی دوستان عقیده دارند باید از بحث سودآوری سینمای مستند بگذریم و برای ارائه این سینما به مخاطبان عام، راهکارهای جانبی را امتحان کنیم. بطور مثال نمایش فیلم های کوتاه مستند قبل از نمایش فیلم های داستانی در سینماها، یکی از پیشنهادهای این دوستان است. این فکر خوبی است اما باید توجه داشته باشیم این قضیه نباید موجبات تبدیل سینمای مستند به یک سینمای طفیلی و سربار را پدید بیاورد.