تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۸۸ - ۰۰:۰۱
سینمای ایران و ضعف در ارائه تصویر رابطه قلبی امام هشتم و شیعیان # تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/08/10 فرهنگی.سینمای ایران.میلاد امام رضا یک، دو، سه و ... تمام ! این مقدار کم و تعجب برانگیز مربوط است به فیلم هایی که در رابطه با حضرت امام رضا(ع) و یا پیرامون آن ساخته شده و متاسفانه بسیار کم و ناچیز است ؟ به عبارتی سینما نتوانسته اثر شگرف امام هشتم را بر شیعیان جهان و رابطه قلبی میانشان را به تصویر بکشد. در میان این آثار می توان به فیلم های کیمیا ساخته احمد رضا درویش و یک شب تنهایی و شب از ساخته های رسول صدر عاملی اشاره کرد که تا حدودی توانسته اند حال و هوای حرم آن حضرت را زنده کرده و تماشاگر را به ضیافتی معنوی دعوت نمایند. کیمیا داستان آزاده ایست که پس از ورود به وطن برای دیدن تنها فرزندش راهی مشهد الرضا شده و در نهایت با ایثاری به یاد ماندنی فرزندش را به مادر خوانده اش بخشیده و خود رهسپار جنوب می شود. درویش با استفاده از آلمان ها و نشانه هایی همچون دانه ریختن برای کبوترها توسط رضا ، بعد خاصی به این کاراکتر بخشیده و زمینه را برای حرکت انسانی وی در لحظات پایانی آماده کرده است. این عوامل که در کنار بازی فوق العاده زنده یاد خسرو شکیبایی و نگاه مظلوم و غریبش قرار گرفته، تاثیر عجیبی روی تماشاگر می گذارد که تا مدتها ادامه دارد. شخصا نیمه دوم کیمیا را به دلیل حس و حال درونی کاراکترها و معنویت حاکم بر آن بیشتر از نیمه نخست پر حادثه و بسیار جذاب آن دوست داشته و تماشای چندباره آن را به بسیاری از فیلم های این روزها ترجیح می دهم. چند سال قبل ساخت فیلم هایی با محوریت زائرین امام رضا(ع) در سیما فیلم تصویب شد و از بین چندین طرح، دو فیلم به نام های شب . یک شب تنهایی توسط رسول صدر عاملی ساخته شد که متاسفانه ادامه نیافت. شب، داستان مجرمی قدیمی است که همراه سربازی جوان عازم زندان است و برف و سرما آنها را در مشهد نگه می دارد و ... فیلمی کم شخصیت و بسیار متکی بر بازیگر که بدون اغراق و گل درشتی پیام دینی خود را به تماشاگر منتقل کرده و قضاوت پیرامون کاراکترها را به انان می سپارد.در واقع اتمسفر و نیروی جاذبه حرم رضوی مجرم فراری را بازگردانده و به آخرین خواسته مادر پیر رو به احتضارش ( کفن طواف داده شده در حرم ) جامه عمل می پوشاند. ضلع سوم این مثلث جذاب، رضا مسافرخانه چی مسنی است که گذشته نه چندان روشنی داشته و حال سالهاست که در جوار حرم زندگی آرامی دارد. آرامش غریب این شخصیت و ایمانی که به بازگشت فراری دارد، به بهترین شکل در بازی شکیبایی متبلور شده است. امین حیایی نیز در نقش سرباز جوان درخشان ظاهر شده و کلیشه جوان با نمک فیلمفارسی های مدرن را با این نقش شکسته است. اما یک شب تنهایی از زاویه دیگری به این موضوع نگاه کرده است ؟عطیه گوینده رادیو که به سرطان مبتلاست همراه با همسر جوانش راهی مشهد می شود. عطیه که چندان اعتقادی به شفا نداشته با دختر بچه گمشده ای به نام طوطی آشنا شده و در مسیر یافتن والدین کودک به معنای تازه ای از زندگی دست می یابد. صدر عاملی برای بیان پیامش از ظرایف خاصی بهره برده که بهترین آن را در سکانس فینال فیلم شاهدیم ؟عطیه که حال خود گمشده ،با پای برهنه روانه حرم شده و هرچه جلوتر می رود نور و صداهای اطراف بیشتر می شود. در واقع عطیه با این گم شدن خود را در محیطی نورانی پیدا می کند. بازی فوق العاده لیلا حاتمی و حامد بهداد نقش مهمی در هرچه بهتر شدن فیلم داشته و یک شب تنهایی را به اثری ماندگار در ژانر دینی تبدیل نموده است. در آخر امیدواریم که متولیان سینمای ایران بیشتر به این ژانر توجه کرده و با استفاده از سوژه های بکر پیرامون آن، آثاری درخشان خلق کرده و از برکاتش بهره مند شوند. از : محمد جلیلوند