تپه کلار کلاردشت، گنیجنه ارزشمند تاریخ ایران در کرانه جنوبی خزر .............................................................
نوشهر ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 18/01/87 داخلی.فرهنگی.میراث فرهنگی.تپه کلار.
نام کلاردشت همیشه بر سر زبان ها بوده است و جسته گریخته مطالبی علمی و غیرعلمی درباره آن نگاشته شده ، اما واقعیت آن است که هنوز کلاردشت به درستی شناخته نشده است.
از این منظر کلاردشت در ایران به بهشت گمشده معروف است و هرسال به دلیل زیبایی های طبیعی و تاریخی بی نظیر و آب وهوای بسیار مطبوع پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی است ولی هنوز بسیاری از دیدنی ها و شگفتی های این منطقه به قلم و تصویر در نیامده است.
تپه کلار یکی از دیدنی ها و آثار تاریخی بخش کلاردشت است که نقش مهمی در روشن شدن ابهامات باستان شناسی حاشیه جنوبی دریای خزر دارد، از اینرو آن را بهشت کاوشگران نامیده اند.
کلار، تپه باستانی در 36 درجه عرض شمالی و 51 درجه طول شرقی دربخش کلاردشت شهرستان چالوس در غرب مازندران واقع شده است.
از شهر چالوس پس از طی 50 کیلومتر جاده اصلی تا روستای لاهو و حدود سه کیلومتر جاده خاکی در امتداد جنوب، به این تپه تاریخی منتهی می شود.
از ابتدای روستای لاهو بخش کلاردشت تا این محوطه تاریخی جاده خاصی وجود ندارد اما خودروهای حامل گردشگران به این تپه، موجب ایجاد جاده کنارگذر در حاشیه اراضی کشاورزی تا این محوطه باستانی شده است.
کلار نام شهر و تپه باستانی در محدوده کلاردشت امروزی و به معنای غوک و وزغ است، پیشنیان می گویند دورادور این تپه تاریخی زمینها و باتلاقهای وسیع داشت که " لش " نامیده می شد که محل تجمع غوک و وزغ بود.
درختان بلند قامتی چون مازو، سرو و چنار اطراف این تپه را احاطه کرده است، گویی همانند دژی از این تپه باستانی محافظت می کنند.
در دو سال گذشته باستانشناسان تلاش زیادی کردند تا تاریخ دقیق از سابقه سکونت انسان در تپه کلار را به دست آورند که آخرین لایه کاوش شده، تاریخ حدود 3800 سال قبل از میلاد را نشان می دهد.
تپه کلار با وسعت حدود شش هکتار و ارتفاع 10 متر همانند گنجینه ای ارزشمند، کاوشگران و باستان شناسان و گردشگران را به خود می خواند.
این تپه باستانی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است علاوه بر جاذبه های تاریخی ، زیبایی های طبیعی فراوانی برای استفاده گردشگران و طبعیت گردان دارد.
دورادور این تپه همواره شلوغ و مملو از مسافرانی است که برای طبعیت گردی به دامن سبز کلار می آیند تا اوقات شان را به نحو احسن سپری کنند.
رییس هیات کاوش باستانشناسی تپه کلار در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت : آخرین لایه کاوش شده در تپه کلار کلاردشت نشان می دهد که سابقه سکونت در این بخش به حدود شش هزار سال قبل بر می گردد.
"مهدی موسوی کوهپر" افزود : کار لایه نگاری این تپه هنوز پایان نیافته و به نظر می رسد حدود پنج متر دیگر تا رسیدن به خاک بکر لایه باستانی وجود داشته باشد.
وی اظهار داشت : با اتمام کار لایه نگاری در فصل آینده ، به احتمال بسیار قوی سابقه استقرار در این تپه به عقب تر برخواهد گشت.
موسوی خاطرنشان کرد : تپه کلار یکی از محوطه های مهم باستانی منطقه شمال کشور است که می تواند نقش مهمی در روشن شدن ابهامات جدی در مطالعات باستان شناسی سواحل جنوبی دریای مازندران ایفا کند.
رییس هیات کاوش باستانشناسی تپه کلار به ایرنا یادآور شد : در طول دوره کاوش ، تعدادی از نمونه های ذغال و استخوان به روش عملی جمع آوری و برای تعیین سن نمونه ها و به منظور تاریخ گذاری مطلق لایه های باستانی به دانشگاه آکسفورد انگستان ارسال شد.
وی که معاون پژوهشی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی وگردشگری است، ادامه داد : کاوش هایی که تاکنون در برخی از مناطق گیلان و مازندران انجام شد، تاریخی فراتر از عصر آهن راه برای این مناطق نشان نمی دادند.
وی تصریح کرد: هرچند کاوش های انجام شده در غار " هوتو و کمربند" شواهد حضور انسان در این منطقه در هشت هزار سال قبل از میلاد تایید می کند.
وی اضافه کرد : برخی بر این باورند به دلیل شرایط خاص این مناطق نمی توان آثار تمدنی چندانی تا قبل از عصر آهن در این نواحی یافت.
وی بیان داشت : تاریخ گذاری مطلق انجام شده بر روی نمونه های حاصل از کاوشهای تپه کلار ضمن فراهم نمودن امکان بازنگری اساسی در گاه نگاری های ارایه شده در ارتباط با استان های گیلان و مازندران باعث می شود تا باستان شناسان با تجدید نظر در مطالعات گذشته در پی جستجوی شواهد و مدارک جدید برای ادوار مختلف فرهنگی در این نواحی برآیند.
موسوی تاکید کرد : نتایج آزمایشات کربن 14، دانشگاه آکسفورد انگلستان بر روی نمونه باستانی تپه کلار، دریچه نو بر روی مطالعات باستان شناسی منطقه گشود.
رییس هیات کاوش باستان شناسی تپه کلار از تهیه طرح جامع از غار تا دشت وادامه کار لایه نگاری تپه کلار خبر داد و گفت : در صددیم تا سیر تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ساکنان این ناحیه پیش از تاریخ و تا دوران میانه اسلامی را مورد بررسی قرار دهیم.
"سیدرضا موسوی" رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری نور، نوشهر و چالوس نیز به ایرنا گفت : تپه کلار از مناطق تاریخی و باستانی کشور و مازندران است که از جهات مختلف دارای اهمیت است.
وی ادامه داد : مطالعه در مواد فرهنگی این تپه تاریخی به شناسایی بسیاری از حلقه های مفقوده در حوزه فرهنگ کمک می کند.
به گفته او این محوطه باستانی باید باعنوان منطقه ویژه گردشگری وتاریخی معرفی و در آن موزه تاسیس شود تا آثار تاریخی به دست آمده در محل نگهداری شود.
وی خاطرنشان کرد : با توجه به اهمیت موضوع باید هرچه زودتر مرحله جدید کاوشهای باستان شناسی در این تپه آغاز شود.
موسوی تاکید کرد : باید از شرایط و امکانات برای معرفی بیشتر این جاذبه فرهنگ بهره گرفت.
از 700 اثر تاریخی ثبت شده مازندران در فهرست آثار ملی ایران، 52 اثر تاریخی مربوط به غرب مازندران است. ک/4 7516/621/508 شماره 124 ساعت 11:40 تمام