تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۱
143 هزارهکتار از زمین های شالیزاری گیلان بیمه شدند .................................................
رشت، خبرگزاری جمهوری اسلامی 26/02/87 داخلی.اقتصادی.
مدیرگروه خدمات بیمه محصولات کشاورزی استان گیلان گفت: تاکنون 150 هزار نفر از کشاورزان، 143 هزار هکتار از زمینهای شالیزاری خود را در گیلان بیمه کردند.
"ولی الله آزادپیما" روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این کشاورزان محصول برنج خود را در قبال خسارتهای ناشی از خشکسالی، سیل، سرما، باران سیل آسا، زلزله، تگرگ و طوفان بیمه کرده اند.
وی میزان پرداخت حق بیمه برای محصول برنج را در مناطق مختلف (کم خطر، پرخطر و بسیار پرخطر) دراستان، 120 هزار ریال تا چهار میلیون و 200 هزار ریال به ازای هرهکتار مزارع برنج و یا یک دوره کشت اعلام کرد.
"آزادپیما" گفت: صندوق بیمه برای محصول برنج فقط در برابر هفت مورد یاد شده مکلف به پرداخت خسارت است و در برابر سایر عوامل خسارت زا تعهدی ندارد.
وی در خصوص تصور برخی از افراد مبنی بر اینکه این صندوق به کشاورزانی که به دلیل خشکسالی کشت نکرده اند هم غرامت پرداخت می کند، اظهار داشت: ماموریت صندوق بیمه جبران خسارت محصولات کشاورزی است و این صندوق، برای کشاورزانی که حتی با وجود پرداخت حق بیمه ، زمین زراعی خود را رها کرده و هیچ کشت نکرده اند، خسارتی پرداخت نمی کند.
"آزادپیما" گفت: کشاورزانی که در هر منطقه از استان امکان کشت برنج برای آنان تاکنون فراهم نشده و تا پایان دوره کشت نیز این امکان مهیا نمی شود می توانند نسبت به استرداد حق بیمه خود اقدام کنند.
وی ادامه داد: این افراد تا پایان اردیبهشت ماه فرصت دارند تا با مراجعه به همان شعبه کارگزاری صندوق بیمه که اقدام به ثبت نام کرده بودند نسبت به دریافت وجه پرداختی بیمه خود اقدام کنند.
"آزادپیما" با بیان اینکه کار بیمه محصول برنج از مهرماه گذشته شروع شده بود، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه کشت برنج از نیمه فروردین ماه آغاز می شود کشاورزانی که بعد از این تاریخ اقدام به بیمه کردن محصول برنج خود کرده باشند، بیمه در صورت بروز خسارت به خزانه برنج آنان خسارتی پرداخت نمی کند.
وی که مسوولیت دبیری صندوق کمک بلاعوض به کشاورزان در گیلان را هم عهده دار است، گفت: مجلس شورای اسلامی امسال 25 هزار میلیارد ریال اعتبار برای جبران خسارت های ناشی از خشکسالی در کل کشور برای پرداخت از طریق "صندوق کمک به تولیدکنندگان محصولات کشاورزی" اختصاص داده است.
"آزادپیما" افزود: پارسال حداکثر سقف پرداختی این صندوق در گیلان پنج میلیون ریال به ازای هرنفر بود اما تاکنون سهم استانها از جمله گیلان از اعتبارات امسال مشخص نشده است.
وی یادآورشد: پارسال 270 میلیارد ریال بابت خسارت مزارع شالیزاری به 180 هزار نفر از کشاورزان در گیلان پرداخت شد.ک/3 7289/604 شماره 125 ساعت 11:55 تمام