دیرینه شناس فرانسوی: فسیل های مراغه مرجعی برای دیرینه شناسی جهان است .................................................................
مراغه، خبرگزاری جمهوری اسلامی 29/02/87 داخلی.علمی.دیرینه شناسی.فرهنگی.
دیرینه شناس و رییس مرکز ملی پژوهش های علمی فرانسه (CNRS) گفت: فسیل های منطقه مراغه مرجع معتبر و موثقی برای مطالعات دیرینه شناسی در دنیا به شمار می رود.
پروفسور سوکت سن (sen sevket)، روزیکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: منطقه فسیلی مراغه یکی از چهار منطقه اصلی برای مطالعات دیرینه - شناسی در سطح دنیا بوده و فسیل های آن به عنوان مرجعی برای بررسی های علمی فسیل های به دست آمده از کشورهایی نظیر افغانستان ، ترکیه و حتی فرانسه مورد استفاده قرار می گیرد. وی، سالم و خدشه دار نبودن فسیل های مراغه را امتیازی منحصربه فرد برای این منطقه دانست و گفت: برخلاف سایر مناطق فسیلی جهان، فسیل های این منطقه ازجمله فسیل های گیاهان، برگ ها ، درختان و حشرات به خوبی در میان لایه های رسوبی محفوظ مانده است.
به گفته ی وی، این منطقه به دلیل وجود قدیمی ترین نوع فسیل ها از جمله فسیل پستانداران و مهره داران، مربوط به هفت تا 10 میلیون سال قبل از اهمیت بالایی برای فسیل شناسان برخوردار است.
رییس مرکز ملی پژوهش های علمی فرانسه افزود: برای پی بردن به شرایط آب و هوایی و توپوگرافی منطقه و کسب شناخت کافی از فسیل های مراغه ، استمرار تحقیقات در این منطقه ضروری است.
پروفسور سن، خاطرنشان کرد: در صورت بسترسازی و ایجاد مرکز ژئولوژی و فسیل شناسی (Paleontologie) برای فعالیت های تحقیقاتی در این شهرستان می- توان به مدت دهها سال پیرامون فسیل های منطقه به جستجوی گروهی پرداخت.
دیرینه شناس فرانسوی، ابراز اطمینان کرد که تسریع در راه اندازی موزه فسیلی مراغه به سهم خود بتواند در آموزش دانش آموزان و دانش پژوهان این شاخه از علوم موثر واقع شود. منطقه فسیلی مراغه 40 هزار هکتار وسعت دارد که در شرایط فعلی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست یک هزار و 26 هکتار از آن به عنوان نخستین اثر ملی طبیعی حفاظت شده شناخته شده است.
تاکنون از این منطقه که به لحاظ تنوع فسیلی در سطح جهان بی نظیر بوده گونه هایی از جمله جوندگان، اسب سانان ، گاوسانان ، گوشتخواران ، فیل ها، زرافه ها، گوزن ها ، و پرندگان و غیره کشف شده است.
بخشی از فسیل های کشف شده از این منطقه در سنوات قبل در موزه های فرانسه ، اتریش و آمریکا نگهداری می شود.
شهرستان 250 هزار نفری مراغه در 147 کیلومتری جنوب تبریز، مرکز استان آذربایجان شرقی واقع است.ک/3 1495/7483/587 شماره 374 ساعت 17:10 تمام