تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۱
پدیده خشکسالی "زلزله خاموش" ...............................................
ایلام ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 31/04/87 داخلی.اقتصادی.کشاورزی.
پدیده خشکسالی از اواخر سال گذشته دامنگیر مناطق مختلف استان ایلام شده و خسارت قابل توجهی به زیربخشهای کشاورزی استان ایلام وارد کرده است.
به گفته مسوولان مرتبط باموضوع در سال زراعی جاری 100 درصد مزارع دیم و 40 درصد مزارع آبی استان ایلام دچار خسارت ناشی از خشکسالی شده اند.
"خسرو شهبازی" رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام دراین باره گفت: سال گذشته 140 هزار هکتار از اراضی دیم و آبی زیر کشت گندم در این استان دچار خسارت شده که در نهایت در مجموع حدود 50 هزار تن گندم در این اراضی برداشت شد.
وی افزود: این درحالی است که طی سالهای گذشته دراستان ایلام بیش از 260 هزار تن گندم تولید شده است.
شهبازی تصریح کرد: بر اساس برآورهای انجام شده تاکنون 500 میلیارد ریال حجم خسارات وارده شده به بخش کشاورزی است که باید با اختصاص اعتبارات ویژه این میزان خسارات جبران شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: از این میزان خسارت حدود 114 میلیارد ریال خسارت به مزارع کشاورزی استان ایلام وارد شده است.
شهبازی افزود: این میزان خسارت به واسطه خشکسالی بی سابقه در مزارع کشاورزی استان ایلام به وجود آمده است.
وی ادامه داد: این خشکسالی به 165 هزار هکتار از اراضی دیم استان ایلام خسارت وارد کرده است.
وی اضافه کرد:البته این میزان خسارت تا اواسط تیرماه برآورد شده و امکان افزایش میزان خسارتها در ماه های آتی نیز وجود دارد.
شهبازی تصریح کرد: این دستگاه اجرایی با رایزینهای مختلف با مسوولان مرتبط باموضوع درصدد احقاق حق کشاورزان خسارت دیده است.
وی ادامه داد: باتوجه به اینکه عشایر استان نیز با مشکلات ناشی از خشکسالی مواجه شده اند و برای تغذیه دامهای خود با مشکلات فراونی دست و پنجه نرم می کنند، اعتبار ویژه ای برای جبران خسارت به این قشر در نظر رفته شده است.
معاون برنامه ریزی استاندار ایلام گفت41: میلیارد ریال برای تامین علوفه، خرید دام عشایر، آبرسانی، باغات و توسعه کشت گیاهان اختصاص یافته است.
"حجت الله فرجی" در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان اعتبار به تازگی از محل ماده 10 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت به این بخش در استان ایلام اختصاص یافته است.
وی ادامه داد: این اعتبار بزودی با مبادله موافقتنامه های مربوطه به دستگاه های مرتبط باموضوع پرداخت می شود.
وی اضافه کرد: این دستگاه اجرایی آمادگی دارد در اسرع وقت موافقتنامه ها را مبادله کند.
فرجی تصریح کرد: استان ایلام یکی از استانهای مواجه با پدیده خشکسالی بوده که برای مقابله با آن برنامه های مختلفی تدوین شده است.
معاون طرح و برنامه سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام نیر در این باره گفت: این دستگاه اجرایی پیش بینی خرید 300 هزار راس دام مازاد برنیاز عشایر در استان ایلام کرده است.
"علی اشرف منصوری" افزود: اما با اعتبارهای اختصاص یافته امکان خرید 40 هزار دام وجود دارد.
وی ادامه داد: تاکنون شرکت پشتیبانی امور دام 20 هزار دام مازاد عشایر ایلام را خریداری کرده است.
وی گفت:این اقدام مهم دولت در راستای حمایت از دامداران ایلام در راستای مقابله با خشکسالی و کاهش زیاندهی دامداران در این استان اجرا شده است.
وی ادامه داد: کار خرید دام مازاد عشایر با استقرار دو اکیپ در مناطق جنوبی استان ایلام انجام شده است.
مدیر طرح و برنامه سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: همچنین سه هزار تن علوفه برای تغذیه دامهای عشایر این استان نیاز است.
وی افزود: با توجه به پدیده خشکسالی سال زراعی جاری مراتع استان با کمبود علوفه مواجه شده و این مهم عشایر استان را نگران کرده است.
وی ادامه داد: این دستگاه اجرایی برای جبران این مهم برنامه ریزی کرده است.
وی اضافه کرد: تاکنون 500 تن علوفه برای تامین غذایی دامهای عشایر استان از استانهای مجاور تهیه شده است.
منصوری تصریح کرد: علاوه براین طرحهای مختلفی برای کاهش اثرات خشکسالی برای عشایر این استان تدوین شده که خرید دام عشایر و آبرسانی سیار به مناطق عشایری از جمله این برنامه هاست.
وی گفت: تاکنون برای اجرای این مهم 31 میلیارد ریال از محل اعتبارات حوادث غیر مترقبه در این استان هزینه شده است.
رییس ستاد شعب بانک کشاورزی استان ایلام گفت: پس از تایید خسارات وارد شده به مزارع و مراتع از سوی ستاد حوادث غیر مترقبه استان، کار برآورد خسارت ناشی از خشکسالی در این استان شروع شده است.
"محمدرضا خانی" در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: درسال زراعی گذشته 67 هزار هکتار از اراضی دیم و آبی و 19 هزار هکتار از مراتع این استان بیمه شدند.
وی ادامه داد: این میزان زمین زراعی مربوط به کشتهای گندم، جو و کلزا است.
وی اضافه کرد: اکنون گروه های کارشناسی این بانک در حال برآورد خسارتهای وارده به مزارع بیمه ای هستند.
خانی افزود: پس از اتمام برآورد کار مزراع، بررسی مراتع استان نیز در دستور کار قرار می گیرد.
مدیرستاد بانک کشاورزی استان ایلام گفت: براساس پیش بینی های انجام شده حدود 60 میلیارد ریال خسارت به مزارع و مراتع این استان وارد شده است.
وی ادامه داد: تا پایان شهریور ماه کار برآورد و پرداخت خسارتهای ناشی از خشکسالی به کشاورزان و بهره برداران این استان به اتمام خواهد رسید.
براساس نظر کارشناسان مرتبط باموضوع حجم خسارت وارده به مجموعه کشاورزی استان از دو روش بیمه ای و غیر بیمه ای پرداخت خواهد شد.
در روش بیمه ای خسارات ناشی از خشکسالی به بیمه گذاران و در روش غیر بیمه ای از طریق اعتبارات حوادث غیر مترقبه پرداخت خواهد شد.
نماینده کشاورزان خبره استان ایلام نیز ضمن انتقاد از برآورد خسارتهای وارده به کشاورزان استان ایلام گفت: تنها 40 درصد از اراضی کشاورزی این استان تحت پوشش بیمه صندوق کشاورزی قرار دارند.
"لطف الله میر" افزود: 60 درصد مابقی اراضی استان ایلام تحت هیچ بیمه ای نیست.
وی ادامه داد: استان ایلام دارای حدود 350 هزار هکتار زمین کشاورزی است که سالانه به کشت انواع محصولات زراعی قرار می گیرد.
وی افزود: امسال نیز با وقوع خشکسالی 100 درصد مزارع دیم استان و 50 درصد مزارع آبی استان تاکنون خسارت دیده اند.
وی گفت: مسوولان مرتبط باموضوع باید در خصوص پرداخت خسارت از روشهای دیگری بیمه یاری کشاورزان استان ایلام بشتابند.
میر اضافه کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با همکاری ستاد حوادث غیر مترقبه استان و دیگر ارگانهای مرتبط باموضوع باید در اولین فرصت نسبت به برآورد خسارت کشاورزان اقدام کنند.
وی ادامه داد: عدم تحقق این مهم سبب وارد شدن خسارات مالی فراوانی به کشاورزان این استان شده که به غیر از کشاورزی منبع درآمدی برای خانوادهایشان ندارند.ک/4 7172/633/1139 شماره 102 ساعت 11:51 تمام