وزیر صنایع: پنج میلیارد دلار به عنوان سرمایه درگردش واحدها اختصاص یافت .....................................................................
یزد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 22/05/87 داخلی.اقتصادی.صنایع.
وزیر صنایع و معادن با اشاره به مشکل نقدینگی واحدهای صنعتی طی روزهای اخیر گفت: برای حل مشکل، پنج میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی به عنوان سرمایه در گردش به واحدها و بنگاههای صنعتی اعطا خواهد شد.
به گزارش ایرنا ، "علی اکبر محرابیان" شب گذشته در مراسم افتتاح کارخانه گندله سازی اردکان یزد افزود: این طرح در دولت به تصویب رسیده و سیستم بانکی نیز موظف به انجام آن است.
وی در ادامه پیش بینی کرد: هر شش ماه یک بار این تسهیلات گردش داشته باشد که می توان درطول سال بیش از 10 میلیارد دلار برای تامین مواد اولیه واحدهای صنعتی تامین منابع نمود.
به گفته محرابیان ، تا امروز از حساب ذخیره ارزی فقط تامین سرمایه می شد و برای طرحهای جدید و سرمایه گذاری ثابت برای سرمایه درگردش سابقه پرداخت تسهیلات نداشتیم.
وی یکی دیگر از اقدامات وزارت صنایع برای تامین نقدینگی واحدهای صنعتی را محاسبه تسهیلات پرداخت شده به صورت دلاری عنوان کرد.
محرابیان، بحث مابه التفاوت تسهیلات ارزی با منشا یورو را از مشکلات اساسی واحدهای صنعتی ذکر کرد و بیان داشت: بسیاری از واحدها تسهیلاتی را در سال های گذشته به صورت یورو دریافت کردند که شاهد افزایش یکباره نرخ یورو بودیم و به همین دلیل واحدهای صنعتی برای بازپرداخت آن دچار مشکل شده اند.
وی با اشاره به اینکه طرح پرداخت تسهیلات به صورت دلاری در دولت به تصویب رسیده است ، این خبر را بهترین مژده برای صنعتگران در روزهای اخیر ذکر کرد.
وزیر صنایع و معادن همچنین مدیریت و تدوین نظام برای تمام گردش نقدینگی بنگاههای تابعه را از دیگر سیاست های وزارت صنایع برای تامین نقدینگی واحدهای صنعتی عنوان کرد و اظهار داشت:مدیریت این منابع موجب شد که در بخش صنعت بتوانیم تسهیلاتی را به واحدها اختصاص دهیم.
وی با اشاره به اینکه این اعتبارات طی دو مرحله به طرحهای آمایش صنعتی و تامین نقدینگی سرمایه در گردش بنگاهها اختصاص خواهد یافت،گفت: پیش بینی ما این است که از شهریور ماه امسال در هر استان عملیات اجرایی سه طرح آغاز شود.
به گفته وی، برای سرمایه در گردش واحدهای صنعتی برای هر استان سهمیه ای تعیین شده که بزودی پرداخت خواهد شد.
محرابیان همچنین از دلایل مشکل نقدینگی واحدهای صنعتی را سیاست های بانک مرکزی و روش های انقباضی برخی بانک ها دانست و یادآور شد: اخیرا رییس جمهور طی نامه ای به رییس کل بانک مرکزی خواستار اصلاح این وضعیت شده است.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از مهم ترین برنامه هایی که کشور را در حوزه صنعت فعال کرده آمایش صنایع و معادن است که این طرح ابلاغ شده و اعتبارات خوبی نیز برای آن پیش بینی شده و در تمام استان ها به فراخور وضعیت استان و مزیت های نسبی استان طرحهایی تعریف شده است.
وزیر صنایع و معادن بااشاره به تعریف 800 طرح بزرگ صنعتی در اقصی نقاط کشور با محوریت توسعه استان های کمتر توسعه یافته در زمینه صنعت گفت: پس از گذشت 50 روز از فراخوان این طرح،تاکنون 850 سرمایه گذار قطعی برای این طرحها ثبت نام کرده اند.
وی در بخش دیگری به مشکل تامین برق واحدهای صنعتی اشاره کرد و گفت: امسال به دلیل کاهش نزولات آسمانی و براساس اعلام وزارت نیرو سه هزار مگا وات از تولید برق کشور کاسته شده است.
محرابیان ، از امضا توافقنامه هایی برای مدیریت مصرف برق واحدهای صنعتی و شهرک های صنعتی در استان ها خبر داد و اضافه کرد:با این ابلاغیه و مدیریتی که در این بخش شد ، شاهد آن هستیم که در کشور از میزان کاهش برق مصرفی صنعت به شدت کاسته شده است.
وی ادامه داد: ما برای تامین برق واحدهای صنعتی در آینده راهی جز ساخت نیروگاه نداریم و به همین دلیل وزارت صنایع و معادن ساخت نیروگاه در کشور را برای تامین چهار هزار مگا وات پذیرفته است.
محرابیان ادامه داد: یکی از نیروگاههای در حال ساخت این وزارتخانه در کنار کارخانه گندله سازی اردکان به ظرفیت 500 مگا وات ساخته خواهد شد.
کارخانه گندله سازی اردکان یزد روز گذشته با حضور وزیر صنایع و معادن به بهره برداری رسید.
این کارخانه ظرفیت تولید سالانه سه میلیون و 400 هزار تن گندله به منظور استفاده در واحدهای فولادسازی را دارد.
هزینه های این پروژه عظیم ، در مجموع دو هزار و یکصد میلیارد ریال بوده که یک هزار و 680 میلیارد ریال از طریق شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و 109 میلیون دلار از طریق فاینانس سرمایه گذاری شده و زمینه اشتغال مستقیم 500 و غیرمستقیم سه هزار نفر را فراهم کرده است.
طرح گندله سازی اردکان توسط شرکت صنعتی و معدنی چادرملو و کنسرسیومی از شرکت های ژاپنی ، سوییسی و اسپانیایی اجرا شده است.
کنستانتره سنگ آهن مصرفی کارخانه سه میلیون و 400 هزار تن است که از معدن سنگ آهن چادرملو تامین می شود و علاوه بر آن یکصد هزار تن سنگ آهک و 20 هزار تن بنتونیت نیز از منابع محلی و داخلی تامین و در کارخانه به مصرف خواهد رسید. ک/2 688/1027/ 607 شماره 021 ساعت 09:15 تمام