" برج لاجیم " اثر زیباو تاریخی ، پابرجا درارتفاعات مازندران .......................................................
ساری ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 10/06/87 داخلی.فرهنگی.بنا.مازندران.
" برج لاجیم " از زیباترین آثارتاریخی مازندران به شمار می رود که در 27 کیلومتری شهر زیرآب و در میان ارتفاعات جنگلی این منطقه قرار گرفته و همچنان مرور سالها را تجربه می کند و پابرجا به گذر زمان می نگرد.
برای رسیدن به برج تاریخی "لاجیم" باید از مسیر زیبا و آسفالته وسط شهر زیرآب به طرف شرق بگذری و بعداز طی مسافتی به محدوده روستای" لاجیم" و سرگردنه مرتفع آن می رسی که از طبیعت و ارتفاعات جنگلی منحصری برخوردار است ، و بعد از آنکه چمنزارها و بوته زارهای زیبایی را پشت سرگذاشتی به محدوده ای تقریبا عاری از پوشش گیاهی همانند یک شبه جزیره می رسی که از سه طرف به پرتگاههای عمیق مشرف است ، حالا برج لاجیم جلوه گری می کند.
در حاشیه پرتگاهها در قدیم خندقی با دیوارهای عظیم وجود داشته که به احتمال قلعه ای وسیع و پر اهمیت را در بر می گرفت که برج عظیم لاجیم را در میان آن بنا کرده بودند.
بر اساس آنچه که در کتاب راهنمای سفر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مازندران ذکر شده این اثر باستانی درشمار آثاری است که زمان تسلط آل زیار بر طبرستان در فاصله سال های 316 تا 443 هجری قمری ساخته شده است که در نمای بیرونی از بدنه مدور و گنبد مخروطی ساده و ظریف پوشیده که در داخل به حالت مدور تغییر شکل می دهد.
مصالح آن از آجر و ملاط ساروج است ،ورودی در شرق بنا تعبیه گردیده و پایه گنبد به وسیله یک ردیف طاق نما تزیین شده و در کمربند زیر گنبد دو کتیبه به خط کوفی و پهلوی ساسانی بر روی هم قرار گرفته که به دور بنا پیچیده است.
این کتاب می افزاید: کتیبه به شکل زیبایی با آجرهای تراش خورده در زمینه ای از گچ نصب شده که نام " کیا اسماعیل ابوالفوارس شهریاربن عباس آل باوند" صاحب بنا و تاریخ 413 هجری قمری را نشان می دهد.
اهمیت برج لاجیم همانند " برج رسکت " ساری بیشتر به دلیل دارا بودن کتیبه به خط وزبان پهلوی در کنار کتیبه کوفی است ، این امر نشان می دهد که در قرون اولیه هجری قمری حکمرانان شمال ایران علاوه بر توجه به هنر دوران قبل از اسلام به خط و زبان آن دوران نیز توجه داشتند.
" سعید سلیمانی " مدیر پروژه برج لاجیم دراین باره می گوید : براساس تحقیقات و پژوهش های انجام شده این برج به احتمال زیاد کارکردی نظامی داشته که اکنون به عنوان یادگاری از دوران حکومت خاندان باوندی باقی مانده است برخی نیز معتقدند برج لاجیم به بیشتر جنبه راهنمایی وراهیابی کاروانیان را داشته و بلندای آن گمشدگان را به راه ومسیر اصلی می آورده است .
" سلیمانی" به خبرنگار ایرنا همچنین گفت : برج لاجیم به عنوان گورستان نیزتاچندی پیش کارکرد داشته است بطوریکه چندین گور نیز در محوطه برج وجود دارد.
وی با بیان اینکه برای حفظ و نگهداری بیشتر ، اکنون با همکاری اهالی لاجیم ، دفن مرده گان در این محوطه ممنوع شده است، ادامه داد: برج با همکاری یک کارشناس آلمانی با استفاده ازدستگاه " اسکن لیزر" و تهیه نقشه اصلی در صدد مرمت و بازسازی آن است.
وی از ساخت موزه لاجیم در محوطه این بنای تاریخی خبر داد و گفت: با همکاری اهالی لاجیم موزه شهدا و برج لاجیم ایجاد خواهد شد.
وی درباره بازدید گردشگران از برج لاجیم گفت : هر چند برج در ارتفاعات زیراب سوادکوه و تاحدودی ناشناخته مانده است اما درسالهای اخیر علاوه بر بازدیدکنندگان داخلی برخی از توریست های خارجی نیز با هماهنگی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران از برج دیدن می کنند.
سلیمانی گفت: اکنون با توجه به قدمت بالای برج لاجیم ورسکت ساری ، پرونده این دوبرج برای ثبت جهانی آماده ارسال به یونسکو است.ک/4 506/2585/ 402 شماره 038 ساعت 09:49 تمام