قدمت تپه تاریخی تل خسرو در یاسوج به هزاره ششم قبل از میلاد می رسد ..............................................................
یاسوج ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 17/6/87 داخلی.فرهنگی.تپه تل خسرو.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت:تپه تاریخی تل خسرو یکی ازآثارباستانی مهم یاسوج مرکزاستان کهگیلویه و بویراحمد است که قدمت آن به هزاره ششم قبل از میلاد می رسد.
محمود رجبی در گفت وگو با ایرنا افزود:تپه تل خسرو در سال 56 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
او گفت:به نظر می رسد وجود منابع فراوان و مناسب آبی ، شرایط مناسب خاک، اقلیم و فراوانی منابع جنگلی را برای زیست گروههای انسانی در دوره های مختلف پیش از تاریخ در دره یاسوج مهیا کرده است.
دره یاسوج از معدود دره های بازمیان کوهی زاگرس جنوب وجنوب غربی محسوب می شود که تپه تل خسرو در آن واقع شده است که شاخص ترین محوطه های کشور در این بخش است.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: دردهه 70 تعداد 13 گمانه کوچک با هدف تعیین عرصه و پیشنهاد حریم در اطراف تپه تل خسرو ایجاد شد و لایه نگاری این تپه برای نخستین بار در سال 87 آغاز شد.
رجبی فزود:تمام جنبه ها و پرسش های پژوهشی را مد نظر قرار دادیم و این اولین لایه نگاری در کهگیلویه و بویراحمداست که از آغاز تاکنون انجام شده است.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد نیز با بیان اینکه برای اولین بار کاوش و لایه نگاری تپه تل خسرو در سال جاری آغاز شده است افزود: این کاوش نخستین لایه نگاری در استان کهگیلویه و بویراحمد است.
قدرت الله تاجبخش افزود: در این فصل از کاوش آثاری شامل ساختارها و سازه های معماری کوره های سفالگری و اشباعی مثل سردوک ومهر، دستبند مفرغی به شکل مار از دوره هخامنشی و ابزارهای سنگی واستخوانی یافت شده است.
وی ابراز داشت: فراوانترین این یافته ها، یافته های سفالی هستند به کل شکسته و سالم است که بیشترین اهویمت را برای مطالعه و تاریخ گذاری برای باستان شناسان را دارند.
تاجبخش افزود: یک تدفین استثنایی در این تپه از دوره فرهنگی " باکون" مربوط به هزاره ششم قبل از میلاد است که مطالعات برای پاسخگویی به پرسش هایی شامل جنسیت، نژاد، بیماری ها، رژیم غذایی، آب و هوایی روی این اسکلت ها آغاز شده است.
وی عنوان کرد: نتایج این امر در آینده در اختیار جامعه علمی کشور قرار خواهد گرفت.
تاجبخش عنوان کرد: این تدفین یک تدفین سه نفره است که اجساد به شیوه چمپاتمه زده و جنینی در درون یک حفره ودر کف منزل مسکونی دفن شده اند.
وی گفت: باستان شناسان معتقد هستند این نوع تدفین در کف منازل مسکونی بر مالکیت افراد منازل و خانه های مسکونی دلالت دارد.
تاجبخش ادامه داد:از نکات جالب این تدفین وجود اشیا و مهره های تزئینی بر روی انگشت وسط دست راست و گردن یکی از افراد است.
وی اظهار داشت: وجود ظروف سالم در درون گور بیانگر اعتقاد ساکنان این منطقه در هزاره پنجم و ششم قبل از میلاد به دنیای پس از مرگ است.
تاجبخش بیان کرد:بدین معنی که ساکنان باستانی این منطقه، اعتقاد داشتند ظروف را که شخصی متوفی در این دنیا مورد استفاده قرار می داده در دنیای پس از مرگ نیز به آنها احتیاج دارد.
وی عنوان کرد: برای جلوگیری از تخریب ترانشه ایجادشده، آموزش عمومی، آشنایی مردم به مواریث فرهنگی و نیز جلب گردشگر پوشش حفاظتی مناسبی بر روی ترانشه ایجاد خواهد شد.
وی ابراز داشت: این پوشش حفاظتی سبب می شود تا عوامل طبیعی و انسانی نتواند به این تخریب ترانشه ایجاد شده آسیبی وارد نماید.
تاجبخش افزود: این سازمان در نظر دارد نتایج این کاوش را در دهمین کنگره بین المللی باستان شناسی در تهران که با حضور تمامی باستان شناسان ایرانی و خارجی کگه در حوزه غرب آسیا مشغول فعالیت هستند را ارائه نماید.
وی در پایان اعتبار اختصاص یافته برای کاوش و لایه نگاری این تپه را 200 میلیون ریال عنوان کرد و افزود: برای ادامه کاوش، حفاظت و تابلوهای مصرفی تپه تل خسرو در یاسوج بیش از 500 میلیون ریال نیاز دارد. ک/4 7533/563/675 شماره 266 ساعت 14:51 تمام