اجرای طرح جامع شهری قائمشهر ، ضرورتها و چالشها ................................................
ساری ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 16/07/87 داخلی.اجتماعی.طرح.جامع.شهری.ضرورتها.چالشها.مازندران.
جمعی از شهروندان و مسوولان قائمشهر بر ضرورت اجرای طرح جامع این شهر تاکید کرده وخواستار حل مشکلات پیش روی اجرای این طرح توسط دست اندرکاران شدند.
بسیاری از مسوولان و شهروندان قائمشهری معتقدند که با اجرای این طرح بسیاری از مشکلات این شهر در زمینه امور شهری حل شود.
براساس طرح جامع شهری قائمشهر که در سال 1367 در شورایعالی شهرسازی و معماری کشور به تصویب رسید ساخت مسیرهای کمربندی شمالی و شرقی - جنوبی به عنوان مواردی از این طرح در نظر گرفته شد.
کمربندی شمالی به طول سه هزار و 800 متر و کمربندی شرقی - جنوبی به طول هشت تا 9 کیلومتر کل بافت شهری قائمشهر به مساحت 27 کیلومترمربع را دربر می گیرد.
با ساخت این مسیرهای کمربندی و هدایت وسایل نقلیه درون شهری به این مسیرها بار ترافیکی مربوط به وسایل نقلیه که در حال حاضر یکی از معضلات شهر است بطور چشمگیری کاهش می یابد.
قائمشهر به عنوان شهری که محل عبور بسیاری از وسایل نقلیه دیگراستانها است که از مسیر جاده هراز و فیروزکوه وارد استان مازندران می شوند و قصد گذر از این استان را دارند نیازمند اجرای طرحهای کمربندی است.
احداث کمربندیهای شهری به عنوان شریانهای اصلی عبور و مرور و تسهیل کننده ترافیک داخل شهر و هدایت تراکم ترافیکی به برون شهر و نیز به عنوان راه ارتباطی بین شهری یک امر ضروری است.
با مصوب شدن طرح جامع شهری قائمشهر و در نظر گرفتن ایجاد کمربندی در این شهر منجر به ایجاد بارقه امیدی در شهروندان به منظور رهایی از بار ترافیکی شد ولی متاسفانه با گذشت بیش از دو دهه از مصوب شدن این طرح و عدم اجرای آن این امید شهروندان قائمشهری به یاس و نامیدی مبدل شد.
ک راننده قائمشهری در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: با رشد جمعیت و افزایش وسایل نقلیه بافت اصلی شهر با همان خیابانهای کم عرض باقی مانده و این در حالی است که روز به روز به تعداد خودروها افزوده شده است.
عباس عسگری" افزود: عرض کم خیابانها که متناسب با تعداد وسایل نقلیه نیست باعث شده که در اکثر اوقات روز ترافیک شدیدی در سطح شهر مشاهده شود.
به گفته وی این خیابانهای قدیمی توان عبور این تعداد وسایط نقلیه را ندارد.
وی اظهار داشت: اگر کمربندیهای این شهر به رغم گذشت چندین سال و با تاخیر فراوان ساخته شود مطمئنا در وضعیت ترافیکی تاثیر خواهد گذاشت و بسیاری از رانندگان تمایل به استفاده از این مسیرها خواهند داشت.
به گفته وی ترافیک قائمشهر به حدی سردرگم و کلافه کننده شده که رانندگان ترجیح می دهند با دور کردن مسیرهای خود و عبور از کمربندی و طی مسیر بیشتر دچار بلای ترافیک نشوند.
"علی بابایی" یکی دیگر از شهروندان قائمشهری با بیان اینکه خیابانهای قدیمی موجود این شهر جوابگوی تعداد وسایط نقلیه فراوان کنونی نیستند گفت: با گذشت 20 سال از تصویب طرح جامع شهری و ساخته نشدن کمربندی ها که در این طرح گنجانده شده ترافیک این شهر به این صورت لاینحل مانده است.
وی ادامه داد: هر چند هم اکنون نیز با وجود اجرای تنها بخش کوچکی از کار کمربندی شمالی ، بسیاری از وسایط نقلیه شهری برای فرار از شدت تراکم ترافیک شهر به این مسیر پناه می برند.
وی از مسوولان و دست اندرکاران خواست با تدابیر ویژه ای در زمینه احداث این کمربندیها گام بردارند و خاطر نشان کرد: تراکم ترافیکی نه تنها به عنوان معضل شهری بلکه بایدبه عنوان عامل بسیاری از معضلات اجتماعی در نظر گرفته شود.
به گفته وی هر روز بارها و بارها در مسیر شاهد هستیم که به دلیل عصبی و کلافه شدن رانندگان از تراکم ترافیک بین افراد دعوا و بحث و جدل به وجود می آید و با اطمینان می توان گفت که با اجرایی شدن این کمربندی گام مهمی در روند کاهش ترافیک و مشکلات ناشی از آن برداشته می شود.
شهردار قائمشهر به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از موارد مهمی که در سفر اخیر وزیر کشور به این شهر به آن پرداخته شد و انتظار داشتیم که جامه عمل پوشانده شود ، مسایل و موارد ترافیکی بود.
"سید رحمت الله معافی مدنی" افزود: در این خصوص مکاتباتی با وزیر کشور انجام شد که امید است به زودی نتیجه ای حاصل شود.
وی ادامه داد: پروژه پل روگذر سه راه الغدیر به سمت چمازکتی که به عنوان کمربندی شمالی قائمشهر است با برآورد هزینه ای 130 میلیارد ریالی از جمله طرحهای مهم جامع شهر است.
به گفته وی تکمیل کنارگذر راه آهن به طول 13 کیلومتر می باشد که مراحل اجرایی این طرح به طول هشت کیلومتر آن با صرف 23 میلیارد ریال اعتبار شهرداری قائمشهر ، به اجرا درآمد.
شهردار قائمشهر برآورد هزینه برای اجرای مابقی این طرح که منجر به کاهش بار ترافیکی شهر می شود را 15 میلیارد ریال برشمرد.
به گفته وی از وزیر کشور درخواست تامین منابع مالی برای اتمام این طرح شد که منجر به قول مساعد در این زمینه شد.
وی ترافیک قائمشهر را نیازمند اعمال قانون ، اصلاح هندسی معابر ، به کار گیری صحیح تابلوها و علایم راهنمایی و رانندگی ، تامین پارکینگ های عمومی و طبقاتی در سطح شهر برشمرد و گفت: برای احداث پارکینگ های طبقاتی نیز از وزیر محترم کشور درخواست تسهیلات نمودیم.
رییس شورای شهر قائمشهر نیز در گذشته طی مصاحبه ای با خبرنگار ایرنا با تایید عدم اجرای پروژه کمربندیهای این شهر پس از 20 سال گفت: متولی اجرای طرح جامع شهری تنها شهرداری و از بودجه این نهاد نیست.
"کمیل گران اوریمی" افزود: شهرداری موظف به اجرای کارهای محدوده قائمشهر است و کمربندی به عنوان بخشی که در خارج از شهر واقع است متولی امور آن اداره راه و ترابری است.
وی با اشاره به پیگیریهای صورت گرفته در زمینه ساخت کمربندی قائمشهر از سوی شهرداری و شورا گفت: با وزرای مختلف راه و ترابری در این خصوص وارد مذاکره شده ایم.
به گفته وی حتی کار مطالعات کمربندی جنوبی قائمشهر با هزینه شهرداری انجام شد ولی متاسفانه عملیات اجرایی در این زمینه از سوی دستگاه مربوطه صورت نگرفت.
رییس شورای اسلامی شهر قائمشهر با تاکید براینکه اجرای پروژه های کمربندی خارج از توان مالی یک شهرستان است گفت : باید برای اجرای این طرحها بودجه های مصوب ملی اختصاص یابد تا کاری صورت گیرد.
وی افزود: متاسفانه به دلیل تاخیر در ساخت این کمربندیها و ساخت و ساز در حاشیه آن ، این کمربندی به صورت یک خیابان درآمده است.
وی اعلام کرد: این کمربندیها هم اکنون به صورت بخشی از شهر درآمده اند که در صورت برداشته شدن تولیت اداره راه و ترابری از این پروژه وضعیت آن بطور حتم بهتر خواهد شد.
مشاور حقوقی شورای اسلامی استان مازندران با اشاره به مصوبه سال 1367 شورایعالی شهرسازی و معماری کشور در خصوص طرح جامع شهری گفت: احداث کمربندیهای شمالی و شرقی- جنوبی به عنوان یکی از موارد این طرح جامع شهری بود که با هدف برون رفت از معضل تراکم ترافیک شهری لحاظ شد.
"رضا اصغری" افزود: در این طرح کمربندیها همچون حلقه ای بافت قانونی شهر را دربر می گیرد و ورودیهای شهر را به یکدیگر متصل می کنند.
وی با اشاره به اینکه با توجه به تراکم بالای جمعیت شهرستان قائمشهر لزوم اجرای این کمربندیها در آن زمان محسوس بود گفت: متاسفانه به دلیل موانعی همچون نبود اعتبارات مورد نیاز طرح کمربندیها با گذشت 20 سال به مرحله اجرا و بهره برداری نرسید.
وی گفت: با توجه به رشد جمعیت و افزایش وسایل نقلیه شاهدیم که قائمشهر از ترافیک شدید شهری رنج می برد.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر خیابانهای این شهر دیگر تحمل خودروهای بی شمار را ندارد و شهروندان مجبور به تحمل بار سنگین ترافیک در درون شهر و اطراف خود هستند.
وی افزود: این ترافیک شدید شهری در بسیاری موارد انجام عملیات خدمات سریع شهری مانند آتش نشانی و یا عبور آمبولانس های امدادی را در زمان وقوع حوادث با مشکل مواجه می کند.ک/4 506/7329/503/402 شماره 123 ساعت 11:45 تمام
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۱