55 درصد عملیات کشاورزی در استان کرمان مکانیزه است ..................................................
کرمان، خبرگزاری جمهوری اسلامی 16/07/87 داخلی.اقتصادی.کشاورزی.
رییس اداره امور فناوری های مکانیزه کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان از اجرای 55 درصدی عملیات کشاورزی استان به صورت مکانیزه خبر داد.
"حسن لهسایی" روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عملیات خاک ورزی با 97 درصد، رتبه نخست در مرحله مکانیزاسیون استان کرمان را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: با توجه به تنوع اقلیمی، سطوح کشت، بهره برداری و محصولات متنوع کشت شده در استان به صورت دقیق نمی توان بیان کرد چنددرصد از عملیات کشاورزی به صورت ماشینی انجام می شود.
لهسایی افزود: به طور مثال محصولی مانند ذرت بیش از 84 درصد عملیات آن به صورت ماشینی انجام می شود در حالی که در محصول پیاز بجز عملیات خاک ورزی بقیه عملیات آن به صورت سنتی انجام می پذیرد.
وی ادامه داد: همچنین در محصولات باغی به دلیل سنتی بودن بیشتر باغات و عدم تردد ماشین های کشاورزی در آن ، برداشت محصول به صورت کاملا سنتی صورت می گیرد.
وی ضریب مکانیزاسیون استان تا پایان سال 86 را بالغ بر 76 درصد اسب بخار بر هکتار عنوان کرد و افزود: این میزان در مقایسه با سال 82 از رشد نسبی برخوردار بوده است. لهسایی افزایش عملکرد،سرعت در عملیات کشاورزی،افزایش سطح زیرکشت محصول، کاهش ضایعات عملیات کشاورزی، کاهش سختی کار را از مزیت های مکانیزه شدن کشاورزی دانست. وی بااشاره به کاهش کیفیت محصولات تولیدی در روش سنتی،گفت:در بیشتر مواقع سنتی بودن علاوه بر کمیت، کیفیت محصول را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.
رییس اداره امور فناوری های مکانیزه کشاورزی، توزیع انواع تراکتور و کمباین، شناسایی ماشین آلات نوین و تقویت بخش خصوصی را از عمده فعالیت های این اداره در جهت توسعه مکانیزاسیون استان برشمرد.
وی اظهار داشت : در این راستا طی سال گذشته 637 دستگاه انواع تراکتور به همراه پنج دستگاه کمباین بین کشاورزان استان توزیع شده است.
لهسایی افزود: برای توسعه مکانیزاسیون سالانه به 800 تا 900 دستگاه انواع تراکتور و کمباین نیاز است که در حال حاضر سهمیه استان 300 تا350 دستگاه است.
وی بیان کرد: جهت گسترش مکانیزاسیون سالانه به یک میلیارد و 400 میلیون ریال اعتبار و 120 میلیارد ریال تسهیلات با سود مناسب نیازمندیم.
وی تعداد انواع تراکتور را در استان کرمان 11 هزار و 600 دستگاه عنوان و گفت: 56 درصد این دستگاهه ها عمر کمتر از 13 سال دارند و مابقی مستهلک هستند.ک/3 7438/627/659 شماره 188 ساعت 13:18 تمام