کمردرد شایع ترین بیماری شغلی در خراسان رضوی است ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/08/14 اجتماعی.پزشکی .کمردرد متخصص طب کار و بیماریهای شغلی مرکز بهداشت خراسان رضوی گفت: طبق بررسی های در حال انجام، هم اکنون کمردرد یکی از شایع ترین بیماریهای شغلی در کشور و همچنین استان خراسان رضوی شناخته شده است.
متخصص طب کار و بیماریهای شغلی مرکز بهداشت خراسان رضوی گفت: طبق بررسی های در حال انجام، هم اکنون کمردرد یکی از شایع ترین بیماریهای شغلی در کشور و همچنین استان خراسان رضوی شناخته شده است.
دکتر احسان رفیعی منش روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: کمردرد دومین علت غیبت کارکنان از محیط کار، شایعترین علت ازکارافتادگی در افراد زیر 45 سال و شایع ترین علت شکایت های کارگران از کارفرمایان و دریافت غرامت شناخته شده است.
به گفته وی ، بر اساس آمار بین المللی بین 15تا 20 درصد جامعه دچار این بیماری هستند.
وی بیماریهای پوستی، کاهش شنوایی و بیماریهای تنفسی را از دیگر بیماریهای شایع شغلی پس از کمردرد برشمرد.
این متخصص طب کار علت شیوع کمردرد در بین جمعیت کاری را بی توجهی به ارگونومی در محیطهای کاری به لحاظ نحوه فعالیت، بد نشستن، ایستادن های طولانی و در کل عدم تطابق ابزار کار با وضعیت جسمانی شاغل عنوان کرد.
دکتر رفیعی منش افزود: ارگونومی علم تطبیق شرایط محیط کار با ویژگیهای جسمی، روحی و روانی شاغلین است که ارتقای سلامت شغلی آنان را بدنبال دارد.
وی ادامه داد: توجه به سلامت شغلی و مداخلات ارگونومی در محیطهای کاری نه تنها هزینه بر نیست بلکه سودزا نیز می باشد به طوریکه طبق تحقیقات انجام شده به ازای یک دلار سرمایه گذاری در این خصوص بین 4 تا 6 دلار بازگشت سرمایه و ارتقای بهره وری را شاهد خواهیم بود.
متخصص طب کار مرکز بهداشت خراسان رضوی در ادامه با اشاره به لزوم معاینات پزشکی کارگران گفت: طبق ماده 92 قانون کار انجام معاینات شغلی برای کلیه شاغلین حداقل سالی یکبار و با هزینه کارفرما الزامی است و این در حالیست که هم اکنون فقط حدود یک چهارم کارگران شاغل تحت پوشش این معاینات پزشکی در سطح استان خراسان رضوی هستند.
وی با اشاره به فعالیت کمیته سلامت شغلی استان گفت: این کمیته از ابتدای امسال با هدف جلب مشارکت مدیران، کارفرمایان و کارآفرینان در زمینه توسعه خدمات سلامتی در محیطهای کاری شاغلین فعالیت خود را آغاز کرده است.
به گفته وی ، کمیته سلامت شغلی خراسان رضوی با همکاری سازمانها و نهادهای دولتی و غیر دولتی ذیربط اعم از سازمان صنایع و معادن، اداره کار و امور اجتماعی، تامین اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، استانداری، خانه صنعت و معدن، انجمن مدیران صنایع، شرکت شهرکهای صنعتی و کانون انجمن های صنفی و کارفرمایی فعالیت می کند.
وی برگزاری دو کارگاه آموزشی تحت عنوان راهکارهای توسعه خدمات شغلی در محیطهای شاغلین با حضور افزون بر 100 نفر از مدیران و کارفرمایان بخش صنعت و معدن استان را از جمله فعالیت های این کمیته ذکرکرد.
وی درادامه با اشاره به وضعیت سلامت شغلی سایر شاغلین گفت: طرح سلامت کارکنان دولت به تازگی تصویب شده است که آئین نامه های اجرایی این طرح توسط مرکز سلامت کار وزارت بهداشت در حال تنظیم و پیگیری است. ک/3 7487/663/589//659 شماره 268 ساعت 14:56 تمام