یک متخصص، درمورد عوارض خطرناک فلزات سنگین موجود در نمک خوراکی هشدار داد ......................................................................
یزد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 19/08/87 داخلی.علمی.نمک.
یزد - یک متخصص تغذیه در یزد ، در مورد عوارض منفی و خطرناک ناشی از ناخالصی های فلزات سنگین موجود در نمک های خوراکی هشدار داد.
دکتر " مژگان مینو سپهر " روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، افزود:برخی نمک ها حاوی مواد ناخالصی چون سرب، جیوه، آرسنیک، مس و کادمیوم است که مصرف آنها عوارض نامطلوبی به دنبال دارد.
وی با بیان اینکه ذرات ریز سرب به دلیل سنگینی وزن، کمتر از راه ریه وارد بدن می شود، اظهار داشت: سرب و املاح آن در شیره معده و روده حل شده و تبدیل به کلروز مضاعف سرب و سدیم که نوعی سم خطرناک است، می شود.
مینو سپهر،مصرف مقدار ناچیزی از این ماده را نیز موجب مسمومیت خواند و اضافه کرد: این مواد در استخوان، مو، ناخن، مراکز عصبی، کبد، غدد، کلیه ها و طحال تجمع کرده و عوارض زیادی با خود به همراه خواهند آورد.
وی گفت: این امر در بزرگسالان موجب کم خونی ، سر درد، خستگی، تخریب سلسله اعصاب و ضایعات مغزی و در کودکان باعث استفراغ ، بی حالی ، کما و ضایعات مغزی می شود.
به گفته مینو سپهر ، ترکیبات محلول "جیوه" موجود در نمک های ناخالص نیز از راه دستگاه گوارش به سرعت جذب شده و کلیه ها نخستین عضوی هستند که مورد حمله آن قرار می گیرند.
این پزشک متخصص یادآور شد: سموم جیوه ای ، کلیه ها را حجیم ، نرم و متورم کرده و رنگ آن را تغییر می دهند که ادامه این روند ، این عضو فعال بدن را از کار خواهد انداخت.
به گفته وی ، ترکیبات "آرسنیک" نیز کبد را نشانه می روند و موجب مسمومیت و در نتیجه مرگ می شوند.
مینوسپهر افزود: "کادمیوم" موجود در نمک های ناخالص هم موجب ذات الریه، تهوع، استفراغ، اسهال و سستی شده و خطرناک است.
وی گفت: این ناخالصی ها هر چند از لحاظ مقدار موجود در نمک ناچیز هستند ولی از لحاظ ایجاد عوارض نامطلوب و خطرناک و ایجاد مسمومیت از اهمیت خاصی برخوردارند و مضرات فراوانی برای سلامتی انسان دارند.
مینوسپهر بیان داشت: نمک به صورت استخراج شده از معدن یا دریا در هر دو شکل ، ناخالصی های فراوانی دارد که عمده ترین آنها سولفات کلسیم یا گچ است که نوع دوم به خاطر سفید بودن قابل تشخیص از اصل نمک نیست.
وی گل و لای را دیگر ناخالصی موجود در نمک ذکر کرد و گفت: ناخالصی های نامحلول، پنج درصد سنگ نمک را تشکیل می دهند.
وی حفظ بهتر ید و مصرف کمتر به دلیل شوری بیشتر را از فواید نمک های تصفیه شده اعلام کرد. ک/3 650/1027/ 607 شماره 072 ساعت 11:25 تمام