استاندارخراسان رضوی بر توسعه همکاری های کشاورزی با عراق تاکید کرد ................................................................
مشهد، برگزاری جمهوری اسلامی 23/08/87 داخلی.اقتصادی.دیدار.عراق.
استاندار خراسان رضوی و وزیر کشاورزی عراق طی دیداری بر گسترش گسترش همکاری ها در حوزه کشاورزی و دامپروری تاکید کردند.
محمد جواد محمدی زاده عصر روز پنجشنبه با "عبدالحسین کاظم البهادلی" وزیر کشاورزی عراق که به مشهد سفر کرده دیدار و در خصوص زمینه های همکاری مشترک و گسترش تعاملات در حوزه کشاورزی به بحث و بررسی پرداختند.
استاندار خراسان رضوی در این دیدار مشارکت در فعالیت های کشاورزی عراق را یکی از زمینه های مناسب برای استان خواند و گفت : در عراق حد فاصل نجف تا کربلا اراضی بسیار خوب و مستعدی به لحاظ زمین، آب و آفتاب جهت کشاورزی وجود دارد.
محمدجواد محمدی زاده تشکیل شرکت مشترک در امر تولید، صادرات و واردات محصولات کشاورزی را بین خراسان رضوی و استان های مستعد عراق را پیشنهاد داد.
وی گفت: در این راستا می توان قرارداد بلندمدتی میان دو طرف در بخش کشاورزی، ماشین آلات و کنترل و مهار آبهای سطحی منعقد کرد.
وی اظهار داشت : از سویی کشور ما ظرفیت خوبی در امر دامپروری اعم از دامهای سبک و سنگین و همچنین آبزی پروری ونخیلات دارد و در این زمینه می توان کارهای مشترک خوبی را به سرانجام رساند.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به سفر هفته آتی خود به عراق که به دعوت استانداران نجف اشرف و بغداد انجام می شود، گفت : همزمان با این سفر نمایشگاه فعالیت های اقتصادی ایران توسط استانداری خراسان رضوی در عراق گشایش می یابد.
به گفته وی، در این نمایشگاه کالاهای اقتصادی عموما در بخش خدمات فنی و مهندسی ارائه می شود و سه نمایشگاه دیگر نیز طی هفته های متوالی با محور فروش کالاهای مورد نیاز مردم عراق نیز برپا خواهیم کرد.
محمدی زاده گفت: در این سفر عملیات اجرایی بازسازی حرم حضرت موسی کاظم (ع) با 11 هزار خشت طلا که توسط خراسان رضوی تهیه شده آغاز خواهد شد.
وزیر کشاورزی عراق هم در ادامه این جلسه گفت: در جریان بازدید چند روز گذشته از بخش ها و پروژه های مختلف کشاورزی خراسان رضوی شاهد پیشرفت قابل ملاحظه ای در همه بخش ها بودیم.
عبدالحسین کاظم البهادلی افزود: تجربیات شما در توسعه و گسترش کشاورزی می تواند برای ما بسیار سودمند باشد و آمادگی داریم تا با واگذاری امکانات از جمله زمین به بخش خصوصی و سرمایه گذاری خراسان رضوی از این تجربیات در این حوزه استفاده کنیم.
وی اظهار داشت : طی سالهای گذشته ایران در بخش آموزش و تحقیقات کشاورزی پیشرفت زیادی داشته و طی این سفر به منظور انتقال تجربیات و تکنولوژی در این بخشها مذاکراتی داشتیم و امیدواری همکاری در این حوزه توسعه یابد.
وی به استعداد خوب کشاورزی در جنوب عراق، وجود مرغداری های منحصر به فرد در جاده اصلی نجف و کربلا و بحث گلخانه ای به عنوان ظرفیت های خوب عراق در این حوزه اشاره کرد و گفت: این بخش ها می تواند زمینه مناسبی برای همکاری های مشترک مناسبی باشد.
وزیر کشاورزی عراق در ادامه با اشاره به تولید بالای محصول خرما در عراق که شامل 650 نوع از این محصول است اظهار داشت : بر اثر جنگ های ناخواسته و تخریب های صورت گرفته، میزان نخیلات عراق از 30 میلیون نخل در سال 1950 به 11 میلیون نخل کاهش یافته است و امروز باید با استفاده از تکنولوژی روز کشت بافتی را در این صنعت نهادینه کنیم.
در این دیدار دکتر اسماعیلی نیا مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان رضوی گزارشی از بازدیدهای وزیر کشاورزی عراق و هیات همراه وی از مزرعه نمونه آستان قدس و سایر بخش های کشاورزی و دامپروری استان ارائه کرد. ک/2 7487/2713/659 شماره 452 ساعت 19:48 تمام