تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۱
" صنعت چوب"، نیازمند حمایت بیشتر(قسمت 2 ) ........................................
شهرکرد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 25/08/87 داخلی.اقتصادی.چوب زراعت چوب یکی از پتانسیل های طبیعی چهارمحال وبختیاری محسوب می شود، اگر چه برای بالفعل شدن این توانمندی گامهای برداشته شده اما برای رسیدن به جایگاه مطلوب باید برنامه ریزی و حمایت بیشتری صورت گیرد.
فعالان بخش صنایع چوب نیز از این صنعت به عنوان یکی ازاقتصادی ترین بخشها به لحاظ نداشتن ضعایعات نام می برند.
مسوول یکی ازکارگاههای چوب روستای "وانان " شهرستان شهرکرد دراین باره می گوید: این صنعت یک صنعت "سبز"ودرعین حال "پاک" است زیرا جنگل تولید چوب باعث سرسبزی و در زمان بهره وری نیز هیچگونه آلودگی زیست محیطی ندارد.
وی تصریحکرد: از تنه و سرشاخه چوب برای صنایع ساختمان،کشتی سازی ،مبلمان و استفاده می شود، برگ، پوست،ضایعات برش چوب نیز برای تولید خمیر و خوراک دام نیز کاربرد دارند.
وی گفت: ضعیف ترین وباریک ترین سرشاخه های چوب نیزکاربردهای متنوعی دارند اگرچه به لحاظ ترویج نشدن فرهنگ کار،این بخش از چوب چندان مورد استفاده بهینه قرارنمی گیرد.
مدیرکل منابع طبیعی چهارمحال وبختیاری دراین باره می گوید: ضرورت صیانت از جنگلها از یک سو و نیاز به چوب دو مقوله مهم و قابل تامل ونیازمند برنامه ریزی است.
"منوچهرسرداری" درگفت وگو باخبرنگارایرنا افزود: اهمیت کاهش تخریب جنگل و تامین چوب بخشهای مختلف صنابع سرمایه گذاری برروی "زراعت " چوب را در شرایط کنونی به یک ضرورت انکار ناپذیر بدل کرده است.
وی گفت: استان چهارمحال بختیاری با داشتن پنج هزارهکتارصنوبرکاری دراین عرصه به عنوان یک استان پیشرومحسوب می شود در عین حال برنامه ریزی برای توسعه زراعت چوب به عنوان یک اولویت در دستورکارمنابع طبیعی قراردارد.
وی اظهارداشت : درسالهای اخیر باحمایت منابع طبیعی بخش خصوصی درسطح 400 هکتار زراعت چوب با گونه های مناسب صنوبر از جمله "کبوده"انجام گرفته و در سطح 100 هکتار دیگر نیز امسال انجام خواهد شد.
سرداری سطح جنگلهای این استان را 30 هزار هکتاراعلام کردوگفت:میزان رشد سالانه جنگلهانیز 307 هزارمترمکعب است این درحالی است که میزان برداشت چوب 18 هزار خانوار جنگل نشین از جنگلها بیش ازاین میزان است.
وی تصریح کرد: توسعه زراعت چوب در حاشیه رودخانه ها،چشمه ها استان علاوه برکمک به توسعه محیط زیست،تلطیف هوا،پوشش سبز،جلوگیری از فرسایش خاک، استفاده بهینه از زمینهای لم یزرع ،ایجاد اشتغال واز همه مهمتر، جلوگیری از تخریب جنلگها را به همراه دارد.
وی گفت:کاشت هرهکتارچوب تولید 15 مترمکعب چوب را بدنبال داردو از نظراقتصادی نیزمقرون به صرفه است.
وی تصریح کرد: دراین استان با برنامه ریزی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری به متقاضیان زراعت چوب برای هر هکتار50 میلیون ریال تسهیلات پرداخت می شود.
وی گفت: وجود دو نهالستان گرمسیری در"لردگان "و "سردسیری" در شهرکرد در چهارمحال وبختیاری نیزپتانسیل دیگری برای تولید گونه های زراعت چوب و توسعه این کشت اقتصادی است.
مدیرکل دفتر امور منابع جنگلی سازمان جنگلهای، مراتع و آبخیزداری کشور اخیردربازدیداز طرحهای زراعت چوب چهارمحال بختیاری راه اندازی کمیسیون ملی "صنوبر "درسال جاری را گامی مهم برای توسعه این بخش دانست.
دکتر " پیمان یوسفی آذری " کار این کمیسیون را توسعه و توجه به کشت و زراعت چوب صنوبر برای جلوگیری از بهره برداری چوبهای جنگلی دانست و گفت: تنها راه کاهش فشار بر جنگلهای کشور برای جلوگیری از تخریب درختان جنگلی، توسعه صنعت و زراعت چوب به ویژه درخت صنوبر است.
مدیرکل دفتر امور صنایع جنگلی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: میزان مورد نیاز کشور به چوب 14 میلیون مترمکعب می باشد که تولید آن پنج میلیون مترمکعب است و کشور به 11 میلیون مترمکعب دیگر نیاز دارد و این نشانه از ایجاد اشتغال فراوان و توسعه صنعت چوب و زارعت چوب در ایران در بخش صنوبر است.
یوسفی آذری، میزان عملکرد زراعت چوب صنوبر در ایران را سه برابر عملکرد کشت گندم در سطح دانست و گفت:زراعت چوب تجارت بسیار منعفت داری است و صادرات آن نیز بسیار اقتصادی و بازده است.
به گفته وی، مسوولان صنایع تبدیل چوب از جمله نئوپان ، چوب کبریت و کاغذ چوب صنوبر را بهترین نوع چوب اعلام کردند و کاغذ تولیدی از چوب صنوبر را بسیار سفید تر از کاغذهای تولیدی از چوبهای دیگر عنوان کرده اند.
مدیرکل دفتر امور صنایع جنگلی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری اعلام کرد: الیاف چوب صنوبر از سوی مراکز تحقیقاتی ایران بهترین نوع چوب عنوان کردند و ارزش افزوده و عملکرد صنعت و زراعت چوب صنوبر بسیار با ارزش و با اهمیت است و هر کیلوگرم چوب صنوبر حدود یک هزار و 300 ریال به فروش می رسد و عملکرد زراعت چوب صنوبر در هرهکتار به 60 مترمکعب در هکتار می رسد.
یوسفی آذری اظهار داشت: برای توسعه زراعت چوب صنوبر در ایران امسال 70 میلیارد ریال اعتبارتخصیص یافته و متقاضیان زیادی در این زمینه وجود دارد و هر چقدر بودجه به متقاضیان اختصاص یابد هنوز ناچیز است.
وی بیان داشت: چهارمحال و بختیاری نیز در ایجاد زراعت چوب یکی از استانهای پیشرو می باشد و در این زمینه نیز مسوولان استان گامهای بلندی را برداشته اند.
یوسفی آذری اظهار داشت:براساس تعیین نقشه های ماهواره ای و GPS کل مساحت جنگلهای ایران 14 میلیون هکتار تخمین زده شده و از این سطح 12 میلیون هکتار جنگل های خشک و نیمه خشک می باشد و از این میزان نیز شش میلیون هکتار در ناحیه رویشی زاگرس قرار گرفته است که مهمترین نوع جنگل در زاگرس است.
مدیرکل دفتر امور صنایع جنگلی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری گفت:از لحاظ حفظ آب شیرین در سفرهای زیرزمینی،حفاظت خاک و جلوگیری از تغییر وضعیت جوی آب و هوایی و تغییرات سخت اقلیمی، جنگلهای منطقه زاگرس ایران یکی از بهترین نوع جنگلهای می باشد، که این مساله کمتر مورد توجه مسوولان قرار گرفته است.
وی تصریح کرد:تخریب جنگل در زاگرس موجب تغییرات اقلیمی در منطقه زاگرس- نشین ایران شده و با این تخریب جنگل در این منطقه سفرهای زیرزمینی آب شیریــــن نیز صدمه دیده اند و گرم شدن آب و هوادرمناطق زاگرس نشین ایران ناشی از تخریب بیش از اندازه جنگل در زاگرس است.
یوسفی آذری اظهار داشت:هنور جنگلهای زاگرس به عنوان یکی از مناطق مهم رویشی جنگلی ایران مورد توجه مسوولان واقع نشده و امسال 120 میلیارد ریال برای کل شش میلیون هکتار جنگل زاگرس اختصاص یافته است.
وی، پوشش و تنوع جنگلهای ایران در نواحی خشک ایران را چهار ناحیه مهم رویشی دانست و گفت:از نظر گونه های جنگلی نیز گونه های افرا، زبان گنجشک و بادام در جنگلهای ارسباران و در زاگرس نیز بلوط است که بیش از 50 نوع گونه درختی زاگرس وجود دارد و گونه های گرمسیری از جمله آکاسیا و کهور ایرانی در جنگلهای خشک و نیمه خشک جنوب وجود دارد.
به گفته وی، این تنوع گونه ای درختان در جنگلهای خشک و نیمه خشک ایران بسیار ارزشمند است و دنیا در حال حاضر بر روی تنوع زیستی سرمایه گذاری می کند و تنوع زیستی سرمایه هر کشور است و تنوع گونه ای جنگلهای خشک و نیمه خشک ایران علاوه بر تنوع زیستی پناهگاه حیات وحش می باشد و تنوع حیات وحش را نیز ایجاد کرده است.
یوسفی آذری، حفاظت از جنگلهای خشک و نیمه خشک ایران از برنامه های اولویت- دار سازمان جنگلها،مراتع و آبخیزداری کشور دانست و گفت:این سازمان گامهای بلندی را در این زمینه برداشته است ولی این نیازمند همکاری فرابخشی است.
به گفته وی، تخریب در جنگلهای ایران در حال حاضر به دلیل مسایل اقتصادی و اجتماعی است و وابستگی به از حد به منابع جنگلی یکی از عوامل تخریب در کشور است و باید فرهنگ حفظ منابع طبیعی و جنگل در کشور از سوی بخشهای مختلف دنبال شود و با تخریب منابع طبیعی و جنگل برای احداث کارخانه، توسعه شکل نخواهد گرفت و این اشتباه در پنج ساله بعد ضربات جبران ناپذیری را به کشور وارد می کند.
به گزارش ایرنا،هم اکنون 307 هزار هکتار از جنگلهای ایران در چهارمحال و بختیاری قرار دارد که در 33 هزار هکتار آن طرح جنگلداری چند منظوره در حال اجراست و سال گذشته سه میلیارد و500 میلیون و امسال 5/4 میلیارد ریال اعتبار برای طرحهای جنگلداری در این استان از منابع ملی اختصاص یافته است.
ک /4 671/546 شماره 019 ساعت 09:41 تمام