نگاهی به طرح احیای بافت های فرسوده در استان چهارمحال و بختیاری ..............................................................
شهرکرد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 17/09/87 داخلی.اقتصادی.مسکن.
بافت های فرسوده شهرها و روستاها ظرفیت بالایی برای ساخت مسکن دارند و این ظرفیت بالای شهرسازی و ساخت وساز مسکن در این بافت ها، از گسترش دامنه شهرها جلوگیری می کند.
همچنین توجه به بافت های فرسوده شهری و روستایی از حاشیه نشینی جلوگیری می کند و به امر تراکم در سطح شهرها توجه بیشتری خواهد شد.
احیای بافتهای فرسوده شهرهای پرجمعیت از جمله مصوبات سفرهای استانی رییس جمهوری اسلامی ایران و هیات دولت در بسیاری از استانهای کشور است که در این بین چهارمحال و بختیاری نیز مصوبه ای برای احیای بافتهای فرسوده دارد.
یک استاد دانشگاه معتقد است:بافت قدیمی شهرها دربیشتر نقاط کشور در طول تاریخ همواره پیرامون مرکزیت شهرها با مولفه های تاریخی یا مذهبی شکل گرفته است.
"پروانه موسوی"در گفت وگو با ایرنا افزود:در برخی از شهرها قدمت بافتهای تاریخی به چندین دهه می رسد و در برخی از شهرها نیز بافتهای معاصر اما با معماری سنتی احداث شده است.
به گفته وی، برای احیای بافتهای قدیمی و فرسوده که بسیاری از خانه های آن به شکل ویلایی ساخته شده است باید به نوع و کارکرد معماری و مولفه های سنتی معماری توجه شود تا از بی هویت شدن معماری یک شهر جلوگیری شود.
وی گفت: برخی از بافت نشینان از نحوه کارکردی هویت معماری بافت های قدیمی بی اطلاعاند و ساخت و ساز در این مناطق را بر اساس هویت مدرن و انبوه سازی پیگیری می کنند.
رییس سازمان مسکن و شهرسازی چهارمحال و بختیاری،ظرفیت بافت فرسوده شهرهای استان برای احداث واحدهای مسکونی را بالا دانست و گفت:هفت هزار واحد مسکونی از سوی بخش خصوصی در بافتهای فرسوده ساخته می شود.
"اصغر مجیدی" روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:در حال حاضر حدود یکهزار هکتار بافت فرسوده در شهرهای چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است.
به گفته وی،برای احداث و احیای واحدهای مسکونی و نوسازی بافت فرسوده دولت اورق مشارکت با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداری ها ارایه می دهد و به سرمایه گذاران در بافت فرسوده استان مشوقهای مالیانی و سرمایه گذاری اعطا می شود.
وی تصریح کرد:معافیت در صدور پروانه و تراکم بنا تا سقف 50 تا60 درصدی، تسهیلات بانکی و یارانه ای به سرمایه گذاران ساختمانی در بافتهای فرسوده استان اختصاص داده می شود.
رییس سازمان مسکن و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: میزان بافت فرسوده در شهرکرد 86 هکتار،بروجن یکصد هکتار،فرخشهر83 هکتار، نقنه 6/27 هکتار، بلداجی 5/80 هکتار، هفشجان 3/83 هکتار،سورشجان 79 هکتار،جونقان70 هکتار و شهرکیان نیز 72 هکتار است.
مجیدی یادآور شد:طی یک برنامه 10 ساله باید بافتهای فرسوده در چهارمحال و بختیاری احیا شود.
به گفته وی،سازمان مسکن و شهرسازی در بسیاری از شاخصه های برنامه مسکن و تبصره شش قانون بودجه سال 86 رتبه برتر را کسب کرده است و 116 درصد در برخی از برنامه های پیشرفت دارد.
رییس سازمان مسکن و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضر زمین 22 هزار واحد مسکونی سهمیه چهارمحال و بختیاری در حال تسطیح و آماده سازی می باشد و زمین مسکونی به جمعی از تعاونی های مسکن واگذار شده است.
وی گفت61: هکتار زمین نیز برای احداث واحدهای مسکونی 99 ساله شهرکرد به ظرفیت چهار هزار و 500 واحد مسکونی در نظر گرفته شده است.
شهردار شهرکرد نیز گفت:هیات دولت با فروش 300 میلیارد ریال اوراق مشارکت برای احیای بافت های فرسوده مرکز چهارمحال و بختیاری موافقت کرد.
" خدارحم مقیمی" روز شنبه در حاشیه بازدید از بافت قدیمی حاشیه امامزداه "دومعصوم"شهرکرد در گفت وگو با ایرنا افزود:این اوراق به صورت وام مشارکت پس از صدور از سوی بانک مرکزی در شعبه بانکها در اختیار مردم قرار می گیرد.
به گفته وی،هم اکنون 88 هکتار بافت فرسوده در شهرکرد شناسایی شده و 300 میلیارد ریال اوراق مشارکت نیز برای احیای این میزان بافت فرسوده هزینه می شود.
شهردار شهرکرد یادآور شد: بافت فرسوده شهرکرد از توان بالایی برای احیا برخوردار است و به کسانی که اقدام به ساخت و ساز در بافت فرسوده شهرکرد کنند، تسهیلات و تخفیف مالیاتی ارائه خواهد شد.
شهردار شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری همچنین از اختصاص پنج میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار برای تکمیل پارکینگ "بازار لاله" شهرکرد خبر داد و افزود:برای تکمیل بال چهارم بازار بزرگ لاله شهرکرد واقع درمیدان امامزاده 11 میلیارد ریال نیاز است که تاکنون پنج میلیارد و500 میلیون ریال اعتبار امسال اختصاص و جذب شد و پنج میلیاردو500 میلیون ریال دیگر نیز مورد نیاز است و این پارکینگ در پنج هزارو500 مترمربع و با ظرفیت150 خودرو با60 درصد پیشرفت فیزیکی در دست احداث است.
مقیمی، هدف از ساخت این پارکنیگ عمومی را کاهش تردد خودروها و ترافیک درون شهری اعلام کرد و گفت: با توجه به ترافیک بالای خودرو در این نقطه از شهر، احداث پارکنیک عمومی در شهرکرد ضروری است.
به گزارش ایرنا،هم اکنون گرایش مردم چهارمحال و بختیاری به ساخت خانه های بادام طی چندسال اخیر پنج برابر شده و چهارمحال و بختیاری دارای10/1 درصد منازل مسکونی کشور است که از این میزان 8/25 منازل مسکونی بادوام،52 درصد نیمه دوام و مابقی کم دوام هستند.
میزان گرایش به ساخت منازل بادوام در روستاهای چهارمحال و بختیاری 5/16 درصد و در کشور 12 درصد است و در این زمینه از نرخ کشور جلوتر است و سطح متوسط زیربنای منازل مسکونی در چهارمحال وبختیاری 140 مترمربع و در مناطق روستایی افزون بر90 مترمربع می باشد و متوسط تعداد طبقات مسکونی دراستان را 86/1 است که رایش به ساخت طبقات و تراکم سازی در استان بایستی افزایش یابد.
میدان امامزاده شهرکرد و منازل مسکونی آن قدمت تاریخی بیش از چند صدساله دارند و برخی از این خانه از سال 1335 تاکنون بازسازی نشده اند.ک/4 7359/671/543 شماره 062 ساعت 11:07 تمام