عید قربان عید تجلی و شکوفایی روح ایثار و قربانی شدن هواهای نفسانی است .....................................................................
مشهد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 19/09/87 داخلی.فرهنگی.مذهبی.عید قربان واژه عید از ریشه "عود" به معنی بازگشت است و عید بازگشت پیروزی های نخستین و رفع مشکلات یک قوم است.
در این میان، عید قربان به عنوان یکی از اعیاد مهم اسلامی از جایگاه و عظمت خاصی بین مسلمانان برخوردار است و مسلمین درطول تاریخ اسلام طی مراسم خاص از جمله با قربانی کردن و ذبح حیوانات آن را گرامی داشته اند.
عید سعید قربان که از آن در روایات اسلامی به عنوان"عید اضحی " یاد شده ، سمبل و نمادی بس عظیم از امتحان الهی است.
عید قربان عید پیروزی وظیفه بر غریزه و اوج تجلی و شکوفایی روح ایثار و روز شکوفایی جان آدمی پس از محرم شدن درحریم یار و طواف در کعبه عشق است.
عید قربان عید عروج و تعالی انسان است و مومنان باردیگر،یکی از بزرگترین آزمون های طول تاریخ را که پرودگار متعال از ابراهیم خلیل الله" پیامبر بت ـ شکن" به عمل آورد در اذهان خود مرور کرده و در مقابل ایثار آن پیامبر بزرگوار، سر تعظیم فرود می آورند.
عید قربان یادآور تجلی اوج ایمان و عشق در وجود پیامبری است که در پرتو انوار اندیشه های بلند و الهی خویش، از سوی معشوق در بوته آزمایشی بس عظیم و دشوار قرار گرفت.
در روایات مختلف دینی آمده است که ابراهیم خلیل الله در سن بالا دارای فرزندی شد که او را اسماعیل نام نهاد و برایش بسیار عزیز و گرامی بود اما هنگامی که اسماعیل به سن نوجوانی رسید، فرمان الهی چندین بار در خواب به ابراهیم نازل و به او دستور داده شد تا اسماعیل را قربانی کند.
غریزه فرزند دوستی به ابراهیم (ع) می گفت که اسماعیل (ع) را ذبح نکند اما وظیفه او را به ذبح فرزندش فرامی خواند.
حضرت ابراهیم (ع) در این دو راهی،رضای خدا و وظیفه را بر تمایلات شخصی خود و غریزه پیروز کرد.
"ابراهیم"خلیل (ع) با گذر از مرزهای تردید و شکستن بت های شرک و جاهلیت، به وادی یقین و ایمان گام نهاد و در زلال زمزم عشق،تطهیری دوباره پیدا کرد.
وی، مسحور و سرشار از جاذبه های خالق به دنبال اغنای عطشی سیری ناپذیر در شناخت و دیدار یار در تکاپو بود که ناگاه رویایی بس شگفت، او را به محک تجربه ای تاریخی و بزرگ سپرد.
رگه های زلال ایمان درسراسر وجودش جاری گشت و وی را راسخ تر از همیشه راهی انجام ماموریتی الهی نمود، مبهوت و پریشان حال برخاست، حس غریبی داشت و مدهوش از معنای پیام معشوق، سخت در اندیشه فرو رفت.
ابراهیم، مفتون و شیدا، پس از گشودن راز دل نزد اسماعیل، وی را به قصد قربانی کردن،به مسلخ عشق برد و برغم فوران مهر و عاطفه پدری و جاذبه نگاه فرزند دلبندش، لحظه ای در تحقق ماموریت خویش تردید به خود راه نداد.
حادثه ای عظیم در شرف وقوع بود که ناگاه از سوی خداوند رحمان گوسفندی برای قربانی شدن فرستاده شد و بدین گونه ابراهیم، سربلند از بوته آزمایش بیرون آمد و پاداش "تسلیم"، "صبر" و "یقین" و باور خویش را دریافت کرد.
مسلمانان از جمله آنانی که به حج تمتع مشرف شدند همه ساله در این روز با قربانی کردن گوسفند به نوعی تمایلات نفسانی و هواو هوس خود را به قربانگاه اراده و پایمردی می برند.
یکی از اسرار قربانی سیرکردن گرسنه ها است و قرآن در این باره می فرماید: "فکلوا منها واطعمواالقانع والمعتر"( از گوشت هایی که قربانی می کنید هم خودتان میل نمائید، هم به قانع و معتر بدهید) قانع، فقیری است که به آنچه می گیرد،قانع است و معتر، فقیری است که علاوه بر تقاضای کمک اعتراض هم می کند.
عمل قربانی کردن نه تنها برای حاجیان بلکه بین مردم ایران از دیرباز (مبدا اسلام ) رواج داشته و آنان در طول تاریخ خوردن گوشت قربانی را مایه سلامت می دانستند و معمولا بین فقرا تقسیم می کردند و آنرا مایه برکت خانه قلمداد می کردند.
از جمله اعمالی که حجاج در روز دهم ذیحجه در سرزمین منا انجام می دهند کشتن شتر ، گاو و یا گوسفند و انفاق آن به مستحقین است تا به وسیله این عمل نیک به رحمت پروردگار نزدیک شوند که آنرا قربانی گویند.
به همین مناسبت، استان خراسان رضوی از جمله مشهد مقدس امروز در روز عید سعید قربان سراسر نور، شادی و شعف است.
به همین مناسبت نیز سردر ادارات، مدارس و کارخانجات بخصوص رواقها و صحن و سراهای حرم مطهر حضرت ثامن الحجج (ع) چراغانی شده و مملو از خیل عظیم زائران و مجاوران آن امام همام و ارادتمندان اهل بیت (ع) است.
حرم مطهر رضوی شاهد حضور گسترده زائران و مجاورانی است که آمده اند تا پنجره دلشان را با پنجره فولاد حرم مطهر گره زده و این عید سعید را به ولی نعمتشان امام رضا (ع) تبریک و تهنیت گویند.
به همین مناسبت مراسمی که از روز گذشته در نقاط استان خراسان رضوی از جمله بارگاه منور امام رضا (ع) آغاز شده بوده همچنان با شرکت باشکوه ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت (ع) با معنویت خاصی ادامه دارد.ک/4 7490/589/543 شماره 049 ساعت 13:01 تمام
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۱