مسمومیتها، تهدیدی جدی برای سلامت انسانهاست ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/10/14 علمی آموزشی.پزشکی.سلامت.مسمومیت سنندج- معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: مسمومیت به تهدیدی جدی برای سلامت انسانها درجامعه تبدیل شده است.
محمد تمیمی روزشنبه درحاشیه نشست تخصصی مسمومیتها درسنندج در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مسمومیتها از مهمترین عوامل تهدیدکننده سلامت افراد جامعه هستند.
وی گفت: مسمومیتهای ناشی ازوسایل گاز سوز به ویژه درزمستان، مسمومیت شغلی به ویژه درکارگران صنایع شیمیایی، غافل شدن ازکودکان و ایجاد مسمومیتهای ناشی از مواد غذایی، دارویی، مواد شیمیایی و گزیدگیها و همچنین مسمویتهای گیاهی سبب به خطر افتادن جان انسانها می شود.
وی افزود: صرف نظر ازبار مالی ناشی از درمان مسمومیتها و خساراتهای اقتصادی تحمیل شده به جامعه، آسیب مهمتر به سلامت و بهداشت روانی و جسمی اجتماع و خانواده وارد می شود.
دکتر تمیمی اظهارداشت: بدلیل اعتقاد به این اصل که پیشگیری بهترازدرمان است، معاونت غذا و داروی وزارت تهداشت، درمان و آموزش پزشکی هرسال اقدام به اطلاع رسانی، آگاه سازی و فرهنگ سازی درزمینه پیشگیری ازانواع مسمومیت ها در طول ایام سال می کند.
وی گفت: مسمومیتهای دارویی، مسمومیت دراطفال، مسمومیتهای ناشی از سوء مصرف مواد به ویژه درجوانان، مسمومیت های ناشی ازمواد غذایی و گیاهان سمی ، مسمومیت ناشی ازدفع آفات و مواد شیمیایی و شوینده خانگی، مسمومیتهای ناشی از گزیدگیها و ناشی از گاز به ویژه گازمنواکسید کربن از مهمترین انواع مسمومیتهاست.
وی، اطلاع رسانی ازطریق رسانه ها، چاپ پوستر و بروشور و توزیع آن بین مردم با هدف آگاه سازی و اطلاع رسانی، معرفی مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم، تشکیل جلسات هماهنگی با مسوولان آموزش و پرورش به منظور آگاه سازی دانش آموزان نسبت به انواع مسمومیتها را ازجمله راههای پیشگیری برشمرد.
دکتر تمیمی افزود: دراستان کردستان نیز شماره تلفنهای 09646 و 3289846 درساعات ادارای برای امداد و راهنمایی در مورد مسمومیتها فعال است و از مهمترین برنامه های معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی درسال جاری پیشگیری به صورت مستمر است.
وی، آموزش عمومی درراستای پیشگیری از مسمومیتها و ارتقا دانش عمومی دراین رابطه، ارتقا دانش جامعه درخصوص استفاده و نگهداری از داروها، مواد شیمیایی و سموم، آموزش پیشگیری از مسمومیتهای اتفاقی و شغلی، نحوه برخورد با مسمومیتهای شیمیایی، کاهش مراجعه به اورژانسها و کاهش هزینه های درمانی و مرگ و میر ناشی از مسمومیتها و ارتقا سطح سلامت و بهداشت عمومی جامعه را از دیگر فعالیتهای این معاونت درراستای آگاهی بخشی جامعه ذکر کرد.
درکردستان 40 درصد دلایل مرگ ومیر را بیماریهای قلبی و عروقی به خود اختصاص داده اند.
587/7346/610 شماره 230 ساعت 13:42 تمام