کارگاه مرمتی قلعه کریشکی در شهرستان لارستان فارس فعال شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/10/24 فرهنگی.میراث.فرهنگی شیراز - روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس اعلام کرد : برای مرمت بنای تاریخی قلعه کریشکی در شهرستان لارستان در جنوب فارس کارگاه مرمتی قلعه کریشکی در این شهرستان فعال شد .
به گزارش دریافتی روز سه شنبه ایرنا ، بنای تاریخی قلعه کریشکی در استان فارس که هم اکنون به عنوان یک موزه محلی مورد استفاده می باشد در یک پروژه سه ماهه مورد مرمت و بازسازی قرار می گیرد.
روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس اعلام کرد: در فاز مرمت قلعه کریشکی لارستان ادامه مرمت پشت بام در بخش های پناهگاه ، تعمیرات داخلی اتاقها، ساماندهی کلی محوطه حیاط، تعمیرات استحکام بخشی برج گوشه شمال غرب ، تعمیرات جان پناه پشت بام، تعمیرات نماهای داخلی رو به حیاط و کاهگل در محل های مورد نیاز از جمله برنامه هایی است با اعتباری بالغ بر 500 میلیون ریال انجام خواهدگرفت قلعه کریشکی یکی از آثار تاریخی روستای کریشکی شهرستان لارستان می باشد که در سال 1260 هجری شمسی ( دوره قاجار ) ساخته شده است. این اثر تاریخی که توسط مرحوم دلیر قبل از فوت به این سازمان اهداء با مساحت حدود یکهزار متر مربع و زیربنای حدود 1200 متر مربع با 22 اتاق و چهاربرج دیده بانی که هریک به ارتفاع حدود 12 متر و با حصاری به ارتفاع 8 متر توسط حاج علی مسیح بنا نهاده شده است، این قلعه که مالکیت خصوصی آن مربوط به آقای دلیر می باشد پس از اهداء به سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری فارس در فاز اول برنامه های مرمتی مورد مرمت و بازپیرایی قرار گرفت که احیاء پوشش سقف ضلع شمال شرق، تعمیرات دیوار جان پناه ضلع شرقی و تعمیرات کاهگل در قسمت پائین دیوار های خارجی بنا از جمله این اقدامات بوده است.
کاربری قلعه به عنوان موزه مردم شناسی می باشد و آثار و اشیای قدیمی در موزه مردم شناسی این قلعه فعال و مورد بازدید بسیاری از گردشگران و چند تن از مقامات کشوری قرار گرفته است.
تاهمین نیم قرن اخیر بسیاری از روستاها محصور در داخل قلعه بودند که با گسترش روستا به خارج از قلعه و متروک شدن ، به دلیل مصالح سست خشتی اغلب این قلعه ها که اصطلاحا- قلعه دهکده < گفته می شود از بین رفته اند و امروزه ویرانه های آنها در کنار روستاها قابل مشاهده می باشند . قلعه کریشکی به عنوان نمونه شاخص از این نوع قلعه ها به شمار می رود که علیرغم گذشت صد و اندی سال از ساخت آن به کوشش مالک و اهالی روستا کاملا سالم و پابرجا باقی مانده است .
دخل و تصرفات صورت گرفته در قلعه بسیار اندک می باشد همچون مسدود کردن برخی از ورودی ها و پنجره ها و اتاق کوچکی که در ضلع غربی قلعه احداث شده است .
یکی از دلایل باقی ماندن این قلعه تاریخی با گذشت بیش از یک قرن تعمیرات و حفاظت این قلعه می باشد که طی سالیان متمادی توسط مالک این قلعه صورت می گرفته است، از عمده تعمیرات صورت گرفته در این قلعه ، اندود و کاهگل دیوارها و پشت بام ، بازسازی و تعمیر زیر برجی ضلع شرقی ، بازسازی سقف فرو ریخته یکی از اتاقهای ضلع شمالی ، تعمیرات جزئی اتاقها و سایر فضاهای معماری را می توان برشمرد.
677 / 675 شماره 399 ساعت 18:14 تمام