مناسب سازی معابر شهری جهت تردد معلولان نیازمند نهضت عمومی است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/12/01 اجتماعی.بهزیستی.مناسب سازی زنجان- مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: ایجاد و توسعه ی محیطهای مناسب سازی شده و بدون مانع برای تردد آحاد جامعه به خصوص معلولان، نیازمند نهضت عمومی است.
فردین بلوچی روز پنجشنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا، هدف از مناسب سازی معابر را برابرسازی فرصتها، ارتقا کیفیت زندگی افراد معلول و کم توان، فراهم کردن زمینه های لازم برای حضور و مشارکت افراد مختلف جامعه و از آن جمله معلولین درفعالیتهای اجتماعی و توانمندسازی هرچه بیشتر آنان ذکرکرد.
وی، بااشاره به قانون جامع حمایت از حقوق معلولین، یادآورشد: طی سالهای اخیر به خصوص از دو سال گذشته تاکنون انقلاب مناسب سازی معابر در توانبخشی بهزیستی کشور شکل گرفته است.
بلوچی اظهارداشت: برای بازگشت معلولین به جامعه و مشارکت آنان درفعالیتهای مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، شرایط باید به بهترین نحو ممکن مهیا شود.
وی بااشاره به اینکه حدود چهاردرصد از جمعیت یک میلیون نفری استان زنجان را معلولین تشکیل می دهد، شمار معلولین استان را حدود 40هزار نفر اعلام کرد و افزود: 9هزار و 800نفر این تعداد، تحت پوشش خدمات بهزیستی استان قرار دارند.
بلوچی، بیشترین میزان شیوع معلولیت دراستان را مربوطه به جسمی حرکتی و حسی ذکرکرد و یادآورشد: پنج هزارو 798نفر ازمعلولان استان معلول جسمی حرکتی و حسی هستند.
وی، تعداد معلولان ذهنی استان زنجان را دو هزارو 142نفر، روانی مزمن را یک هزار و 108نفر ، ناشنوا را 980 نفر و نابینایان را 600نفر اعلام کرد و اظهارداشت: 752نفر معلول نیز درروستاهای استان شناسایی شده است.
وی گفت: با توجه به آمار بالای جمعیت معلولان در جامعه، باید قوانین لازم و جامع درجهت حمایت هرچه بیشتر از این قشر و ایجاد زمینه های مناسب برای بهره مندی آنان از فرصتهای برابر تدوین و اجرا شود.
596/587/595 شماره 190 ساعت 13:51 تمام