استاندار کردستان خواستار اهتمام روحانیت به جهت گیری بهینه موقوفات شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/12/04 اجتماعی.وقف.همایش سنندج- استاندار کردستان روزیکشنبه در همایش استانی وقف سنت جاریه خواستار اهتمام روحانیت اهل سنت منطقه برای تبدیل به احسن کردن جهت گیری موقوفات استان با هدف افزایش ماندگاری و اثر بخشی شد.
اسماعیل نجار گفت: نبود تناسب بین وضعیت موجود موقوفات و شرایط و نیازهای روز زمینه برخی سوء استفاده ها را از موقوفات فراهم کرده است.
وی با اشاره به جایگاه وقف در استان کردستان افزود: روحانیت اهل سنت باید در زمینه تبدیل به احسن کردن موقوفات و جلوگیری از سوء استفاده برخی از استفاده کنندگان از این موقوفات تلاش کند.
وی همچنین با اشاره به جایگاه روحانیت در منطقه کردستان خواستار تلاش آنان برای هدایت کمکهای خیرین به سمت وقف شد.
وی افزود: وقف می تواند در صورت هدایت به سمت تامین زیرساختها، نقش موثر و تعیین کننده ای در ایجاد اشتغال داشته باشد و متاسفانه تاکنون به این نقش کمتر توجه شده است.
وی با اشاره به سوء استفاده از وقف در دوران ستم شاهی گفت: سوء استفاده مسوولان رژیم گذشته در موقوفات موجب ایجاد بدبینی در بین مسلمانان نسبت به این سنت حسنه شده بود که با پیروزی انقلاب اسلامی این نگاه منفی اصلاح شد.
نجار افزود: در نظام و حاکمیت اسلامی دولت به طور شرعی و قانونی موظف به عمل براساس نظر واقف است و اهتمام جدی نظام به احیای این سنت حسنه موجب گرایش چشمگیر مردم به وقف شده است.
نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری نیز در این همایش گفت: در نظام جمهوری اسلامی، وقف، درآمد و نحوه مصرف موقوفات کاملا محفوظ است.
ماموستا محمد شیخ الاسلام افزود: صرف عواید حاصل از موقوفات در زمینه خدمات عمومی در بین مردم برای روی آوری به وقف انگیزه ایجاد کرده است و زمینه ساز گرایش بیشتر مردم به این سنت حسنه می شود.
وی با قدردانی از عملکرد مرکز بزرگ اسلامی در زمینه حمایت از روحانیت اهل سنت گفت: این مرکز و سازمان اوقاف و امور خیریه در استان کردستان در زمینه حفظ موقوفات بسیار خوب عمل کرده اند و قابل اطمینان هستند.
مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان کردستان در این همایش از وقف به عنوان یکی ازارکان توسعه نام برد و گفت: وقف از برکات الهی است که جاودانگی عمل خیر واقف را بدنبال دارد.
اسماعیل رستمی افزود: وقف یکی از پایه های اقتصادی برای توسعه جامعه اسلامی و یکی از مسایل مورد توجه امام راحل (ره ) و مقام معظم رهبری است.
وی، تعداد موقوفات و رقبات استان کردستان را 840 موقوفه و 13 هزار و 315 رقبه اعلام کرد و گفت: در آمد موقوفات استان در سال جاری نسبت به سال گذشته 85/52 درصد افزایش یافته که نشان دهنده جهت گیری درست در حفظ و اداره موقوفات است.
در این همایش که با هدف تجلیل از واقفان استان کردستان و ترویج فرهنگ وقف ، با حضور ائمه جمعه و جماعات، واقفان و بانیان و متولیان هیات امنای مساجد استان در سرسرای اجتماعات مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور برگزار شد، از عمل خیر 10 واقف کردستانی تجلیل گردید.
568/587/610 شماره 177 ساعت 14:27 تمام