موقوفات می تواند بسیاری از چالشها در جامعه را مرتفع کند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/12/04 فرهنگی.همایش.موقوفات زنجان- نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: استفاده بهینه از موقوفات می تواند بسیاری از چالشهای موجود در جامعه را مرتفع کند.
حجت الاسلام حیدر مصلحی روز یکشنبه درهمایش فصلی علما، روحانیت، ائمه جمعه و جماعات که با محور احیای موقوفات درزنجان برگزار شد، به لزوم ترویج و توسعه فرهنگ وقف در جامعه اشاره کرد و افزود: ترویج و توسعه این فرهنگ به معنای واقعی کلمه، تنها از عهده روحانیت بر می آید.
وی، بابیان اینکه روحانیت باید میداندار عرصه فرهنگ وقف باشد، گفت: مطمئن ترین قشری که می تواند بر اساس اعتقادات و باورهای دینی این سنت حسنه را ترویج، تشریح و تبیین کند تا مردم با عشق در این مسیر گام بردارند، جامعه روحانیت است.
حجت الاسلام مصلحی، وقف را بزرگترین و مهمترین ابزار جهت تبلیغ دین دانست و افزود: مقوله وقف، فقط ابزاری برای رسیدگی به وضعیت مستمندان و فقرا نیست.
وی، بابیان اینکه هیچ مذهبی مانند شیعه به موضوع مهم وقف با دید وسیع نگاه نکرده است، عمل به نیات اصلی واقفین را لازم دانست و گفت: نیات واقف در تمامی عرصه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، علمی، پزشکی و پژوهشی، مشهود است و این نشان دهنده بلندنظری و وسعت دید واقفین می باشد.
نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: امروز منشا بسیاری از حرکتهایی که موجب بیداری و آگاهی ملتها شده به فرهنگ وقف باز می گردد و باید تلاش شود تا این فرهنگ والا در جایگاه اصلی خود قرار گیرد و برای رسیدن به این مهم نیاز است که به این مقوله با دید حکومتی نگریسته شود.
حجت الاسلام مصلحی، تصریح کرد: در طول یکسال گذشته با کمک روحانیون و پیگیری دولت نهم، بخشی از موقوفات به یغما رفته، برگردانده شده که یک مورد آن بازگرداندن 16هزار هکتار زمین زراعی، تجاری و مسکونی است.
وی یادآور شد: امروز بیش از 50درصد موقوفات کشور با نهضت عاشورای حسینی مرتبط است و درجهت ترویج و تبلیغ این مهم مورد استفاده قرار می گیرد.
نماینده ولی فقیه دراستان و امام جمعه زنجان نیز برلزوم ترویج و توسعه فرهنگ وقف در جامعه تاکیدکرد و گفت: باید مردم درجهت عمل مهم وقف، تشویق و ترغیب شوند.
حجت الاسلام محمدتقی واعظی، رهنمودهای داهیانه مقام معظم ر هبری را در سرنوشت کشور مهم دانست و افزود: اصل، ظاهر، باطن، اولویت اول و آخر ، موضوع دین است و آنچه که قبل از انقلاب در ایران بود با یک سیستم لاییک هیچ فرقی نداشت.
وی، با بیان اینکه برخی ها به رییس جمهوری آمریکا می گویند که در خصوص رابطه با ایران، تا انتخابات ریاست جمهوری بعدی در این کشور صبر کند، اظهارداشت: ما اوبامایی را قبول داریم که احمدی نژاد را قبول داشته باشند.
استاندار زنجان نیز، عمل وقف را بسیار مهم دانست و گفت: در توسعه، ترویج و بسط فرهنگ وقف در جامعه باید تلاش جدی شود و در خصوص شکل و شیوه استفاده از موقوفات نیز فرهنگ سازی صورت گیرد تا واقفین یقین کنند که موقوفات آنها در جهت نیات آنها صرف می شود.
محمد رئوفی نژاد، ساماندهی موقوفات را ضروری خواند و گفت: دولت نهم در رابطه با مسایل فرهنگی نه به جهت تبلیغ، بلکه از روی اعتقاد و باور از هیچ کوشش و تلاشی فروگذار نیست.
وی افزود: در دور اول و دوم سفرهای استانی آقای احمدی نژاد، شاهد مصوبات حوبی درجهت انجام کارهای فرهنگی بودیم که نشان از رویکرد عمیق و باور این دولت خدمتگذارو عدالت محور به مسایل اسلامی است.
597/595/587 شماره 195 ساعت 15:00 تمام