هنرمند شیرازی نشان درجه یک هنر کشور را دریافت کرد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/12/19 فرهنگی.هنر.تئاتر شیراز- احمد سپاسدار از پیشکسوتان هنر تئاتر استان فارس و شیراز در اوایل اسفند ماه امسال موفق به دریافت نشان درجه یک هنر کشور شد.
این هنرمند شیرازی دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت:شورای عالی ارزشیابی هنرمندان کشور در نامه چهار اسفند ماه سال 87 اعلام کرد که نشان درجه یک هنر کشور به من تعلق گرفته است.
احمد سپاسدار درباره دلایل کسب این نشان اظهار داشت: بیش از چهار دهه فعالیت مستمر در زمینه تئاتر، تربیت و پرورش نیروهای جوان علاقه مند به این هنر و پژوهش در زمینه تئاتر از جمله دلایل کسب این نشان است.
وی ادامه داد: تالیف کتاب تاریخ تئاتر فارس که حاصل سال ها پژوهش و فعالیت در حوزه تئاتر است و تاریخ تئاتر فارس که آخرین سال های قرن پیش تا سال 57 را بررسی می کند و همچنین تدریس در دانشگاه ها و داوری در جشنوارهای مختلف از دیگر دلایل این دریافت نشان درجه یک هنر کشور بوده است این هنرمند شیرازی فعالیت هنری خود را به صورت مستمر از سال 1343 از دبیرستان حیات شیراز آغاز کرد.
از فعالیت های مهم او در آن سال ها راه اندازی یک گروه هنری با همکاری حمید مظفری و تعداد دیگری از علاقه مندان به تئاتر بود.
گروه آریا وابسته به اداره کل فرهنگ و هنر استان فارس و به سرپرستی احمد سپاسدار چند نمایش حرفه ای در استان فارس و خارج از استان را به روی صحنه برد.
احمد سپاسدار در چهار دهه فعالیت هنری خود، تا کنون بیش از 50 اثر را کارگردانی کرده است.
از جمله کارهای نمایشی او می توان به نمایش رستم و سهراب،دقیانوس امپراتور شهر افسوس، قوهای وحشی، عشق آباد، غسالخانه و سفر پرهیاهوی خاله جان مشتی اشاره کرد.
وی همچنین کارگردانی چندین تله تئاتر را هم بر عهده داشته که این تله تیاترها چندین بار از شبکه های مختلف تلویزیون پخش شده اند.
تله تئاتر طنزهای چخوف نمونه ای از این فعالیت ها به شمار می آیدکه تهیه کننده و کارگردان تلویزیونی آن محمد رسول اف و کارگردان هنری آن احمد سپاسدار بوده است.
این تله تئاتر با بازی گوهرخیراندیش،حمید مظفری،اصغر همت،داریوش کاردان، رامین شه منش از شبکه چهار سیما پخش شد.
نشان درجه یک هنری که معادل دکترا محسوب می شود از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این هنرمند پیشکسوت عرصه تئاتر فارس و کشور اهدا شده است.
7380 / 675 شماره 202 ساعت 18:24 تمام