فصل دوم بررسیهای باستان شناختی در شهرستان کهگیلویه پایان یافت ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/12/21 فرهنگی.میراث فرهنگی.باستان شناختی یاسوج - رییس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: فصل دوم بررسیهای باستان شناختی شهرستان کهگیلویه به پایان رسید.
یدالله مرادی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: منطقه بررسی شده در کهگیلویه شامل بخشهایی از جنوب شرق و جنوب غرب این شهرستان بوده است.
وی زمان آغاز این طرح را آذر و دی ماه امسال عنوان کرد و افزود : بررسی این مناطق در 11 شیت یک بیست و پنج هزارم شامل طسوج ، سادات، کره دان ، کوههای کرک ، آرند ، کوشک ، خوش آب شیرین ، آب مو ، پیرآباد ، شهرک امام و سرآسیاب انجام شد.
مرادی اظهار داشت: بررسیهای باستان شناختی انجام شده در کهگیلویه منجر به شناسایی ، بررسی و ثبت 163 اثر تاریخی و فرهنگی در این شهرستان شد.
وی عنوان کرد: این آثار شامل 101 محوطه با معماری سنگی خشکه چین و سنگ و گچ ، 40 بنا، پنج پناهگاه صخره ای ، هشت اشکفت ، چهار محوطه با پراکندگی سفال ، دو محوطه با پراکندگی سفال و دست ساخته های سنگی ، یک استودان ، یک سنگ نوشته ، یک جاده سنگفرش ، یک گورستان و دو فضای ایجاد شده در سنگ (سنگ آب ) است.
مرادی ابراز داشت: بر اساس مطالعات مقدماتی انجام شده ، از این تعداد آثار شناسایی شده، 16 مورد متعلق به دوران پیش از تاریخ (پارینه سنگی جدید و فراپارینه سنگی ) ، 10 مورد متعلق به دوران تاریخی (ایلامی ، اشکانی و ساسانی ) و مابقی نیز متعلق به دوران اسلامی (سده های میانه تا متاخر اسلامی ) است. ک/2 563/7534 /546 شماره 154 ساعت 16:45 تمام