وزیر آموزش و پرورش: تلاش دولت رفع مشکلات فرهنگیان است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/12/27 علمی آموزشی.آموزش و پرورش.هیات دولت.سنندج سنندج - وزیر آموزش و پرورش در جریان پنجاه و چهارمین سفر استانی هیات دولت در استان کردستان در جمع مدیران واحدهای آموزشی و فرهنگیان این استان گفت:تلاش دولت رفع مشکلات فرهنگیان است .
به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا،در این نشست که در سرسرای اجتماعات تربیت معلم شهید مدرس شهر سنندج مرکز استان کردستان برگزار ،چند تن از مدیران واحدهای آموزشی به نمایندگی از سایر همکاران خود مشکلات صنفی خود را با علی احمدی وزیر آموزش و پرورش در میان گذاشتند.
درجه بندی مدارس، اجرای طرح بازنشتگی پیش از موعود، بحث اضافه کاری مدیران واحدهای آموزشی، صندوق ذخیره فرهنگیان، ارتقای سطح تحصیلی فرهنگیان،الحاق مقطع پیش دبستانی به عنوان یکی از دوره های آموزش رسمی، ناکارآمد بودن بیمه های تکمیلی، توسعه هنرستان های فنی و حرفه ای و ورزش بانوان از جمله مطالبی بود که فرهنگیان کردستانی آن را در حضور وزیر مطرح کردند.
احمدی در مقام پاسخگویی به مشکلات طرح شده از سوی نمایندگان فرهنگیان کردستانی گفت:درجه بندی مدارس نیاز به بازنگری دارد و برای درجه بندی مدارس باید تاییدهایی از خارج از وزارت آموزش و پرورش گرفت که آن هم زمان بر است اما قابل اجرا و پیگیری است.
وی نظام رتبه بندی برای معلمان را نیز لازم و ضروری دانست و اظهارداشت: از ابتدای سال 88 و در قالب لایحه خدمات کشوری این طرح را اجرا خواهیم کرد.
وی گفت: می خواهیم در لایحه قانون خدمات کشوری رتبه بندی معلمان را در اختیار وزارت آموزش و پرورش بگیریم و از این طریق بین معلمانی که به واقع خدمت می کنند با افرادی که معلمی شغل چندم آنهاست تفاوت قایل شویم.
وزیر آموزش وپرورش در مورد بحث بازنشستگی پیش از موعد نیز اظهارداشت: این طرح را استمرار می بخشیم و قصد داریم طرح بازخریدی نیز اجرا کرده که اختیارات اجرای این طرح را به استان ها داده ایم.
وی گفت: افرادی که در مجموعه آموزش و پرورش کم کاری و بد آموزی دارند باید جایگاهشان مورد بازنگری قرار گیرد .
وی افزود: پول خوبی برای بازخرید کردن این افراد در نظر گرفته ایم و می خواهیم از طریق اجرای این طرح، عدالت را در میان جامعه فرهنگیان کشور محقق کنیم.
احمدی در مورد افزایش اضافه کاری مدیران واحدهای آموزشی گفت: یک مدیر آموزشی قبل از مدیر بودن یک معلم است و ماهیت و ذات معلم نیز مقوله تدریس است و باید دید تدریس داشته باشند نه دید مدیریتی.
وی اظهار داشت: بحث افزایش حق مدیریتی را در وزارت آموزش و پرورش داریم و اجرا می کنیم.
وزیر آموزش وپرورش تقویت پایه ابتدایی را مورد تاکید قرار داد و گفت: دوره ابتدایی اصل شاکله شخصیتی و هویت بچه ها است اما اکنون برای این دوره زیاد کار نمی شود.
احمدی همچنین به اشکالات صندوق ذخیره فرهنگیان اشاره کرد و افزود: به دنبال ساماندهی این صندوق در جهت ارایه خدمات مورد نیاز به فرهنگیان هستیم.
وی تعداد اعضای این صندوق را 800 هزار فرهنگی و میزان سرمایه آن را نیز 800 میلیارد تومان اعلام کرد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: برای جبران هزینه های این وزارتخانه در نظر داریم املاک بلااستفاده و نامناسب را بفروشیم و از این طریق هزینه های خود را جبران کنیم و این کار را در اختیار صندوق ذخیره فرهنگیان گذاشته ایم.
وی به مساله ارتقای سطح تحصیلی فرهنگیان نیز اشاره کرد و افزود: وزارت آموزش و پرورش بحث ارتقای تحصیلی فرهنگیان را به شدت پیگیری و آن را در ردیف اولویت های خود قرار داده است.
وی به تعطیلی یکساله مراکز تربیت معلم اشاره کرد و اظهارداشت: بر اساس مصوبه شورای آموزش و پرورش برای استخدام فرهنگیان معیار مدرک کارشناسی است که مراکز تربیت معلم تنها در مقطع کاردانی آموزش می دهد.
احمدی ،به ایجاد دانشگاه فرهنگیان به منظور رفع این مشکلات اشاره کرد و گفت: اصل کار ایجاد این دانشگاه به تصویب رسیده اما با وزارت علوم در مورد زیرپوشش بردن این دانشگاه در حال رایزنی هستیم.
وی با اشاره به سیاسی کاری و چوب لای چرخ گذاشتن برخی در جهت ایجاد دانشگاه فرهنگیان اظهارداشت: برخی چون فکر می کنند با ایجاد دانشگاه فرهنگیان دولت قدرت می گیرد خیلی اذیت می کنند اما به یاری خداوند این مساله نیز حل می شود و به زودی شاهد آغاز فعالیت این دانشگاه خواهیم بود.
وزیر آموزش و پرورش همچنین در مورد تبدیل دوره پیش دبستانی به یکی از دوره های رسمی آموزشی گفت: شورای آموزش و پرورش دوره پیش دبستانی را برای بخش خصوصی در نظر گرفته و برنامه ای برای رسمی کردن آموزش این بخش نداریم.
احمدی در مورد خانه های معلم و میزان نیاز استان کردستان به این مراکز افزود:در هر شهرستان استان کردستان که خانه معلم وجود ندارد یک مرکز ایجاد خواهیم کرد.
وی همچنین در مورد ایجاد کانون فرهنگی گفت: در صورت نیاز استان کردستان، این کانون ها را نیز احداث خواهیم کرد.
وی در مورد ارتباط مدارس به شبکه های اینترنت و اینترانت افزود: با تفاهم نامه ای که با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منعقد شده در فاز اول با 200 میلیارد ریال اعتبار 20 هزار مدرسه در سطح کشور به شبکه اینترنت و اینترانت وصل می شوند.
وی توسعه هنرستان های فنی و حرفه ای را از اولویت های اصلی وزارت آموزش و پرورش دانست و گفت: با شرکت های سایپا و ایران خودرو جهت اشتغال افراد بعد از آموزش تفاهم نامه ای منعقد شده است.
وزیر آموزش و پرورش در مورد ورزش بانوان گفت: در مقوله ورزش بانوان در مدارس گیر محتوایی داریم و باید به سراغ ورزش هایی که تحرک بالایی دارند و حداقل امکانات را می خواهد، برویم.
وی نیاز به امکانات را بیشتر از نیاز به مربی ورزش در مدارس کشور دانست و افزود: تا امکانات لازم نباشد معلم ورزش هم نیاز نیست.
وی از سازمان تربیت بدنی درخواست کرد که سالن های ورزشی خود را از ساعات هفت صبح تا 15 که خلوت است در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد.
احمدی، در مورد معوقه پرداختی آموزش و پرورش به فرهنگیان نیز اظهار داشت: تا آخر امسال تمام طلب معوقه فرهنگیان از سال 75 تا سال 86 تسویه خواهد شد.ک/3 7346/610 / 640 شماره 197 ساعت 18:02 تمام