حفظ و حراست از هنرهای سنتی وظیفه آحاد جامعه است .................................................
گرگان ،خبرگزاری جمهوری اسلامی 03/09/86 داخلی.فرهنگی.صنایع دستی.
رییس پژوهشکده هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری کشور گفت: مهمترین وظیفه و هدف ما حفظ وحراست از صنایع دستی وهنرهای سنتی است در این زمینه آحاد جامعه نیز نقش دارند.
"مجید شریف زاده" روز شنبه درحاشیه برگزاری همایش گنجینه های از یاد رفته در گرگان در گفت و گو با ایرنا افزود: دراین پژوهشکده گروه های مختلفی شامل گروه کتاب ونگارگری ،هنر سنتی ،صنایع دستی ،نساجی سنتی و دست بافتها وجود دارد که فعالیتهای تحقیقاتی وپژوهشی را انجام می دهند.
وی افزود: درزیر مجموعه هریک ازگروه ها، کارگاه های پژوهشی مختلفی وجود دارد که هنرمندان ضمن فعالیت درثبت وچگونگی ارائه آثار هنرهای سنتی ،در رشته های گوناگون وشیوه ها وتکنیک های مختلف تاریخی پژوهش های علمی اجتماعی وآثار زیادی راخلق می کنند.
رئیس گروه هنرهای سنتی فرهنگستان هنر افزود: وظیفه ما درمقابل هنرهایی که سابقه تاریخی دارند ونسل به نسل به مارسیده این است که از آنها حفاظت کنیم و درنگهداری آنها بکوشیم.
وی افزود: برای شناخت این نوع هنرها ،پژوهش های مختلفی در شیوه ها، کار، ابزار، مواد و تکنیکهای گوناگون وابداعات انجام میگیرد.
وی پژوهش های این پژوهشکده راشامل پژوهش های جامع وکاربردی بیان کرد و افزود:پژوهش های جامع به صورت یک موضوع واحد درسراسر کشور به اجرا درمی آید.
شریف زاده گفت: این پژوهش ها برای رسیدن به اطلس جامع هنرهای سنتی یا پژوهشهایی مثل پژوهش دراحوال وآثار هنرمندان هنرهای سنتی میباشد.
وی درمورد پژوهشهای کاربردی نیز افزود: این پژوهشها متناسب با یک نوع هنر و تکنیک خاص صورت میگیرد.
شریف زاده با بیان اینکه سالانه 40 تا50 پژوهش توسط این پژوهشکده انجام می شود، افزود:امسال نیز 50 طرح پژوهشی با اعتبار بالغ بر دو میلیارد ریال متناسب با فعالیتهای هنری انجام میگیرد.
این مسول درمورد حمایت ازهنرمندان نیز گفت: یکی از فعالیتهای مهم این پژوهشکده، ارزشیابی هنرمندان هنرهای سنتی است و برای انجام این امر هیات خاصی تشکیل شده است.
وی افزود: دراین هیات هنرمندان متقاضی با تشکیل پرونده وارزیابی آثار آنها درگروه تخصصی هر رشته، درجه هنری دریافت می کنند.
شریف زاده گفت: این درجه های هنری از درجه یک تا پنج متفاوت می باشد که درجه یک معادل دکترا محسوب می شود.
وی اعطای وام توسط سازمان به هنرمندان، برنامه ریزی برای بیمه هنرمندان را از دیگر برنامه های حمایتی از هنرمندان اعلام کرد.
شریف زاده درمورد برگزاری وارزیابی نمایشگاه سراسری صنایع دستی دراستان گلستان گفت: برگزاری هرنمایشگاهی در سطح کشور فرصت خوبی را برای معرفی هنرمندان وایجاد شرایط مناسب برای آشنا شدن مردم با هنرهای گوناگون فراهم می کند.
وی نمایشگاه گلستان را برخوردار از دقت وویژگی خاص بیان کرد و گفت: برخلاف بسیاری از نمایشگاه ها دقت و ویژگی درهنرهای سنتی وصنایع دستی دراین نمایشگاه لحاظ شده وباعث شده که ما با صنایع دستی وهنرهای سنتی دقیقتر آشنا شویم.
وی از تصویب طرحتاسیس دانشگاه نگارستان هنرهای سنتی درگروه هنرهای سنتی فرهنگستان خبرداد و افزود: این طرح به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده وتاکنون مصوبات اولیه آن گرفته شده است.
وی با بیان اینکه همایش اصلی گنجینه های ازیادرفته هنرهای سنتی در اواخر آذر ماه برگزار می شود گفت: برگزاری همایش بین المللی شاهنامه نگاری در اردیبهشت ماه و همایش بین المللی کمال الدین بهزاد وسلطان محمد را از برنامه های گروه هنرهای سنتی فرهنگستان هنر ذکر کرد.
7469/579/508 شماره 459 ساعت 18:34 تمام