"استرلیزسیون" مانع از انتقال بیماری ایدز در دندان پزشکی هاست .............................................................
اصفهان، خبرگزاری جمهوری اسلامی 11/09/86 داخلی. اجتماعی .پزشکی .ایدز رییس انجمن دندانپزشکان عمومی سازمان نظام پزشکی اصفهان گفت:"استرلیز- سیون" (استریل مطب و تجهیزات دندانپزشکی )، نظارت و کنترل مانع از انتقال بیماری ایدز در دندان پزشکی هاست.
دکتر "کوروش رحیمی " روز یکشنبه به مناسبت هفته جهانی "ایدز" در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود : در مطب و مراکز درمانی تجهیزات دندانپزشکی با دستگاهی به نام "اتوکلاو"، بابخار استرلیزه می شود ، بنابراین مبتلایان به این بیماری و دیگر مراجعه کنندگان باید این اطمینان را داشته باشند که با این تدابیر پزشکی نه تنها ناقل این بیماری نمی شوند بلکه انتقال و ابتلا به آن مهار می شود.
وی با تاکید براین که دندانپزشکان موظف به پذیرش بیماران مبتلا به ایدز هستند، گفت: به دلیل حساس بودن و انتقال هر نوع بیماری از جمله ایدز و هپاتیت وحتی سرماخوردگی،استرلیزه بودن جزء ملزومات اصلی در شغل دندانپزشکی می باشد، که در غیر این صورت پزشک ، دستیار و منشی اولین افراد مبتلا به این بیماری ها هستند.
رحیمی با اشاره به این که دندانپزشک ملزم به درمان هر مراجعه کننده به جز بیماران "قلبی "و" آلرژی است،افزود:یک دندانپزشک باید همیشه این احتمال را به خود بدهد که با بیمارانی رو برو است که مبتلا به هر نوع بیماری از جمله عفونی و ویروسی هستند ، بنابراین باید با استرلیزه کردن علاوه بر ممانعت ازانتقال این بیماری، اطمینان خاطر را برای فرد مبتلا ودیگر بیماران در زمینه درمان بدون خطر فراهم کند.
وی گفت: در زمان حاضر در مطب های دندانپزشکی وسایل ها یک بار مصرف جهت اطمینان جلوی چشم بیمار باز می شود، و یاهنگام پذیرش به آنان داده می شود.
وی اضافه کرد: هر قدر میزان آگاهی مردم در به حق بودن خواسته شان جهت گرفتن درمان سالم و مناسب ، بالا رود ، پزشک خود را بیش از گذشته ملزم ، به رعایت بهداشت و در اختیار قرار دادن امکانات بهداشتی به بیمار می کند وی اظهار داشت: به افراد و مبتلایان به بیماری ایدز توصیه می شود جهت اطمینان خاطر از گرفتن درمان کامل و سالم به مطب هائی که از امکانات استرلیزه ، نظارت و کنترل بیشتری برخوردارند، مراجعه کنند.
رحیمی با قبول این که در برخی از مراکز درمانی و مطب ها برخی از اصول اولیه و اصلی بهداشتی کمتر رعایت می شود، گفت: مراجعه کنندگان می تواند افراد و یا مراکز متخلف را برای بررسی به سازمان معرفی کنند.
این مقام مسوول افزود: از آنجاکه کادر درمانی دندانپزشکی اولین گروه هدف در معرض ابتلا به بیماری های عفونی و ویروسی میباشندلذاپزشکان، دستیاران و حتی منشی ها از آموزش های لازم ایمنی برای خود و بیمار برخوردار می شوند.
رییس انجمن دندانپزشکان سازمان نظام پزشکی اصفهان گفت: در زمان حاضر برای رفاه حال بیماران مبتلا به هپاتیت ، ایدز، خاص و تالاسمی درمان های مختلف دندانپزشکی در بیمارستان "سید الشهدا(ع)" اصفهان انجام می گیرد.
7133/ 603/546 شماره 082 ساعت 10:55 تمام