عقب ماندگی جسمی، حرکتی بیشترین میزان معلولیت در ایلام را تشکیل می دهد ....................................................................
ایلام ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 11/09/86 داخلی.اجتماعی.معلول.
معاون توانبخشی بهزیستی استان ایلام گفت : عقب ماندگی جسمی ، حرکتی بیشترین میزان معلولیت در بین مردم این استان را تشکیل می دهد.
"یونس نوری زاده" روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : از مجموع هفت هزار معلولی که برای تشکیل پرونده به این نهاد مراجعه کرده اند دو هزار و 197 نفر دچار معلولیت جسمی، حرکتی هستند.
وی ادامه داد: این میزان معادل 31 درصد از مجموع معلولان شناسایی شده در این استان است.
وی اضافه کرد: عقب ماندگی ذهنی، بینایی، شنوایی، بیمار روانی مزمن و چند معلولیتی به ترتیب از دیگر عوامل نقص جسمانی این افراد در این استان را تشکیل می دهد.
نوری زاده گفت : از مجموع کل معلولان استان سه هزار نفر در روستا و چهار هزار نفر در شهرها ساکن هستند.
وی با بیان اینکه تنها 980 نفر از مجموع معلولان استان متاهل هستند ، اظهار داشت: هم اینک 907 معلول به عنوان دانش آموز و 170 معلول به عنوان دانشجو در مقطع کاردانی تا کارشناسی ارشد در دانشگاه های دولتی و غیر دولتی به تحصیل اشتغال دارند.
به گفته وی، این افراد از خدمات کمک هزینه تحصیلی، مستمری، آموزشی، وسایل کمک توانبخشی، درمان و بیمه بهزیستی برخوردار هستند.
وی با بیان اینکه در نیمه نخست سال جاری برای 500 نفر از این معلولان پرونده برای صدور کارت شناسایی تشکیل شده افزود: در این مدت 50 نفر از این افراد از وام خوداشتغالی این نهاد استفاده کردند.ک/3 7171/633/1139 شماره 387 ساعت 16:01 تمام