روستاییان حاشیه کمربندی نوشهر-چالوس خواستارتسریع در تعریض این محور شدند ......................................................................
نوشهر ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 23/10/86 داخلی.اقتصادی.راه.کمربندی.تعریض.
شماری از روستاییان حاشیه کمربندی نوشهر- چالوس با ابراز نگرانی از افزایش تصادفات رانندگی در این محور، از مسوولان امر خواستار تسریع در تعریض این محور ارتباطی پرتردد غرب مازندران شدند.
عملیات اجرایی طرح ملی تعریض کمربندی نوشهر و چالوس پس از 25 سال وقفه، با تخصیص 180 میلیارد ریال اعتبار در شهریور ماه 84 آغاز و زمان تعیین شده برای اتمام این طرح، حدود سه سال اعلام شده بود.
میزان پیشرفت فیزیکی این طرح از زمان اجرای عملیات آن تاکنون بیش از 50 درصد اعلام شد.
احداث سه پل بزرگ بر روی رودخانه های ماشلک ، کورکورسر و نیرنگ و پنج تقاطع غیرهمسطح از عمده عملیات این طرح ملی است که باید انجام شود.
کمربندی نوشهر و چالوس 12 کیلومتر طول دارد و سالانه میلیونها مسافر و اهالی 13 روستای مجاور از این محور ارتباطی عبور می کنند.
برخی از این روستاییان با اشاره به تردد انبود خودروهای سنگین از این محور و نیز جان باختن تعداد زیادی مسافران و اهالی در سوانح رانندگی از مسوولان امر خواستار رفع مشکلات فراروی این محور شدند.
رییس شورای اسلامی روستای نیرنگ گفت: سالانه عده ای از اهالی این روستا به هنگام عبور از این محور، جانشان را از دست می دهند.
"عین الله گیل نیرنگ" افزود: تقاطع نیرنگ واقع در این محور به قتلگاه معروف شده است.
به گفته وی علاوه بر اهالی این روستا، اهالی پنج روستای دیگر واقع در این منطقه نیز از این تقاطع عبور می کنند و امنیت جانی ندارند.
وی خاطرنشان کرد : از هنگام برداشتن سرعت گیرهای نصب شده در تقاطع های این محور در سال جاری ، متاسفانه آمار تصادفات افزایش یافته است.
رییس شورای اسلامی روستای نیرنگ ادامه داد : به رغم انعکاس این مشکل به نهادهای مربوط ، هنوز برای رفع آن اقدام اساسی صورت نگرفته است.
وی احداث بلوار در ضلع جنوبی کمربندی نوشهر و چالوس و تبدیل این تقاطع به میدان را برای رفع این مشکل ضروری دانست.
"علی مشایخ" عضو شورای اسلامی روستای تازه آباد نیز گفت : به طور میانگین هر ماه شاهد چندین فقره تصادف منجر به مرگ و جرح هستیم که اهالی منطقه را نگران کرده است.
وی یادآور شد : برای رفع مشکلات این محور که یک طرح ملی بوده و همه گردشگران از سراسر کشور از آن استفاده می کنند ، باید تدبیر ملی اندیشید.
رییس شورای بخش مرکزی نوشهر در گفت و گو با ایرنا گفت : بیشتر حوادث این کمربندی در مواقع بارندگی و لغزنده بودن این محور رخ می دهد.
"منصور عسگری" اضافه کرد: برخی از رانندگان به تصور کمربندی بودن با سرعت بیش از حد مجاز می رانند و به هنگام برخورد با موانع، نمی توانند سرعت را کنترل کنند.
وی بیان داشت: این مشکل تازه نیست، بلکه سال ها اهالی و مسافران این محور را رنج می دهد.
"احمد رضایی" رییس اداره راه و ترابری نوشهر و چالوس نیز خواستار تسریع در روند عملیات تعریض این محور شد و گفت : راهکار اساسی رفع نقاط حادثه ـ خیز این محور ، تکمیل این طرح ملی است.
وی ادامه داد : متاسفانه روند عملیات این طرح ملی کند است و میزان پیشرفت فیزیکی آن با توجه به تردد بالای خودروها، قابل توجه نیست.
وی تصریح کرد : این نهاد برای تامین امنیت اهالی در سر تقاطع هاامکانات و تجهیزات ایمنی از جمله چراغهای چشمک زن و هشداردهنده و سرعت گیرنصب کرده اما این کار اصولی نیست.
وی یادآور شد: در صورت تکیمل نشدن این طرح باید شاهد اتفاقات ناگوار رانندگی در تقاطع های موجود این محور باشیم.
فرماندار نوشهر نیز گفت: در این کمربندی تعداد هشت تقاطع حادثه خیز وجود دارد که باید هرچه زودتر نسبت به رفع آن اقدام شود.
"سیدهاشم فاطمی" در گفت و گو با ایرنا افزود : تردد در تقاطع نیرنگ به دلیل واقع شدن چندین روستا، گردشگری بودن منطقه و وجود اماکن مذهبی، بسیار بالاست و حوادث زیادی در این تقاطع اتفاق می افتد.
فرماندار نوشهر گفت: ایجاد ایمنی تردد در این تقاطع ها بویژه تقاطع نیرنگ، از جمله برنامه های اولویت دار است.
به گفته او باید تلاش شود تا در ضلع جنوبی مدخل ورودی به این روستاها حداقل تا سه راهی روستاهای "خیره سر و نیرنگ " بلوار ایجاد شود.
وی از ابلاغ دستورالعمل اخیر مدیرکل راه و ترابری مازندران مبنی بر جمع آوری سرعت گیرهای این محور انتقاد کرد و تامین امنیت جان مردم منطقه را فراتر از بخشنامه دانست.
به گفته او بر اساس آمار موجود تاکنون 32 نفر در محور کمربندی نوشهر - چالوس کشته شدند که 16 نفر اهل روستای نیرنگ بودند.
وی از تکمیل نشدن این طرح ملی ابراز نگرانی کرد و ادامه داد : متاسفانه مدیرکل راه و ترابری اصرار بر جمع آوری سرعت گیرهای موجود این محور واعمال فرهنگ ترافیک دارد و سوال اینجاست که تاکنون چقدر مسوولان مربوط در استانداردسازی محورها و تامین امنیت جانی و مالی مسافران تلاش کردند.
فاطمی گفت: اکنون تردد وسایل نقلیه از مسیر فرعی بیش از مسیر اصلی است و این کمربندی فاقد هرگونه امکانات ایمنی از جمله پل زیرگذر و پل روگذر و جان پناه برای مسافران است.
فرماندار نوشهر افزود : مسوولان امر باید ابتدا زیرساختهای مورد نیاز این محور را آماده کنند و در مرحله بعد استانداردهای بین المللی را مطرح کنند.
به گفته او این طرح اکنون با کمبود مصالح و اعتبار روبروست. ک/4 624/621/508 شماره 404 ساعت 16:06 تمام
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۱