آشناسازی جامعه با دیابت و عوارض ناشی از آن # شیراز، خبرگزاری جمهوری اسلامی 22/8/86 داخلی.اجتماعی.پزشکی.دیابت به گفته کارشناسان، مرض قند یا دیابت به تغییراتی در مواد شیمیایی بدن گفته می شود که سبب بالارفتن زیاد میزان قند در خون می شود و سوخت و ساز بدن را بیشتر می کند. صاحبنظران معتقدند:دلیل بروز این بیماری در افراد کمبود هورمون انسولین است که ترشح کم آن در بدن موجب تجمع قند در خون می شود. در دیابت نوع یک در بدن بیمار انسولین تولید نمی شود وبه همین دلیل کنترل گلوکز خون در بدن بیمار از بین می رود و علایم بیماری خیلی سریع خود را نشان دهد. در دیابت نوع دوم، در بدن بیمار تولید انسولین کم می شود ، در نتیجه آن سطح قندخون به تدریج بالا می رود و پروتیین و چربی کمترشکسته و تجزیه می شود.
دیابت یکی از شایع ترین بیماری ها در کشور است و حدود چهار میلیون نفر در کشور به این بیماری مبتلا هستند و سالانه 9هزارمیلیارد ریال هزینه درمانی را به کشور تحمیل می کنند. کارشناس ارشد بیماری های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: احتمال بیماری های قلبی و عروقی در زنان دیابتی سه برابر و در مردان دیابتی دو برابر افراد همسان غیر دیابتی است. دکتر مهین فرهمند گفت: چاقی نیز می تواند موجب بروز دیابت شود و در این گروه ازبیماران افزایش فشار خون ، افزایش چربی و کاهش HDL (کلسترول خوب ) را به دنبال دارد. وی افزود: 35 تا 75 درصد عوارض دیابت ناشی از فشار خون بالاست و مشکلات و بیماری های عروقی،عروق کرونر، سختی جدار عروق محیطی یا کلیوی در بیماران دیابتی عمدتا ناشی از فشارخون بالاست. فرهمندادامه داد: از آنجا که حدود پنج درصد از افراد جامعه به دیابت مبتلا هستندو دیابت یکی از خطرهای بیماریهای قلبی و عروقی محسوب می شود ، باید این بیماری تحت کنترل دقیق درآید. وی اضافه کرد:بیماری قند وابسته به انسولین،عمدتا در کودکان و نوجوانان وافراد زیر 35 سال بروز می کند،دراین افراد لوزالمعده مقدار بسیار ناچیزی انسولین ترشح می کند و یا اصلا ترشح نمی کند. این عضو انجمن دیابت فارس گفت:بیماری قندغیروابسته به انسولین در افراد بالای 40 سال بروز می کند و لوزالمعده انسولین کمی ترشح می کند،اما مقدار آن کافی نیست و سلول های بدن نمی توانند بطور مطلوب از آن چه موجود است استفاده کنند. فرهمند افزود:اگر بیماری قند کنترل نشود عواقبی مانند کوری،لاغری، احساس ضعف مداوم،کاهش حافظه،بیماری های قلبی و کلیوی،افزایش چربی خون و اختلالات دیگری را برای بیمار دارد. وی بیان کرد: 83 درصد از بیماران دیابتی نیاز به مصرف انسولین ندارند و می توانند با رژیم غذایی و ورزش بیماری خود را کنترل کنند. وی اضافه کرد:هم اکنون 20 هزار نفر در فارس مبتلا به دیابت نوع دو هستند و براساس میزان شیوع هشت درصدی در فارس 32 هزار نفر مبتلا به دیابت هستند.
فرهمندگفت:افرادچاق،نوزادان بیش از چهار کیلوگرم، بیماران درمعرض استرس بیماری مزمن،افرادمبتلا به فشارخون،افرادی که در دوران بارداری دچار دیابت شده اند افراد در معرض خطر بیماری قند هستند. وی گفت:زندگی ماشینی،تغذیه نادرست، نداشتن تحرک و فشارهای روحی و روانی از مهم ترین عوامل بروز دیابت نوع دو است. یکی دیگر از اعضای انجمن دیابت فارس گفت:تشنگی مداوم،خستگی و ضعف، خارش و زخم های طولانی پوست، کاهش وزن ، دفع ادرار مکرر به مقدار زیاد، رسنگی و بدنبال آن پرخوری،بی حسی دست و پا، ضعف شدید ، تورم لثه،زخم هایی که در پا التیام نمی یابند از علایم مهم بیماری دیابت هستند. دکتر منیره رشیدی افزود:مصرف قرص های پایین آورنده قندخون، تزریق انسولین و پیروی از رژیم غذایی خاص درکنترل بیماری دیابت تاثیرگذاراست. وی اظهار داشت:در درمان بیماران دیابتی باید مراحل پایین آوردن سطح قند خون ، جلوگیری از عوامل خطرزای بیماریهای قلبی و عروقی ، ترک سیگار ، درمان افزایش چربی خون و چاقی ، کنترل و درمان فشارخون بالا درنظر رفته شود. وی ادامه داد:فردمبتلابه دیابت باید در زمینه های اهداف درمانی، نیازمندی های تغذیه ای، نوع و میزان ورزش و فعالیت های جسمانی و اثرات متقابل آنها و کاهش وزن اطلاعات و مهارتهای کافی دریافت کند. کارشناس مسوول واحد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: فرد مبتلا به دیابت باید از رژیم غذایی مخصوص پیروی کند و نباید همانند افراد سالم رژیم غذایی خود را تنظیم کند. مرضیه وکیلی افزود:40درصد غذای این بیماران باید شامل غذاهای نشاسته ای و ترجیحا دارای فیبر زیاد باشد،40 درصد سبزی،سالادیا میوه و 20 درصد منابع پروتیینی مثل گوشت، ماهی ، تخم مرغ، حبوبات یا پنیر باشد. وی ادامه داد:افراد دیابتی برای صبحانه از شیر بدون خامه، شیرین کننده های مصنوعی به جای قند و شکر، غلات دارای فیبر زیاد، نان سبوس دار، چربی های غیراشباع و میوه استفاده کنند. وی اضافه کرد:این بیماران بایداز غذاهای نشاسته دار مثل نان، سیب زمینی، ماکارونی و برنج، سبزی، نخود و لوبیا و ماست کم چرب مصرف کنند. وی مصرف نان، برنج ، سیب زمینی،حبوبات، شیرکامل، دانه های روغنی ، موز، انگور ، آلو ، هلو را به میزان محدودتوصیه کرد و این بیماران را از خوردن قند، شکر، نان محلی، شربت ، کیک و شیرینی،آناناس ، نوشابه های الکلی و غیرالکلی منع کرد. براساس آمارسازمان بهداشت جهانی صدها میلیون نفر در جهان به دیابت مبتلا هستند و سالانه بیش از سه میلیون بیمار نیز براثر این عارضه جان خود را از دست می دهندوسالانه هفت میلیون نفر بر شمار مبتلایان به دیابت افزوده می شود.
براساس مطالعات انجام شده ، در سال 2003، 194 میلیون نفر در آسیا دیابت داشتند اما تا سال 2025، این رقم احتمالا به 333 میلیون نفرمی رسد.ک/3 680/515/675