چه کسی می تواند مانع استفاده ازپساب فاضلاب اصفهان درمصارف کشاورزی شود!؟ ...................................................................
اصفهان ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 02/11/86 داخلی.اقتصادی. کشاورزی.
استفاده غیرقانونی از پساب فاضلاب شهری در تولید محصولات کشاورزی، معضلی است که از عمر آن دراصفهان بیش از یک دهه می گذرد،اما اقدامات صورت گرفته نتوانسته مانع از تولید محصولات کشاورزی آلوده در زمینهای پایین دست تصفیه خانه شمال اصفهان شود.
ماده 688 قانون مجازات اسلامی،استفاده از پساب فاضلاب انسانی برای گیاهان مثمر را ممنوع و تنها برای گیاهان غیرمثمر مجاز دانسته است.
معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در گفت و گو با ایرنا مدعی شد که پساب تصفیه خانه شمال اصفهان منطبق بااستاندارهای جهان و سازمان محیط زیست کشور است.
مهندس "سیدحسین مرتضوی" گفت: شرکت آب و فاضلاب هر روز ازپساب تصفیه خانه نمونه برداری و آزمایش می کند و گزارشی از سوی سازمان محیط زیست مبنی بر آلودگی پساب این تصفیه خانه به دست ما نرسیده است.
وی همچنین تصریح کرد: بهره برداری و استفاده از پساب خروجی تصفیه خانه شمال اصفهان به شرکت آب منطقه ای استان واگذار شده و در ارتباط با استفاده از پساب این تصفیه خانه شرکت آب و فاضلاب هیچگونه مسوولیتی بر عهده ندارد.
مدیر حفاظت آبهای سطحی آب منطقه ای استان اصفهان در این خصوص به گزارشگر ایرنا گفت: بر اساس قانون،تصفیه خانه ها موظفند پساب فاضلاب شهری را در حد استانداردهای تدوین شده تحویل آب منطقه ای دهند و این در حالی است که هرگز موفق به دستیابی به استانداردهای موجود در تصفیه فاضلاب شهری نشده اند.
مهندس "علی بصیر پور" افزود: شرکت آب منطقه ای تاکنون هیچگونه قراردادی با کشاورزان برای استفاده و برداشت از پساب تصفیه خانه شمال اصفهان نداشته و تنها طی قراردادی مجوز برداشت 100 لیتر در ثانیه از پساب این تصفیه خانه را به منابع طبیعی برای توسعه فضای سبز دشت" سگزی " داده است.
وی تصریح کرد: شرکت آب منطقه ای پرسنل محدودی برای کنترل و جلوگیری از استفاده از پساب فاضلاب شمال اصفهان دارد و همین امر باعث شده تا کشاورزان به صورت غیرقانونی از پساب این تصفیه خانه برداشت کنند.
بصیرپور گفت: قرارداد شرکت آب و فاضلاب با کشاورزان از نظر ما غیرقانونی و فاقد اعتباراست و اگر کشاورزان خود را دراستفاده از پساب این تصفیه خانه صاحب حق می دانند، باید شرکت آب و فاضلاب پساب درحد استاندارد استفاده در کشاورزی را به آب منطقه ای تحویل دهد تا طبق قرارداد قانونی در اختیار کشاورزان قرار گیرد.
وی، کنترل سوء استفاده کشاورزان از پساب تصفیه خانه اصفهان را خارج از توان شرکت آب منطقه ای اصفهان دانست و تصریح کرد: برای تحقق این مهم باید دستگاههای مختلف مانند جهادکشاورزی، شرکت آب و فاضلاب، حفاظت ازمحیط زیست، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی به مدد بیایند تا این مشکل مرتفع شود.
معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست استان اصفهان گفت: کشاورزان منطقه سگزی حدود دو دهه است که ازپساب فاضلاب شهری تصفیه خانه شمال اصفهان در تولید محصولات کشاورزی استفاده می کنند.
"رجبعلی قاسمی" در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: فاضلاب شهری قریب به 800 هزار نفر از جمعیت اصفهان به تصفیه خانه شمال اصفهان انتقال می یابد و وضعیت پساب این تصفیه خانه بر اساس بررسی های محیط زیست، از نظر شیمیایی استاندارد ولی از نظر میکروبی دارای آلودگی شدید است.
وی در پاسخ به اظهارات معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب مبنی بر اعلام نشدن آلودگی از ناحیه محیط زیست، گفت: این مسئله به صورت مکرر به اطلاع آب و فاضلاب استان رسیده و بیش از 10 سال است که پرونده ای دراین خصوص در محاکم قضایی استان تشکیل شده و از شرکت آب و فاضلاب شکایت صورت گرفته است.
قاسمی بیان داشت: ازدید کشاورزان پساب آلوده به غیر ازآب، کود مورد نیاز آنها را نیز تامین می کند و این درحالی است که این آلودگی بطور مستقیم در چرخه موادغذایی انسان ها قرار گرفته و بصورت میکروب که تخم انگل است موجب ایجاد انواع بیماریهای گوارشی می شود.
وی تصریح کرد: درمقاطع مختلف با کشاورزان برخورد و حتی موتورهای آب آنان پلمپ و جمع آوری شد، اما استفاده از پساب آلوده کماکان ادامه دارد.
قاسمی، درمورد راه حل رفع آلودگی پساب فاضلاب تصریح کرد: شرکت آبفا در طرحی به نام uv استفاده از اشعه ماوراء بنفش را در حد پایلوت به دانشگاه اصفهان ارائه نمود اما روش کلرزنی و ازن زنی نیز از راه حل هایی است که برای ضد عفونی نمودن پساب می توان از آن استفاده کرد.
وی گفت: هزینه بالای کلرزنی و محدودیت های شرکت آب و فاضلاب مانع از اجرای این طرح شده، همچنین ممکن است استفاده از کلر در پساب فاضلاب باعث ایجاد ترکیبات سمی شود.
معاون محیط زیست انسانی حفاظت محیط زیست استان اصفهان اظهار داشت: به عقیده ما این پساب صرفا باید در بیابانزدایی و آبیاری درختان غیر مثمر استفاده شود و بهره گیری کشاورزی از آن مضر است.
قاسمی خاطر نشان کرد: حتی اگر این پساب بطور کامل استاندارد شود و از لحاظ شیمیایی و میکروبی در پایین ترین سطح قرار گیرد باز هم برای آبیاری صیفی جات وسبزیجات و گیاهان غده ای نباید استفاده شود.
رئیس اداره بیابانزدایی سازمان منابع طبیعی استان در این مورد گفت: در منطقه ای که اکنون از پساب تصفیه خانه شمال جهت مصارف کشاورزی استفاده می شود، حدود 20 هزار هکتار عرصه وجود دارد که فاقد پوشش مناسب گیاهی است.
مهندس "علیرضا جلالی" در گفتگو باخبرنگار ایرنا اظهار داشت: منابع طبیعی با خریداری 100 لیتر در ثانیه از پساب تصفیه خانه شمال موفق به آبیاری 200 هکتار از بیابان های منطقه شده است.
وی تصریح کرد: منطقه تحت پوشش منابع طبیعی درپایین دست کانال پساب قرار دارد و به علت مصرف بی رویه کشاورزان دربالا دست،پساب مورد نیاز آبیاری به منطقه فاقد پوشش گیاهی نمی رسد.
جلالی خاطر نشان کرد: منابع طبیعی استان آمادگی دارد در طول برنامه پنجم با سرمایه گذاری سالانه یک میلیارد تومان در منطقه سگزی تا پایان برنامه تمام 20 هزار هکتار را بیابانزدایی کند اما این مهم در گرو تامین آب حاصل از پساب تصفیه خانه شمال اصفهان است.
وی تاکید نمود: تحقیقات ما حاکی از آن است که کشاورزان منطقه از محصولات منطقه استفاده نمی نمایند واین به علت آلودگی و غیر استاندارد بودن پساب از لحاظ میکروبی است.
وی بیان داشت: گرد وغباری که حاصل از فقدان پوشش گیاهی مناسب در منطقه است سالانه میلیاردها تومان خسارت به صنایع همجوار وارد می کند که ضرورت توسعه فضای سبز منطقه سگزی را دوچندان کرده است.
اظهارات مسوولان دستگاههای متولی و مرتبط با مشکل استفاده از پساب فاضلاب در بخش کشاورزی در حالی است که کماکان از این پساب آلوده برای تولید مواد غذایی استفاده می شود و آنچه که دراین میان مورد بی توجهی قرار گرفته سلامت مردم است که گویا ارزش آن به اندازه زمینهای تصرف شده ازکشاورزان، محصولات آلوده تولیدی، گسترش بیابان درمنطقه سگزی وضرورت توسعه فضای سبز این منطقه است.
558/ 607 شماره 258 ساعت 14:08 تمام